دنیای‌اقتصاد- رقابت‌ها و جنگ و جدل‌های قانونی در دنیای تکنولوژی همیشه بوده و هست و انگار قرار نیست هیچ وقت هم تمام بشود.

این جنگ‌های رقابتی حتی در حد اظهار نظرهای اشخاص درباره یکدیگر هم وجود داشته است. به‌عنوان مثال بسیاری بیل گیتس را به خاطر تعهدش برای هزینه ۶۰ میلیارد دلاری در جهت فعالیت‌های انسان دوستانه، به‌عنوان بزرگ‌ترین شخص خیرخواه دست کم در دنیای تکنولوژی می‌شناسند.
این در حالی است که استیو جابز نه تنها هیچ وقت تحت تاثیر این فعالیت‌های گیتس قرار نگرفت، بلکه درباره این کارهای انسان دوستانه گیتس گفته است: «بیل در واقع هیچ قدرت تخیلی نداشته و هرگز چیزی را هم اختراع نکرده است و به این دلیل است که فکر می‌کنم او حالا احساس راحتی بیشتری برای بخشش و بشردوستی دارد تا در تکنولوژی. او به شکل بی‌شرمانه‌ای تنها به سرقت ایده‌های دیگران می‌پردازد.»
بیل گیتس هم در پاسخ به این اظهار نظر در سال ۱۹۹۸ و وقتی که اپل روزهای خوبی نداشت، گفت: «نمی‌توانم بفهمم که چرا جابز حتی نمی‌خواهد پذیرش مدیرعامل اپل بودن را امتحان کند؟ او خوب می‌داند که نمی‌تواند موفق باشد.»
این جدال‌های رقابتی همچنان هم ادامه دارد و نکته جالب توجه در این میان این است که در اغلب این جنگ‌های رقابتی شرکت اپل معمولا حضور پر رنگی داشته است. وب‌سایت Mashable به‌تازگی فهرستی از بزرگ‌ترین جنگ‌های رقابتی دنیای تکنولوژی را منتشر کرده است که می‌توانید آن را در اینجا بخوانید:
۱- سامسونگ علیه اپل:


هرگز بین این دو شرکت علاقه‌ای وجود نداشته است. حتی اگر این دو به عنوان شرکای تجاری به کار خود ادامه دهند، جنگ میان آنها از هنگام عرضه آی‌فون در سال ۲۰۰۸ آغاز شده است و احتمالا ادامه خواهد داشت.
در آن زمان سامسونگ برای مقابله با این محصول، تبلیغ «Apple Eater» را منتشر کرد. در نوامبر ۲۰۱۱ هم سامسونگ تبلیغ دیگری تهیه کرد که مصرف کنندگان اپل را به صورت افراد بی فکر به تصویر کشید که توسط ماشین اعتیاد اپل گول خورده‌اند.
شاید دلیل این کار، نشانه روی به سوی
فن بوی‌ها و طرفداران دو آتشه اپل بود که همیشه در جبهه مقدم دفاع از این شرکت ایستاده اند. سامسونگ این کار را با انتشار تبلیغات دیگری در این سال‌ها ادامه داده است.
۲- اپل علیه مایکروسافت:


این جنگ رقابتی داستانی طولانی دارد. استیو جابز در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۷ خلاصه‌ای از این داستان را بازگو کرده بود: نرم افزار مایکروسافت روی بعضی نسخه‌های Apple II نصب بوده و پس از آن مایکروسافت MS-DOS را در سال ۱۹۸۱ برای کامپیوترهای شخصی IBM عرضه کرد. پس از آنکه اپل در سال ۱۹۸۵ مکینتاش را معرفی کرد، مایکروسافت با ویندوز تبدیل به یک رقیب تجاری برای اپل شد؛ یک سیستم عامل با عناصری که بسیار شبیه به مکینتاش طراحی
شده بودند.
با گذشت زمان، مایکروسافت ویندوز ۹۵ را معرفی کرد و بیش از ۹۰ درصد بازار کامپیوترهای شخصی را در دست گرفت.
هرچند که اپل هیچ گاه نتوانست سهم خود از بازار کامپیوترهای شخصی را بدست آورده و بهبود بخشد، اما پس از بازگشت جابز نمایش خارق العاده ای را در دهه ۲۰۰۰ به نمایش گذاشت و پایه گذار انقلاب عظیمی در صنعت موبایل شد.
مایکروسافت هم که تبلت خود را ۱۰ سال قبل از رونمایی آی‌پد به نمایش گذاشته بود، گاهی از این رقابت ضربات سختی خورده است. شاید به همین دلیل بود که بیل گیتس در واکنشی کاملا سرد و بی‌رمق درباره آی‌پد گفته بود:
«خوب است.»
۳- اپل علیه آی بی ام:


قبل از آنکه مایکروسافت تبدیل به رقیب اپل شود و به طرف بد داستان برود، اپل کامپیوتر بیگ بلو که آی بی ام آن را در سال ۱۹۸۱ معرفی کرده بود، رقیب جدی خودش می‌دید، چون این شرکت جایگزینی برای کامپیوترهای اپل معرفی کرده بود.
جابز احساس انزجار شدیدی نسبت به آی بی ام داشت. او در اظهار نظری در دهه ۸۰ گفته بود:
«اگر به هر دلیلی، ما مرتکب یک اشتباه بزرگ شویم و آی بی ام برنده شود، احساس شخصی من این است که ما برای ۲۰ سال وارد عصر تاریکی دنیای کامپیوتر خواهیم شد.»
4- اپل علیه دل:


