یک قانون جدید که واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای الکترونیکی را در انگلیس مسوول بازیافت تولیداتشان می‌شناسد به مرحله اجرا گذاشته شد. به گزارش بی‌بی‌سی نیوز، قانون زباله‌های تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی (WEEE)، بازیافت زباله‌های الکترونیکی به میزان ۴‌کیلوگرم‌به ازای هر نفر را الزامی می‌سازد.

به موجب این قانون تولیدکنندگان موظفند بودجه طرح‌های بازیافت را تامین کنند و خرده‌فروشان خدمات بازپس‌گیری

take-backدر اختیار مشتریان قرار دهند.

این قانون قرار بود در ماه اوت سال ۲۰۰۵اجرایی شود، اما به علت بروز مشکلات مهمی به تاخیر افتاد.

زباله‌های الکترونیکی شامل دستگاه‌های پی‌سی، کنسول بازی، مایکروویو و ماشین لباسشویی، سریع‌ترین منبع تولید زباله در اتحادیه اروپا هستند.

تولیدکنندگان انگلیسی هر ساله ۱/۲میلیون تن زباله الکترونیکی تولید می‌کنند که بیشتر آنها راهی محل‌های تخلیه زباله می‌شوند.

جاناتان رایت از یک شرکت مشاوره مدیریت می‌گوید: در گذشته تمام هم‌و‌غم تولیدکنندگان دستگاه‌های الکترونیکی، تولید و فروش کالاها به مشتریان بود.

اکنون این شرکت‌ها ناچارند به سرنوشت کالاهای خود پس از فروش بیندیشند.

قانون WEEEبا شروع سال جدید وارد کتاب قانون شد، اما مسوولیت کامل تولیدکننده تا اول‌ژوییه به تاخیر افتاد.

براساس این قانون، خرده‌فروشان کالاهای الکتریکی ملزمند خدمات رایگان بازپس‌گیری براساس نظیر به نظیر ارائه کنند، یا در بودجه گسترش شبکه مراکز جمع آوری WEEEمشارکت نمایند.

شرکت «Comet» که یکی از بزرگترین خرده‌فروشان کالاهای الکتریکی انگلیس است، جزو شرکت‌هایی است که بودجه ارتقای تاسیسات بازیافت محلی را تامین می‌کند.

مدیرعامل این شرکت این قانون را ابتکاری مثبت بیان کرد که امکان بازیافت زباله‌های الکتریکی را برای مشتریان بسیار آسان می‌کند.

این قانون همچنین تولیدکنندگان را ملزم می‌کند به یکی از «۳۷طرح رعایت اصول توسط تولیدکنندگان» که در انگلیس دایر است، بپیوندند. این طرح‌ها که تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد از طرف شرکت‌ها مبادرت به جمع‌آوری و بازیافت زباله‌های الکترونیکی می‌کند.