حامیان Blue Ray قدرت می‌گیرند

بازار دیجیتال- تصمیم گروه بلاک باستر برای تمرکز بر تلویزیون کیفیت بالای سونی که اصطلاحا Blue Ray نامیده می‌شود، می‌تواند سود زیادی داشته باشد، اما به شرط اینکه ابتدا در جنگ با HD DVD برنده شود. در ایام کریسمس تقریبا یک چهارم خانواده‌های بریتانیایی، تلویزیون‌های قدیمی اشعه کاتودی خود را به انبارها منتقل می‌کنند تا ایام تعطیلات را با دیدن فیلم با کیفیت خوب سپری کنند. اما آینده از آن تلویزیون‌های صفحه تخت است که کیفیت بالایی دارد. اما در این راه مشکلاتی وجود دارد. درست است که تلویزیون‌های HD دارند به تدریج از فروشگاه‌ها خارج می‌شوند، اما موضوع مهم‌تر این است که رقابت بر سر تولید محتوا همچنان ادامه دارد.

کارخانه‌ها واستودیوهای هالیوود دو فرمت متفاوت و گمراه‌کننده برای مشتریان را طی این سال‌ها ترویج کرده‌اند. در حالی که سونی DVD پلی‌یر Blue Ray تولید کرده است که از اشعه آبی به جای پرتو قرمز استفاده می‌کند، توشیبا و مایکروسافت بزرگ‌ترین نام‌هایی هستند که HD.DVD را می‌سازند و ترویج می‌کنند.

از زمانی که اولین پلی‌یرهای کیفیت بالا در بازار در اواخر سال گذشته پدیدار شد، جنگ‌ برای تسخیر قلب‌ها و جیب‌ها شانه به شانه پیش رفت. هفته گذشته گروه اجاره فیلم بلاک باستر به نفع سونی وارد عمل شد.

در اواسط جولای تعداد فروشگاه‌هایی که فیلم‌های اشعه آبی به متقاضیان اجاره دهند تا ۱۷۰۰ فروشگاه افزایش خواهد یافت. در‌حال‌حاضر این رقم ۲۵۰ فروشگاه است.

به این ترتیب HD.DVD فقط در ۲۵ فروشگاه قابل دسترسی خواهد بود. یک چنین شرایطی در بریتانیا وجود دارد، در مقایسه با ۵۰ فروشگاه برای اجاره HD.DVD ۴۵۰ فروشگاه به اجاره اشعه آبی اختصاص دارند.

«ریچارد کوپر» از کمپانی اسکرین دایجست معتقد است تصمیم بلاک باستر تاثیر فوری بر پلی‌یر اشعه آبی نخواهد گذاشت.

از زمانی که بازار آمریکا به ویژه خانواده ما DVD را به خانه‌هایشان در یک دهه قبل وارد کردند، صنعت فیلم‌های خانگی از ۹میلیارد دلار به ۲۴میلیارد دلار افزایش یافت.

اما قیمت دیسک‌ها و DVDها سریعا کاهش پیدا کرد و به نظر می‌رسد زمان رونق به پایان رسیده است.

از آنجا که حدود ۸۰درصد خانوارهای اروپایی یک DVD پلی‌یر دارند. به نظر می‌رسد حالا دیگر رونق از آن صفحه‌های کیفیت بالا باشد و این موضوع شانس سونی را افزایش می‌دهد.