مریم عسگری- بازار خرید و فروش تلویزیون که برخلاف سایر کالاها مقاومت بیشتری در برابر افزایش قیمت‌های ناشی از نوسانات نرخ ارز داشت ،این اواخر با مشکلات زیادی مواجه شده است.

مشکلاتی که موجبات کاهش شدید موجودی و افزایش قیمت‌ها و... را در بازاری فراهم آورده است که تاکنون با تکیه بر تولیدات داخلی موفق به کنترل نسبی قیمت‌ها و همچنین برقراری توازن بین عرضه و تقاضا بود. اما حالا وضعیتی آشفته و نابسامان دارد.به گفته کارشناسان و فعالان بازار، مهم‌ترین عامل بروز این مشکلات در بازار تلویزیون محرومیت واردکننده و تولیدکنندگان این کالاها از دریافت ارز مرجع برای واردات کالا و همچنین قطعات تولیدی است. به گفته آنها اتخاذ چنین تصمیمی، آن هم در شرایطی که نرخ دلار آزاد مدام در حال افزایش است فشار زیادی به واردکننده و تولیدکنندگان وارد می‌آورد و آنها نیز ناچار می‌شوند برای تامین هزینه ها و کاهش فشار وارده به فعالان این حوزه قیمت‌ها را افزایش دهند. به همین دلیل طی ماه‌های گذشته و به ویژه یک ماه گذشته شاهد رشد قیمت‌ها در بازار تلویزیون هستیم. آنها میزان رشد قیمت‌ها در بازار تلویزیون را طی یک ماه اخیر در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام کردند و همچنین عنوان کردند که به دلیل محرومیت این صنف از دریافت ارز مرجع برای واردات قطعه و کالا، از این پس قیمت کالاهای این گروه بر مبنای تغییرات نرخ دلار آزاد اعمال می‌شود.
دلهره در بازار
فکرش را بکنید ... برای خرید تلویزیون، آن هم در شرایطی که قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است به بازار مراجعه می‌کنید و دست روی هر کالایی می‌گذارید با این پاسخ که این کالا در بازار موجود نیست مواجه می‌شوید.کارشناسان و فعالان بازار همچنین می‌گویند: در حال حاضر رشد قیمت‌ها در کنار کاهش شدید موجودی موجب به وجود آمدن یک فضای بلاتکلیفی برای افرادی شده است که به قصد خرید تلویزیون به بازار مراجعه می‌کنند، اما دست روی هر کالایی که می‌گذارند با این پاسخ که این مدل کالا در بازار موجود نیست مواجه می‌شوند. به گفته آنها در چنین شرایطی، کاهش موجودی در بازار بیش از رشد قیمت‌ها موجب نگرانی خریداران شده است و برخی از فروشندگان نیز از این موضوع سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را بیش از حد افزایش داده‌اند. این رشد قیمت در مورد کالاهایی که مبتنی بر تکنولوژی‌های جدیدتر هستند و قیمت بالاتری دارند، محسوس‌تر است تا نمونه‌های قدیمی!


تکنولوژی محبوب در بازار تلویزیون
تا همین یکسال پیش، یعنی قبل از عرضه گسترده نمونه‌های سه بعدی تلویزیون به بازار، این LCDها بودند که به‌رغم عرضه نمونه‌های LED، بازار را در اختیار داشتند.اما اینک گردونه به نفع تکنولوژی‌های دیگر گشته و این نمونه‌های LED PLASMA و NEO PLASMA و... هستند که پا جای پای تکنولوژی در حال انقراض LCD گذاشته است.تعجب نکنید. درست شنیدید. کارشناسان و فعالان بازار از کاهش شدید موجودی و تقاضا برای نمونه‌های LCD در بازار خبر داده و اعلام کرده‌اند در حال حاضر حجم بسیار کمی از تلویزیون‌های موجود در بازار مبتنی بر تکنولوژی LCD هستند. دارمی مدیر بازاریابی صوتی و تصویری ال‌جی هم با تایید این موضوع گفت: در حال حاضر حدود 10 درصد از تلویزیون‌های موجود در بازار LCD هستند. وی افزود: نزدیک شدن قیمت تلویزیون‌های LED به LCD موجب این اتفاق شده است. وی افزود:در حال حاضر با توجه به این موضوع ما با افزایش تقاضا در زمینه LED در بازار مواجهیم که در مورد برند ال‌جی بیشترین تقاضا روی LEDهای هوشمند است.
