چند قدم در سورنا

م.ر.بهنام رئوف

سورنا نام یکی از خیابان‌های تقریبا مرکزی تهران است که شهرت زیادی بین پایتخت‌نشینان و به خصوص جوانان دارد. البته اشتباه نکنید. شهرت این خیابان که تقریبا عرضی ۱۰ متر و طولی ۱۵۰۰ متر دارد به دلیل وجود کافی شاپ، رستوران، سالن سینما یا تئاتر، مراکز فروش پوشاک و یا حتی پارک و فضای سبز نیست.

بلکه بورس مغازه‌هایی که در زمینه اسپرت کردن ماشین در این خیابان فعالیت می‌کنند باعث شهرت این مرکز شده است.

تقریبا کسبه فعال در این مرکز به تمام گزینه‌های موجود برای اسپرت کردن یک ماشین احاطه کامل دارند. از رینگ اسپرت، روکش صندلی، چراغ‌ها و پروژکتورهای‌هالوژنی، فلپ و گلگیر گرفته تا دزدگیر و سیستم‌های پخش صوتی، تصویری مخصوص ماشین در این مرکز پیدا می‌شود.

مشتری‌ها و طرفداران این خیابان بیشتر طبقه متوسط به بالا را شامل می‌شوند. اگر نزدیک‌های غروب آن هم در یکی از روزهای آخر هفته به این خیابان سر بزنید شاهد ماشین‌های مدل بالایی هستید که در دو طرف خیابان در انتظار اسپرت شدن صف کشیدند.

به غیر از ۲۰۶، ۴۰۵، پراید و زانتیا، خودروهایی مانند پرادو، هیوندایی، تویوتا، مرسدس بنز، ب‌ام‌و، ماکسیما و ماشین‌های مدل بالا با قیمت‌های نجومی هم مشتری‌های پروپاقرص این مرکز هستند.

بیشتر مغازه‌های سورنا فقط در زمینه ارائه سیستم‌های دیجیتالی صوت و تصویر فعالیت می‌کنند. سیستم‌هایی که به‌کارگیری آنها از لحاظ قدرت خروجی صدا و کیفیت شاید برای اداره یک کنسرت کافی باشد، این بار در محیط‌ کوچکی همچون یک اتومبیل به کار گرفته می‌شوند.

پایونیر، جی وی سی، جی بی ال، سونی، کلاریون، کن وود، آلپاین. این‌ها همه مارک‌های تجاری فعال در حوزه سیستم‌های دیجیتالی خودرو هستند. سیستم‌هایی که بسته به نوع کارایی‌ قیمتشان از ۱۷۰هزارتومان شروع و تا ۲میلیون تومان ادامه دارد. البته این فقط قیمت یک سیستم پخش است. برای استفاده از این چنین سیستم‌هایی باید قیمت باند، آمپلی فایر، ساب بوفر، چینجر و هزینه نصب را هم به آن اضافه کرد.

اما واقعا متقاضیان این سیستم‌ها چه کسانی‌ هستند و چرا حاضرند برای استفاده از موسیقی و شاید رادیو برای اتومبیلشان این همه هزینه را متحمل شوند.

علی یکی از فروشندگان سورناست. خیلی سال‌است که در این مرکز به فروش و نصب سیستم صوت و پخش اتومبیل فعالیت دارد. البته او در یکی از نمایندگی‌های اصلی یک مارک معروف هم فعالیت می‌کند. مارکی که به گفته خودش در حال حاضر سالی نزدیک به ۳۰هزار دستگاه از آن به خودروسازان کشور فروخته می‌شود.

او برای مشتریان سورنا، صفات جالبی را به کار می‌گیرد. علی معتقد است مراجعه‌کنندگان این مرکز یا ماشین بازند یا صدابازند یا فلاپ‌بازند و یا به صورت کلی عشق ماشین هستند.

او به مشتری‌هایی اشاره می‌کند که برای ماشین ۱۲میلیونی خود نزدیک ۷میلیون سیستم خریداری می‌کنند. البته مشتریانی از این دست در شاخه حرفه‌‌ای‌ها محسوب می‌شوند.

آماتورها بیشتر به دنبال یک سیستم ساده ۱۷۰هزار تومانی هستند. این مدل از ضبط‌ها بیشتر روی ماشین‌های ایران خودرو و سایپا نصب می‌شوند. علی مهمترین دلیل تعویض ضبط ماشین‌های صفر کیلومتر داخلی را کیفیت نامناسب ضبط‌ به‌کار گرفته شده در این خودروها توسط سازندگان ایرانی عنوان می‌کند.

