تقابل اصل و قفل شکسته
مریم عسگری
ویروس، ویروس است. فرقی نمی‌کند از چه نوعی باشد و در چه سیستمی لانه کرده باشد. مهم این است که آن را یافته و نابود کنیم.

ویروس سرماخوردگی، حساسیت، ‌ایدز، ویروس‌های رایانه‌ای و یا کرم‌های اینترنتی و... هر چه که باشند باعث اخلال در سیستم می‌شوند و باید هر چه زودتر از بین بروند.
راه‌های مختلفی نیز برای از بین بردن ویروس‌ها وجود دارد.
همانطور که برای از بین بردن ویروس سرماخوردگی از داروهای ضد ویروس استفاده می‌کنیم، برای نجات کامپیوتر از شر ویروس‌های مختلف و اخلال‌گر نیز ضد ویروس یا آنتی‌ویروس‌هایی به بازار عرضه شده‌اند که از عهده مسوولیت خود به خوبی بر می‌آیند.
پس زیاد نگران ویروسی شدن کامپیوتر خود نباشید. زیرا مشکل کامپیوتر شما قابل حل است. کافی است در اسرع وقت از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس که تعدادشان کم هم نیست، استفاده کنید و کامپیوتر خود را از شر ویروس‌های مزاحم نجات دهید.
ویروس چیست؟
ویروس‌های کامپیوتری برنامه‌هایی هستند که مشابه ویروس‌های بیولوژیک گسترش یافته و پس از وارد شدن به کامپیوتر اقدامات غیرمنتظره‌ای انجام می‌دهند.
اگرچه همه ویروس‌ها خطر جدی برای کامپیوتر‌ها محسوب نمی‌شوند، ولی بسیاری از آنها با هدف تخریب انواع مشخصی از فایل‌ها، برنامه‌های کاربردی و یا سیستم‌های عامل نوشته شده‌اند.
انواع ویروس
ویروس‌ها انواع مختلفی دارند که boot sector، macro viruses، File infecting viruses، ویروس‌های چند ریخت
(Poly morphic)، ویروس‌های مخفی‌، ویروس‌های چند بخشی و... از رایج‌ترین ویروس‌ها هستند و هر یک به طریقی باعث اختلال در برنامه‌های کامپیوتری می‌شوند.
به عنوان مثال ویروس‌های boot sector از طریق فلاپی و ویروس‌های macro از طریق دیسک‌های شبکه و یا فایل‌های پیوست شده با نامه‌های الکترونیکی منتشر می‌شوند.
ویروس‌های چند بخشی نیز که رایج‌ترین شکل ویروس‌ها هستند، معمولا از ترکیب ویروس‌های boot sector و File infecting به وجود می‌آیند و فایل‌های اجرایی را آلوده می‌کنند.
برخی کارشناسان نیز اگرچه اسب‌های تروا (TROJAN)، کرم‌های اینترنتی و بمب‌های منطقی را در دسته ویروس‌ها قرار نمی‌دهند ولی معتقدند، این برنامه‌ها بسیار خطرناک بوده و می‌توانند، خساراتی جدی به سیستم‌های کامپیوتری وارد کنند.
اسب‌های تروا یا همان (TROJAN)های معروف تظاهر می‌کنند که کاری انجام نمی‌دهند ولی در عمل امکان هک کردن کامپیوتر را برای فرد کاربر فراهم می‌کنند.کرم‌های اینترنتی نیز برنامه‌هایی هستند که مانند ویروس‌ها توان تکثیر کردن خود را دارند. ولی برخلاف آنها برای گسترش خود نیاز به برنامه‌های دیگر ندارند تا آنها را آلوده کنند و تحت عنوان فایل‌های آلوده، قسمت‌های دیگر کامپیوتر را آلوده می‌کنند.
ویروس‌ها از کجا می‌آیند
شایع‌ترین عامل انتقال ویروس‌های کامپیوتری پست‌های الکترونیکی هستند.
ویروس نویسان بسیاری از طریق نامه‌های الکترونیکی اقدام به انتشار ویروس‌های کامپیوتری می‌کنند. معمولا این نامه‌های الکترونیکی حامل ویروس، با توجه به جو حاکم و همراه با آخرین اخبار منتشر می‌شوند.
به عنوان مثال هنگام وقوع سونامی ویروس نویسان بسیاری ویروس‌های خود را با موضوع کمک به آسیب‌دیدگان سونامی منتشر کردند.
