پادشاهی روی گوش‌ها
ندا لهردی
گریزی نیست، دنیای دیجیتال هر روز وسعت بیشتری پیدا می‌کند و صنعت یا بخش جدیدی را مورد هدف قرار می‌دهد.

طرح لیدا براتی
در این میان اما ملموس‌ترین حضور جهان مجازی و وابسته‌های آن در کاربردهای شخصی است. هر چند هر روز خبرهای جدیدی از نقض قوانین کپی‌رایت یا نفوذ به حریم شخصی افراد منتشر می‌شود اما، امکاناتی که ابزار و دستگاه‌های دیجیتال در اختیار کاربرانشان می‌گذارند، مسلما قابل قیاس با این موارد نیستند. درست به همین دلیل هم هست که هر روز به تعداد کاربران این دستگاه‌ها اضافه شده و بازار دیجیتال رونق می‌گیرد. قرار این است که فضای مجازی را به عنوان بخشی از زندگی روزانه بپذیریم. در واقع این موضوع فلسفه انتخاب نام یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دیجیتال سا‌ل‌های اخیر را توجیه می‌کند. نام «هارولد بلوتوث بلاتانت»، پادشاه دانمارکی قرن دهم که جزو پیشگامان جایگزینی دیپلماسی گفت‌وگو به جای جنگ بود، این روزها در اغلب گوشی‌های موبایل و روی هدست‌های «بلوتوث» جا خوش کرده است. در واقع بلوتوث‌ها یکی‌دیگر از ابزارهای برقراری ارتباط یا نوعی گفت‌وگو در فضای دیجیتال هستند.
گوشی‌های موبایل مجهز به فناوری ارتباطی بلوتوث که در میان محصولات اغلب شرکت‌های تولیدکننده هم وجود دارند، صرف‌نظر از امکانات مختلفی که در اختیارتان قرار می‌دهند، می‌توانند مقدمه‌ای برای حضور هدست‌های کوچک روی گوش‌هایتان هم‌باشند.
یک شبکه بی‌سیم شخصی
هدست‌های بلوتوث که در سال‌های اخیر وارد بازار تجهیزات و لوازم جانبی گوشی‌های موبایل شده‌اند، توانسته‌اند به جایگاه خوبی در میان کاربران دست پیدا کنند.
این دستگاه‌ها می‌توانند از طریق برقراری یک ارتباط رادیویی با موج mw، یک شبکه بی‌سیم LAN را به‌وجود آورده و امکاناتی مانند، گوش دادن به موسیقی، جواب دادن به تماس‌ها و گرفتن شماره را به کاربران خود بدهند.
البته این قابلیت‌ها برای گوشی‌های مختلف متفاوت هستند.
به عنوان مثال هدست‌های SonyEricsson قابلیت پخش موسیقی را نداشته و این امکان تنها در انحصار هدست های Nokia است.
ماجرای مارک‌های مختلف وسازگاری
با آگاهی بیشتر کاربران از امکانات مختلف هدست‌های بلوتوث، بازار این ابزار هر روز رونق بیشتری پیدا کرده تا جایی که پای محصولات تقلبی و ری‌مارک هم به بازار این محصولات باز شده است.
به طور کلی اما برندهایNokia، SonyEricsson، Motorola، Samsung، Jabra، Teck و Alpina همه آن چیزی هستند که در بازار هدست‌های بلوتوث به چشم می‌خورند.
در این میان اما از آنجایی که حضور محصولات ری‌مارک پررنگ‌ و نام‌های آنها مختلف است، امکان دارد برندهای ناشناخته دیگری هم در بازار به فروش برسند.
با این همه جالب است بدانید که تمام این هدست‌ها از برند اصل گرفته تا تقلبی، در کشور چین تولید شده و به تمام کشورها صادر می‌شوند.
در این بین اما مهم‌ترین موضوع سازگاری این هدست‌ها با گوشی‌های موبایل است.
برای استفاده از هدست‌های بلوتوث با گوشی‌های مختلف هیچ محدودیتی وجود ندارد.
در واقع شما می‌توانید یک هدست بلوتوث با مارک متفاوت از گوشی موبایل‌تان را خریده و از آن استفاده کنید، اما در این حالت نباید انتظار کیفیت چندان مناسبی را از ابزار ارتباطی جدیدتان داشته باشید.
به گفته مالکیان یکی از فعالان بازار لوازم و تجهیزات جانبی موبایل، محصولات ری‌مارک غالبا با تمام گوشی‌ها سازگارند، اما کیفیت ارتباطی آنها بسیار پایین است.
او درباره مارک‌های دیگر می‌گوید: «هدست‌های هر گوشی معمولا برای خود آن قابل شناسایی بوده و سازگاری بیشتری هم دارد. به عنوان مثال گوشی‌‌های Samsung تنها با هدست‌‌های این شرکت سازگارند.
در مقابل اما هدست‌های Nokia سازگاری بیشتری با گوشی‌های برندهای دیگر دارند».