البته برخی دیگر از برندها نیز از فروش بالای تکنولوژی‌های دیگری نظیر پلاسما در بازار خبر می‌دهند و می‌گویند: در بازار با کنار رفتن LCD از صحنه رقابت، اینک این PLASMAها هستند که مجالی برای حضور پیدا کرده‌اند که البته کمیاب شدن نمونه‌های LED در این زمینه کمک بزرگی به رونق بازار PLASMAها کرده است. پاناسونیک و سامسونگ از برندهایی هستند که اعلام کرده‌اند: نمونه‌های پلاسمای آنها فروش بیشتری دارد تا LCD و LED.
به این ترتیب هر برند بسته به تمرکزی که روی تکنولوژی‌های خاص دارد، فروش بیشتری روی نوع خاصی از تلویزیون دارد. اما به طور کلی در حال حاضر بیشترین مخاطبان بازار را علاقه‌مندان به تکنولوژی‌های ارزان LED تشکیل می‌دهند. تلویزیون‌هایی که قیمت مناسبی دارند، مصرف کمتری نسبت به LCDها دارند و همچنین ظاهری زیبا دارند. در اینجا ما به معرفی تعدادی از نمونه‌های پرفروش بازار می‌پردازیم:
LG
اگر قصد خرید تلویزیون تحت نام ال‌جی را دارید، باید بدانید تلویزیون‌های LED هوشمند یا همان SMARTهای این برند در رده پرفروش‌های این برند است.
براساس اعلام این شرکت، در حال حاضر نمونه‌های ۴۲ اینچ LED جزو پرفروش‌ترین نمونه‌های موجود در بازار هستند که مدل ۴۲LS۴۶۰۰ با قیمت یک میلیون و ۳۹۵ هزار تومان از LED‌های معمولی این برند است که در بازار فروش بالایی دارد.مدل L ۴۲ LS۵۷۰۰ هم از LED‌های SMART این برند است که با قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان فروش بالایی در بازار دارد. این شرکت اما مدل ۴۲LM۶۷۱۰۰ را که یکLED SMART ۳D است و با قیمت دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد به‌عنوان پرفروش‌ترین مدل تلویزیون با برند ال‌جی در بازار معرفی کرد.
PANASONIC
از خانواده پاناسونیک تلویزیون‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های PLASMA فروش بالایی دارند. براساس اعلام این شرکت، مدل‌های ۴۲X۳۰ و ۴۲U۳۰ از نمونه‌های پلاسمای معمولی در بازارند که فروش بالایی دارند و به ترتیب با قیمتی در حدود یک میلیون و ۳۴۸ هزار تومان و یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.وی افزود: مدل S ۴۲ ST۳۰ هم نمونه‌های فوق پرفروش این برند در بازار است که از سری تلویزیون‌های پلاسمای سه‌بعدی است که با قیمتی در حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است. مدل‌های S ۴۲ E۳۰ هم از نمونه‌های LED معمولی پرفروش این برند است که قیمتی در حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد.
SONY
در این خانواده با کاهش شدید موجودی در بازار ایران مواجه هستیم. به گفته یزدی، مسوول فروش شرکت بازرگانی ایران، در حال حاضر این شرکت با کاهش موجودی در زمینه تلویزیون مواجه است و مدل‌های جدید به زودی وارد بازار می‌شوند. وی مدل ۴۰CX۵۲۰ را از تلویزیون‌های LED پرفروش این برند معرفی کرد که قیمت آن در حدود یک میلیون و ۵۹۹ هزار تومان است. وی از کاهش شدید موجودی در زمینه نمونه‌های دیگر تلویزیون خبر داد.
SAMSUNG
در این خانواده هم مانند سونی با کاهش موجودی مواجه هستیم. به‌طوری که حافظ پخش، یکی از نمایندگی‌های فروش این شرکت از ارائه قیمت به «دنیای‌اقتصاد» خودداری کرد.به هر حال این شرکت اعلام کرد که نمونه‌های پلاسما در حال حاضر از تکنولوژی‌های پرفروش سامسونگ هستند و مدل‌های ۴۳E۴۸۰ ، ۴۳E۴۹۵ و... از پرفروش‌های این برند در بازار پلاسماها هستند.