موسس و مدیرعامل شرکت دل یعنی مایکل دل وقتی در رادار استیو جابز قرار گرفت که در سال ۱۹۹۷ در یک اظهار نظر بسیار مشهور، اعلام کرد: «اگر من مسوولیت اپل را برعهده داشتم، آن را تعطیل می‌کردم و پول‌ها را به سهامداران
بر می‌گرداندم.»
هرچند که دل بعدها کاملا متوجه شد که اشتباه می‌کرده است.
جابز که در دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ از دل برای مقابله با آی بی ام استفاده می‌کرد، درباره دل گفته بود: «به شکل قابل توجهی در حال حاضر تنها اپل و دل مشغول پول درآوردن از این صنعت هستند. آنها با حضور در Wal-Mart و ما با ابداعات‌مان.»
5- اپل علیه گوگل:


در سال‌های بعد گوگل جای دل را گرفت. شرکتی که با سیستم‌عامل آندروید یک بار دیگر خشم جابز را برانگیخت؛ چیزی که جابز آن را یک دزدی کامل از روی iOS اپل می‌دانست. جابز به آیزاکسون (نویسنده کتاب زندگینامه‌اش) گفته بود: «من می‌خواهم آندروید را نابود کنم، چون یک محصول دزدی است. من خواهان یک جنگ اتمی داغ علیه آن هستم… اگر لازم باشد تا آخرین نفس خواهم جنگید و تا آخرین سکه از اندوخته بانکی ۴۰ میلیارد دلاری اپل را خرج خواهم کرد تا این اشتباه را اصلاح کنم.» با این حال این دشمنی باعث نشد که گوگل در زمان مرگ جابز صفحه اول خود را به ادای احترام به جابز اختصاص ندهد.
۶- اپل علیه آدوبی:


جابز تنها به جنگ با شرکت‌های بزرگ قناعت نمی کرد. او اسلحه خود را به سوی شرکت ادوبی هم نشانه رفت. جابز برنامه فلش ادوبی را جدی نمی‌گرفت و حتی از پشتیبانی از آن بر روی آی‌فون و آی‌پد هم امتناع کرد. در یکی از نشست‌های داخل شرکت جابز توضیح داد که فکر می‌کند ادوبی تنبل و کند است: «آنها همه پتانسیل‌های لازم برای انجام کارهای جذاب را دارند، اما از انجام آن سر باز می‌زنند. هر وقت یک کامپیوتر مک کرش می‌کند، اغلب اوقات تنها دلیل آن فلش است.» در ابتدا ادوبی با یک کمپین تبلیغاتی به مبارزه با اپل پرداخت، اما در سال ۲۰۱۱ ادوبی تصمیم به حذف فلش از ابزارهای قابل حمل گرفت.
7- سان مایکروسیستمز علیه مایکروسافت:


رک گویی‌های جابز در دنیای تکنولوژی کم بود، اما در اواخر دهه ۹۰ اسکات مک نلی، مدیرعامل وقت سان مایکروسیستمز در نطق جنجالی راه جابز را در پیش گرفت. بزرگ‌ترین دشمن مک نلی، مایکروسافت بود. او ویندوز NT را یک توپ مویی بزرگ دانست و مدیریت مایکروسافت را متهم کرد. بزرگ‌ترین شکایت مک نلی از مایکروسافت، دریافت مبالغ حق لایسنس بسیار بالا توسط این شرکت بود.
۸- اوراکل علیه مایکروسافت:


یکی دیگر از مدیرعامل‌های بدبین لری الیسون از اوراکل بود که در اواخر دهه نود با تب مایکروسافت ناخوش شده بود. او حتی زمانی یک شرکت خصوصی را استخدام کرده بود تا زباله‌های مایکروسافت را خریداری کرده و درون آنها به دنبال اخبار و اسناد این شرکت بگردند و حتی پیشنهاد کرده بود که اوراکل زباله‌هایش را به رایگان به دفتر مرکزی مایکروسافت بفرستد!
9- موتورولا علیه اپل:


قبل از آنکه موتورولا توسط گوگل خریده شود، این شرکت یک آگهی ۶۰ ثانیه ای علیه اپل پخش کرد. در این آگهی که برای تبلت زوم ساخته شده بود، یک آینده استرلیزه و مدیریت شده تحت کنترل اپل به تصویر کشیده شده بود که یک کاربر ابزارهای موتورولا در آن دست به شورش می‌زند. البته این تبلیغ چندان متقاعدکننده نبود، چون در پایان همان سال تولید تبلت زوم متوقف شد.
۱۰- ای تی اند تی علیه ورایزون:

0


این دو شرکت هرگز با هم رابطه خوبی نداشته‌اند، اما آتش این انزجار در اوایل سال ۲۰۱۱ داغ‌تر شد. در آن زمان ورایزن آی‌فون را به لیست قراردادهایش اضافه کرد و به حاکمیت انحصاری ای تی اند تی بر این محصول پایان داد. این دو با تبلیغات متقابل به گونه‌ای مقابل یکدیگر ایستادند که کاملا برای کاربران معنی‌دار بود.

بزرگ‌ترین جنگ‌های رقابتی در دنیای تکنولوژی