دریافت فایل از اینترنت یا دوستان در محیط چت یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند، باعث ویروسی شدن کامپیوتر شود.
استفاده از دیسک یا فلاپی حاوی ویروس نیز باعث می‌شود، کامپیوتر ما مورد هجوم برنامه‌های ویروسی قرار گیرد.
راه‌های مقابله با ویروس
داشتن یک ویروس کش (آنتی‌ویروس) قوی و به روز روی کامپیوتر، بهترین راه مقابله با ویروس‌های کامپیوتری است.
البته راه‌های دیگری نیز برای مقابله با ویروس‌های کامپیوتری و سایر کدهای مخرب اینترنتی وجود دارد.
باز نکردن ایمیل‌های ناشناس استفاده از یک سرویس دهنده ایمیل مطمئن، خودداری از دریافت فایل در محیط چت از افراد ناشناس، عدم استفاده از سی‌دی و فلاپی‌های مشکوک به ویروس و ... از راه‌های مقابله با ویروسی شدن کامپیوتر هستند.
اما در این میان استفاده از یک ویروس کش قوی و مناسب گزینه مناسب‌تری به نظر می‌آید.
ویروس‌کش چیست؟
یک نرم‌افزار Anti Virus که به اختصار آن را ‌AV می‌نامیم با مشاهده و بررسی محتوای فایل‌ها به دنبال الگوی آشنای ویروس‌ها یا کرم‌های اینترنتی می‌گردد.
ویروس‌کش‌ها در صورت مشاهده این الگوها که Virus Signature نامیده می‌شوند، از ورود آنها به کامپیوتر جلوگیری کرده و یا به کاربران هشدار لازم را می‌دهند و دستور می‌گیرند که آیا فایل را حذف کنند یا برای اصلاح آن کوشش کنند.
به گفته فعالان بازار، آنتی‌ویروس‌ها انواع مختلفی دارند و حتی برخی از این ویروس‌کش‌ها روی اینترنت به صورت عمومی قابل ذخیره و راه‌اندازی هستند. اما بهتر است کاربران از سی‌دی‌های پکیج شده معتبر استفاده کنند.
یکی از فروشندگان انواع نرم‌افزارهای کامپیوتری، در مورد انواع مختلف ویروس‌کش‌ می‌گوید: با توجه به پیشرفت روز افزون علم کامپیوتر و دانش اینترنتی، تعداد آنتی ویروس‌ها روز به روز بیشتر شده و سرعت و قابلیت‌های آنها رشد قابل توجهی یافته است.
به گفته وی معمولا آنتی ویروس‌ها طوری تقسیم و طبقه‌بندی می‌شوند که هر ویروس‌کشی که بتواند ویروس‌های جدید و بیشتری را شناسایی کند در رتبه بالاتری قرار دارد.وی ویروس‌کش‌های NOD32 Kaspersky را بهترین آنتی ویروس‌ها معرفی کرده و می‌گوید: بر اساس اطلاعات آماری به دست آمده مشخص شد، آنتی ویروس Kaspersky محبوب‌ترین ضد ویروس در بازار
ایران است.
ویروس‌کش‌های Bitdefender نیز دسته دیگری از آنتی ویروس‌های موجود در بازار هستند که از لحاظ آپ‌گریت کردن نسبت به ویرو‌س‌کش‌های mcafee و panda در سطح بهتری هستند.
خراسانی یک فروشنده انواع نرم‌افزار در پاساژ کامپیوتر پایتخت می‌گوید: «در حال حاضر آنتی‌ویروس‌های موجود در بازار به دو نوع internet security و Anti virus تقسیم می‌شوند که انواع internet security به دلیل تجهیز به فایروال که مانند سدی در مقابل ویروس‌های اینترنتی عمل می‌کند از فروش و کیفیت بهتری برخوردارند. در مقابل ویروس‌کش‌های معمولی یا همان Antivirusهایی که به فایروال مجهز نیستند، توانایی جست‌وجو و دریافت ویروس‌های اینترنتی را نداشته و یا به صورت محدود و ناقص آنها را یافته و نابود می‌کند.
وی ویروس‌کش‌های Kaspersky Antivirus2006، NOD32، Kaspersky Internet security 2007، Bit defender Antivirus 2007 م(6ماهه)، Bit defender Antivirus 2007 (یکساله) و Bit defender internetSecurity 2007 را از بهترین و پرفروش‌ترین‌های بازار معرفی کرد که قیمت آنها به ترتیب 37هزار، 40هزار، 55هزار، 15هزار، 30هزار و 45هزار تومان است.