البته گفته می‌شود که طی یک سال گذشته سازندگانی همچون ایران خودرو و پارس خودرو برای تجهیز ماشین‌های تولیدی خود به فکر خرید مارک‌های مطرح بازار افتاده‌اند.

به گفته فروشندگان از بین هر ۱۰۰ نفری که برای تعویض و یا تجهیز سیستم‌هایشان به خیابان سورنا مراجعه می‌کنند، ۸۰ نفرشان صاحبان ماشین‌های ۱۰ تا ۱۲میلیونی هستند.

برای افرادی که به نوعی به سیستم صوتی اعتیاد دارند، قیمت سیستم خریداری شده هیچ تناسبی با قیمت ماشین ندارد.

حمید صاحب یک ریو سفید رنگ است که برای تجهیز اتومبیل خود به سورنا مراجعه کرده. او سیستمی ۵میلیونی برای ماشین خود انتخاب کرده است حال آنکه قیمت ریوی صفر در بازار نزدیک به۱۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

سیستم مورد علاقه حمید یک پخش دی وی دی با برند آلپاین و مجهز به ال سی دی است. البته باند و ساب‌ به همراه دو امپلی فایر این سیستم هم که تقریبا ۸۰درصد فضای صندوق عقب ماشین را اشغال کرده دیدنی است. قدرت خروجی صدای این سیستم به حدی است که اگر ساب موجود در صندوق عقب به سمت بالا کار گذاشته شود قطعا شیشه‌های عقب خواهد شکست.

فروشندگان سورنا به طور تقریبی روزی یک سیستم کامل (شامل ضبط، آمپلی‌فایر، ساب و باند) و به طور کلی هم روزی ۴ رادیو پخش و باند به فروش می‌رسانند.

قیمت سیستم‌های حرفه‌ای از ۷۰۰هزار تومان شروع و تا دو میلیون تومان ادامه دارد. به عنوان مثال یک ضبط دی وی دی به همراه ال سی دی مارک پایونیر ۷۸۰هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت یک ساب حرفه‌ای هم که به دلیل نیاز به فضای زیاد فقط قابل نصب در صندوق زانتیاست، یک میلیون‌و۸۰۰هزار تومان است.

علی در مورد فراگیر شدن ال‌سی‌دی در سیستم‌های پخش خودرو می‌گوید: تمام سازندگان مطرح جهانی خودروهای جدید خود را به ال سی دی مجهز می‌کنند. البته این امر به دلیل تماشای فیلم در اتومبیل نیست. چرا که از کاربردهای اصلی ال‌سی‌دی استفاده از GPS و یا همان مسیر یاب‌هاست. متقاضیان ال سی دی شاید سالی یکبار هم در اتومبیلشان فیلم نبیند اما دوست دارند سیستم‌شان کامل باشد.

به گفته او علاوه بر سیستم‌های مجهز به ال سی دی در حال حاضر چند مدل از دستگاه‌های GPS هم در بازار وجود دارد که با میانگین قیمتی در حد ۲۵۰هزار تومان به فروش می‌روند که به دلیل عدم دسترسی به نقشه‌های جامع از شهر تهران استقبال چندانی از آنها صورت نگرفته است.

به گفته فروشندگان نسبت فروش یک سیستم پخش سی دی به یک سیستم مجهز به ال‌سی‌دی و دی وی دی، بیست به یک است. معروفترین مارک در بخش پخش‌های دی وی دی که مجهز به ال سی دی هم است آلپاین است. در حال حاضر در بازار تهران سه مدل از مارک آلپاین وجود دارد که هر کدام به قیمت‌های یک میلیون و ۶۰۰، یک میلیون و ۲۰۰ و یک‌میلیون به فروش می‌رسند. تفاوت قیمت‌های این مارک نیز بیشتر در توان و میزان خروجی‌ها و تعداد باند و ساب‌هایی که به سیستم متصل می‌شود باز می‌گردد.

اما به گفته فعالان بازار تعویض باند در بین ماشین‌های ساخت داخل اخیرا با کاهش روبه‌رو شده است. گفته می‌شود، تجهیز ماشین‌های داخلی با باندهای باکیفیت باعث شده تا بیشتر مشتریان بازار پخش ماشین فقط به سراغ تعویض ضبط‌صوت‌های خود بروند.

به هر حال اینطور به نظر می‌رسد در دنیای امروز که خیلی هم کم سر و صدا نیست، هستند افرادی که برای ایجاد سر و صدای بیشتر حاضر به پرداخت مبالغ گزافی هستند.