به این ترتیب اگر تمایلی به قطع و وصل شدن صدا در هنگام مکالمه‌تان ندارید بهتر است سراغ هدست بلوتوث هم مارک گوشی خود را بگیرید.
هدست‌ها چند ساعت کار می‌کنند؟
در حقیقت هدست‌های بلوتوث به وسیله شارژرهای هر گوشی یا یک شارژر جداگانه و ویژه، تغذیه می‌شوند. در این میان هدست‌های Nokia معمولا با شارژرهای جدید سوزنی این شرکت شارژ می‌شوند و Sony Ericssonها هم تنها با شارژرهای گوشی‌هایشان سازگارند. هدست بلوتوث‌های Samsung اما با شارژرهایی ویژه شارژ می‌شوند. شارژر هدست‌های Motorola اما متفاوتند، چون بعضی از این هدست‌‌‌ها با شارژر گوشی‌های این شرکت شارژ شده و بعضی دیگر هم شارژر جداگانه دارند.
ری‌ مارک‌ها، اما شارژرهای به‌خصوص دارند که معمولا هم به‌صورت mini USB هستند.
با تمام اینها ساعت کار مداوم و در حالت آماده به کار این هدست‌ها به نوع مارک و مدل این محصولات بستگی دارد.
به طور کلی اما هدست‌های بلوتوث Nokia با دو ساعت شارژ می‌توانند از ۵/۷ تا ۹ساعت در حالت مکالمه و از ۱۴۰ تا ۱۸۰ ساعت در حالت آماده به کار، استفاده شوند. درباره SonyEricssonها اما به خاطر مصرف کم‌باتری در حالت آماده به کار، این زمان کمی بیشتر است. در حالی که هدست بلوتوث‌های Samsung به دلیل کیفیت پایین باتری به عنوان مثال در مقابل ۴ساعت مکالمه تنها ۷۰ساعت می‌توانند در حالت آماده به کار باقی بمانند.
در مورد محصولات ری‌مارک اما زمان استفاده از هدست‌های بلوتوث معمولا بیشتر است.
تنها یک گارانتی معتبر
در بازار پررونق هدست‌های بلوتوث اما گویا تضمین مورد اطمینانی برای کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش وجود ندارد.
کافی است به فروشگاه ها و مراکز خرید و فروش تجهیزات و لوازم جانبی موبایل سر بزنید تا متوجه شوید که خریداران این محصولات تنها به یک گارانتی معتبر دلخوش هستند. شرکت پارتیان با ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی تعویض تا یک ماه توانسته اعتماد خریداران را به خوبی جلب کند. این گارانتی‌ها اما گویا تنها در انحصار هدست بلوتوث‌های Nokia است. به این ترتیب طرفداران محصولات مارک‌های دیگر باید به گارانتی‌های متفرقه امیدوار باشند.
پرفروش‌ترین‌ها وکم‌فروش‌ترین‌ها
حالا دیگر احتمالا می‌دانید بیشترین سهم بازار هدست‌های بلوتوث در اختیار محصولات Nokia است. ناصری یکی از فعالان این بازار می‌گوید: «هدست‌های بلوتوث Nokia به خاطر داشتن گارانتی معتبر و سازگاری بیشتر با اغلب گوشی‌ها طرفداران بیشتری هم دارند. به عنوان مثال هدست‌های این شرکت با گوشی‌های i-mate که هیچ هدست بلوتوثی ندارند هم سازگارند.»
در مقابل اما گویا هدست‌های Samsung کمترین سهم بازار این محصولات را در اختیار دارند. دلیل این موضوع به گفته فعالان بازار به کیفیت پایین هدست‌های بلوتوث این شرکت و البته ارزان بودن گوشی‌های Samsung مربوط است. قیمت پایین گوشی‌های این شرکت نمی‌تواند کاربران آنها را برای خرید هدست‌های بلوتوث مجاب کند.
به طور کلی اما قیمت هدست‌های بلوتوث SonyEricsson، Samsung و Nokia، Jabra به ترتیب از ۳۸ تا ۱۲۵، از ۴۸ تا ۱۰۰، از ۳۰ تا ۱۲۵ و از ۲۵ تا ۸۰هزارتومان متغیر هستند.
کدام گوش؟ کدام هدست؟
برای خرید هدست‌های بلوتوث، گوش‌ها نقش موثری دارند. هرچه باشد سند میزبانی این هدست‌ها به نام گوش‌ها خورده است.
خریداران هدست‌های بلوتوث که اغلب در میان رانندگان و افرادی که تماس‌های زیاد دارند، هستند معمولا سراغ هدست‌های مدل کلیپس را می‌گیرند. این هدست‌ها تنها یک گیره نیم‌دایره‌ای برای نصب شدن روی گوش‌ها دارند و به همین دلیل برای بیشتر گوش‌ها مناسبند. اما خریدارانی که گوش‌های کوچک‌تری دارند بهتر است سراغ هدست‌ها مدل چنگکی را بگیرند. این محصولات به خاطر داشتن دو گیره بهتر می‌توانند روی گوش‌ها قرار بگیرند.