آنتی‌ویروس‌های Norton دسته دیگری هستند که آنها نیز در دو نوع internet security و Antivirus به ترتیب با قیمت ۲۹هزار و ۴۱هزار تومان به فروش می‌رسند. قیمت آنتی‌ویروس‌های Panda titanium۲۰۰۷ نیز ۳۵هزار تومان و نرخ آنتی‌ویروس Panda Platinium ۲۰۰۷ ۸۵internet Security هزار تومان است که این ویروس‌کش گران‌ترین ویروس‌کش موجود در بازار است.
آنتی‌ویروس‌های Mcafee نیز در دو نوع مذکور قیمتی حدود 21 تا 35هزار تومان دارند که به علت تحریم ایران قابلیت آپ‌گریت آسان را ندارند. برخی فعالان بازار معتقدند این مشکل آنتی‌ویروس‌های Mcafee، طی یکسال اخیر برطرف شده است. اما گروه وسیعی‌ از فروشندگان نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس می‌گویند: این معضل همچنان ادامه دارد و باعث فروش پایین این آنتی‌ویروس‌ها در بازار شده است.
به عنوان مثال کاربران آنتی‌ویروس Mcafee برای آپدیت کردن این نرم‌افزار باید از پروکسی استفاده کنند. زیرا این آنتی‌ویروس کشور ایران را ساپورت نمی‌کند.
به گفته برخی فروشندگان Internet Security suite 2007 نسخه جدید از بسته امنیتی شرکت Mcafee است که نیازهای امنیتی کاربران را به طور کامل رفع می‌کند.
این مجموعه قدرتمند شامل ۸نرم‌افزار قدرتمند برای محافظت هر چه بیشتر از کامپیوتر کاربران در برابر انواع ویروس‌ها و تهدیدهای اینترنتی است.
داریانی یکی دیگر از فعالان بازار می‌گوید: «ویروس‌کش‌های نورتون پس از مارک‌های پر‌فروش مذکور از ویروس‌کش‌های تقریبا پرفروش بازار هستند که محصول شرکت سیمانتیک بوده و نرم‌افزاری قدرتمند برای شناسایی و حذف ویروس‌های کامپیوتر به شمار می‌روند.
به گفته فروشندگان، آنتی‌ویروس‌های نورتون دارای کارایی بالا و آسان هستند و به روزرسانی این نرم‌افزار بسیار ‌آسان است.
همچنین آنتی‌ویروس‌های نورتون دارای فایروال قوی و با کیفیتی هستند که امور مربوط به یک فایروال را به خوبی انجام می‌دهد.
به گفته فعالان بازار نورتون نسبت به مک‌آفی دارای سرعت اسکن پایین‌تری است. ولی این کم شدن سرعت اسکن نشان‌دهنده دقت و ظرافت در اسکن این نرم‌افزار است.فروشندگان نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس، نورتون۲۰۰۷ را جدیدترین ویروس‌کش این برند معرفی کردند.به گفته آنها این برنامه هنگام اتصال به اینترنت به صورت کاملا خودکار به روز می‌شود و سیستم کاربران را در مقابل ویروس‌های جدید ایمن می‌سازد.همچنین این ویروس‌کش بر خلاف آنتی‌ویروس مک‌آفی که محدودیت‌هایی برای به روزرسانی از طریق IPهای داخلی ایران دارند، هیچ محدودیتی در این مورد ندارد.فعالان بازار همچنین به مارک‌های دیگر آنتی‌ویروس مانند
winAntivirus، Toolkit PC-cillin و.... اشاره کرده که هر کدام در دریافتن ویروس تبحر خاصی دارند و هر ساله آپگریت می‌شوند.طبق اعلام نمایندگی فروش نرم‌افزارهای پاندا، نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس panda قابلیت شناسایی بیش از 550هزار نوع کدهای مخرب، به‌روزرسانی نرم‌افزار از طریق اینترنت، شناسایی کدهای مخرب، حفاظت از نامه‌های پست الکترونیک در مقابل کدهای مخرب و هرزنامه‌ها، سیستم حفاظت از حریم‌خصوصی و... را دارند.
نمایندگی فروش این محصولات، نرخ آنتی‌ویروس‌هایsecurity ۲۰۰۷، Fire wall ۲۰۰۷ و Antivirus ۲۰۰۷ را به ترتیب ۸۰هزار، ۵۰هزار و ۳۰هزار تومان اعلام کرد و گفت: قابلیت ویروس‌یابی این نرم‌افزارها، در مقایسه با آنتی‌ویروس‌های ایرانی ایمن حدود ۵۰ برابر است.
