70درصد بازار در اختیار 4 برند

بازار دیجیتال- اوضاع بازار کارت گرافیک ایران چند سالی است که متحول شده است. ورود کارت‌های گرافیک ارزان قیمت با حافظه بالا و کیفیت نه چندان مناسب وضعیت بازار را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است. البته با توجه به ذهنیت موجود در اغلب کاربران مبنی بر اینکه «هر چه حافظه بالاتر باشد کارایی آن کارت گرافیک بالاتر است»، این قبیل VGA‌ها فروش چندان کمی‌هم ندارند، اما به هر حال عوامل دیگری نیز در این زمینه مورد توجه قرار دارد. به گزارش sandp.ir کیفیت چیپ ست‌ها، Graphics Processing Units GPU‌ها و بورد اصلی کارت از عوامل مهم دیگری است که در کنار حافظه نقش بسیار مهمی‌را در عملکرد VGA بازی می‌کنند.

در بازار داخلی ایران اکثر کارت‌های گرافیک با چیپ ست و GPU‌های دو کمپانی بزرگ NVIDIA و ATI شناخته می‌شوند که چیپ‌ست‌های GeForce NVIDIA و GPU‌های Radeon ATI شهرت قابل توجهی در بازار کسب کرده و بیشترین بخش بازار را به خود اختصاص داده‌اند. این دو کمپانی به ترتیب ۳۰ و ۲۰‌درصد از سهم بازار جهانی را در این زمینه در اختیار دارند.

کاربران مختلف نیز که برای خریداری کارت گرافیکی مراجعه می‌کنند، غالبا به دنبال مدل‌های مختلف محصولات این دو کمپانی با برندهایی هستند که توانسته‌اند نام خود را بهتر در بازار نهادینه کنند. نام‌هایی مثل ASUS، XFX، GIGABYTEو MSI نام‌هایی هستند که امروز بیشتر در بازار شنیده می‌شوند و این اعتبار می‌تواند بهترین عامل فروش این محصولات در بازار ایران باشد.

در کنار جایگاه اعتبار برندها، خدمات پس از فروش شرکت‌های عرضه کننده و به خصوص نقش فروشنده در سهم هر برند از بازار نیز نقش ویژه ای دارد.

آخرین نظرسنجی از فعالان بازار ICT و اعضای S&P حاکی از آن است که ۴ برند نزدیک به ۷۰‌درصد از شاخص بازار داخلی را در اختیار دارند. برند‌های ASUS،XFX، GIGABYTEو ATI در حالی در ۴ رتبه بالای جدول قرار گرفته‌اند که از خرداد گذشته تا امروز شاهد جابه‌جایی‌های متعددی در این بخش شاخص بودیم.

مهم‌ترین اتفاق شاخص اخیر افول تدریجی برندهای ATI و XFX در شاخص بازار و از دست دادن امتیاز قابل توجه این دو برند است.

کارت گرافیک ATI که به عنوان برند کمپانی کانادایی و بزرگ تولید و عرضه‌کننده چیپ ست و GPU در بازار ایران شناخته شده است در حالی با کاهش امتیاز شاخص عجیب ۱۲‌درصدی از شاخص خرداد گذشته مواجه شده است که برندهایی همچون ASUS و GIGABYTE با استفاده از GPU‌های Radeon این کمپانی، بالاتر از برند اصلی خود آن ایستاده‌اند. البته عرضه نامناسب محصولات برند ATI نیز می‌تواند در این امر موثر بوده باشد.

بنا بر نظر سنجی‌های شاخص S&P، در فاصله زمانی بین خرداد و آذر ۸۵، ATI ‌ا ۷درصد و در فاصله آذر گذشته تا خرداد ۸۶، این برند ۵‌درصد از امتیاز شاخص بازار را از دست داد تا هم اکنون با ۱۳‌درصد و امتیاز شاخص ۱۳۳با ۲ پله سقوط در جایگاه چهارم بازار قرار بگیرد. نکته دیگری که درباره این برند به نظر می‌رسد، ممکن است اختلاف میان نظرات اعضا و آن چه که در بازار به اشتباه برند ATI جا افتاده است، باشد. با توجه به اینکه کارت‌های گرافیک خود کمپانی ATI دقیقا با برند ATI و به صورت خیلی محدودی در بازار عرضه شده و می‌شود، لذا به نظر می‌رسد این آمار بیشتر متعلق به نام کمپانی ATI در ایران است.

XFX دیگر برند افول کرده شاخص اخیر که ادعای مناسب‌ترین گزینه برای بازی‌های رایانه‌ای را به دوش می‌کشد نیز با ۱۱‌درصد کاهش امتیاز شاخص از سال گذشته تاکنون روند نزولی خود را طی می‌کند. این برند که در خرداد ماه گذشته با در اختیار داشتن ۳۱‌درصد از شاخص بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده بود در فاصله ۶ ماهه تا آذر ۸۵، ۷درصد از امتیاز خود را از دست داد و از آذر تا کنون نیز ۵‌درصد دیگر به همراه جایگاه اول خود را واگذار کرد تا هم اکنون با ۲۰‌درصد از سهم شاخص بازار و امتیاز ۲۰۰ در جایگاه دوم قرار بگیرد.

XFX که فقط از چیپ ست‌های GeForce شرکت NVIDIA استفاده می‌کند، زمانی با توجه به عرضه و توزیع مناسبش بالاترین جایگاه را در اختیار داشت، اما امروز با توجه به این امر که رقبایی چون ASUS و GIGABYTE، هم کارت‌های گرافیک NVIDIA و هم کارت‌های گرافیک ATI را به بازار عرضه می‌کنند، توانسته‌اند حیطه جذب مشتریان خود را گسترده‌تر کنند و این امر تا حدودی می‌تواند بر کاهش سهم XFX در بازار تاثیرگذار بوده باشد. نزول XFX قابل تامل است، اما از طرفی باید توجه داشت که این برند با پشتیبانی سازگار ارقام با اختلافی بسیاربسیار ناچیز جایگاه خود را از دست داد.

اما شرایط برای دو برند GIGABYTE و ASUS تا حدودی متفاوت است. ASUS با توجه به شاخص S&P، از سال گذشته تاکنون تنها ۲‌درصد رشد داشته اما با توجه به افول XFX توانست جایگاه اول را به خود اختصاص دهد.

ضمن اینکه نباید از نام خدمات پس از فروش الماس نیز گذشت که بخشی از اعتبار ASUS در بازار است.ASUS هم اکنون ۲۰‌درصد از سهم شاخص بازار را با امتیاز ۲۰۲ در اختیار دارد.

در رابطه با GIGABYTE می‌توان گفت که بهترین ثبات بازار را در میان برند‌های برتر دارد و به نظر می‌رسد شرکت آواژنگ در مورد نحوه عرضه و توزیع محصولات این برند توجه ویژه‌ای اعمال کرده است. بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند کیفیت بورد‌های این برند بهتر از سایرین است و با توجه به اینکه این کمپانی در زمینه عرضه مادربورد نیز فعال است، بسیاری اعتقاد دارند هماهنگی مادر بورد‌ها و کارت‌های گرافیک این برند نقش قابل توجهی در افزایش سازگاری و در نتیجه ارتقای سطح کاربری محصول دارد. البته این امر درباره برند ASUS نیز صادق است .GIGABYTE نیز در حال حاضر با امتیاز ۱۹۶ و کسب ۲۰‌درصد از سهم شاخص بازار در جایگاه سوم قرار دارد تا بازار گرافیک ایران، رقابتی‌ترین بازار محصولات ICT باشد.