آنتی ویروس‌های ایرانی که توسط مهران رایانه با نام «ایمن» تولید و عرضه می‌شوند، قابلیت شناسایی 10000 ویروس را دارند.
آنتی ویروس‌های شبکه‌ای پاندا نیز شامل سه بخش A،ANTIVIRUS FIRE WALL و کنسول مدیریت شبکه هستند که برای امور خانگی مناسب نیستند و به روش آنالیز رفتاری ویروس‌یابی می‌کنند و قابلیت شناسایی ۱۴۰۰۰ کد مخرب را دارند.
طبق اعلام نمایندگی فروش این شرکت قیمت آنتی ویروس‌های شبکه‌ای با توجه به شرایط گوناگونی تعیین می‌شود که بسته به کاربردهای مختلف قیمت‌های متفاوتی دارند.
ویروس‌کش‌های ایرانی
مدیر شبکه شرکت مهران رایانه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: نرم‌افزارهای آنتی ویروس «ایمن» در دو نوع سینگل و شبکه‌ای به بازار عرضه شده‌اند که نرم‌افزارهای سینگل که کاربرد خانگی دارند، به دو صورت قابل نصب روی یک کامپیوتر با قابلیت به روزرسانی از طریق اینترنت نیز انواع غیرقابل نصب روی کامپیوتر به کاربران عرضه می‌شوند.به گفته مهندس فرجاد، نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس غیر قابل نصب روی کامپیوتر می‌توانند روی تعداد زیادی کامپیوتر اجرا شوند و به صورت دستی آپگریت (به روزرسانی) می‌شوند.
وی در ادامه می‌گوید: اگر کاربران مایل باشند می‌توانند با دریافت اشتراک سالانه از خدمات به روزرسانی توسط شرکت برخوردار شوند. در غیر این صورت خود باید نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی کنند.
وی در مورد قیمت نرم‌افزارهای سینگل می‌گوید: قیمت نرم‌افزاری آنتی‌ویروس قابل نصب روی کامپیوتر 9هزار تومان و قیمت آنتی‌ویروس‌های غیر قابل نصب حدود 50هزار تومان است.
نرخ نرم‌افزارهای شبکه‌ای نیز براساس تعداد کاربران و نوع کاربرد از ۲۵۰هزار تومان به بالا است.
وی کیفیت ویروس‌یابی این نرم‌افزارها را در بازار داخلی در سطح مطلوبی اعلام کرده و می‌گوید: با توجه به نرم‌افزارهایی که در کشور ما قابلیت به‌روزرسانی آسان را ندارند، از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس ایمن استقبال بالایی می‌شود.
آنتی‌ویروس‌های قفل شکسته
این‌طور که به نظر می‌رسد تقلب و سوءاستفاده برخی افراد، تمامی ندارد و به بازار آنتی‌ویروس نیز کشیده شده است.
نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس قفل شکسته یا غیراورجینال که در بازار به وفور موجود هستند گواه این ادعا هستند.
توسلی یک فروشنده نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس در این باره می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌ها با سوءاستفاده از عدم رعایت قانون کپی‌رایت در ایران اقدام به شکستن قفل نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس کرده و این برنامه‌ها را با قیمتی حدود 2هزار تا 2هزار و 500تومان وارد بازار می‌کنند.
به عقیده وی، آنتی‌ویروس‌های غیراورجینال که امروزه با مارک‌های معروف در بازار موجود هستند از لحاظ ویروس‌یابی و نیز ویروس‌کشی دچار مشکل می‌شوند و بسیاری از تروجان‌ها و کرم‌های اینترنتی را از بین‌ نمی‌برند.
از طرفی ویروس‌کش‌های قفل شکسته باعث کند شدن کامپیوتر شده و یا هنگام اجرای برنامه در سیستم اختلال ایجاد می‌کنند.
این در حالی است که شافی یک فروشنده انواع نرم‌افزار در پاساژ رضا معتقد است، نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس قفل شکسته هیچ تفاوتی با انواع اورجینال این کالا در بازار ندارند و تنها مشکلی که ممکن است در این زمینه پیش آید، آپ‌گریت مجدد نرم‌افزار است که احتمال دارد تنها برای دو روز، یکسال یا کمتر و بیشتر قابل استفاده باشند.