موبایل ایرانی باز هم این هفته را با بحث واردات قانونی و غیرقانونی گوشی تلفن همراه آغاز کرد. بحثی که تقریبا بیش از یک سال است گریبان بازار گوشی تلفن همراه و مصرف کنندگان نهایی آن را گرفته است.

باز هم اظهارنظرات کارشناسان و تحلیلگران بازار گوشی تلفن همراه مسوولان دولتی و پدیدآورندگان طرح افزایش تعرفه واردات را نشانه گرفته است. این بار مهران علی‌نژاد، دبیر فروشندگان تلفن همراه با بیان این که تصمیم شتاب زده دولت در حوزه گوشی تلفن همراه به ضرر مصرف کننده تمام شده است، تاکید کرد: تعرفه واردات گوشی نباید بیشتر از ۸درصد باشد. دبیر انجمن فروشندگان تلفن همراه، اعمال تجدید نظر در تعرفه واردات گوشی تلفن همراه به دلیل کاهش درآمد گمرکی دولت در این حوزه عنوان کرده و یادآور شد تعرفه ۱۵درصدی برای واردات گوشی تلفن همراه باز هم این بازار را دستخوش نوسانات قیمت کرده و به نظر می‌رسد تعرفه ۷ تا ۸درصد در این حوزه منطقی‌تر باشد.

اما بالا بودن قیمت گوشی تلفن همراه این روزها فقط به دلیل تعرفه‌های نجومی واردات نیست. از ابتدای سال جدید بازار گوشی تلفن همراه با معضل جدیدی با عنوان عدم رجیستر شدن گوشی‌های وارداتی روبه‌رو شده است. به‌رغم آن که در ابتدای اعلام خبر ناتوانی شرکت ارتباطات سیار در رجیستر کردن گوشی‌های وارداتی این بخش توسط مدیران این شرکت تکذیب نشد، اما اعلام خبر درخواست ۲ و نیم میلیون یورویی وزارت ارتباطات برای خرید تجهیزات ثبت سریال گوشی‌های وارداتی گواه بر مشکل جدی شرکت ارتباطات سیار در بخش ثبت قانونی گوشی‌های تلفن همراه است.

شرکت ارتباطات سیار با همکاری مخابرات ایران از اواسط سال گذشته برای جلوگیری از قاچاق تلفن همراه اقدام به ثبت شماره سریال گوشی‌های وارداتی از مجرای قانونی کرد. اما حجم عظیم سیم کارت‌های واگذار شده توسط ارتباطات سیار که بالطبع مستلزم واردات و توزیع گوشی‌ به بازار بود، باعث شد که بانک اطلاعاتی گوشی‌های رجیسترشده در این شرکت با کمبود فضا روبه‌رو شود. همین امر باعث شد که بسیاری از واردکنندگان قانونی گوشی‌تلفن‌همراه برای عرضه محصولات خود در بازار ایران با مشکلات بسیاری روبه‌رو شوند.

محمود بهجتی اردکانی، مدیر عامل شرکت موبایل پلاس در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن‌همراه مدعی شد که از اسفند ماه گذشته بیش از ۳۰۰هزار گوشی به صورت قانونی وارد ایران شده است که به دلیل نبود امکانات فنی، مخابرات و شرکت ارتباطات سیار در رجیستر کردن آنها ناموفق بودند. به نظر می‌رسد طرح افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه نه تنها به رغم تصور ذهنی پدیدآورندگان آن منجر به تولید این محصول در کشور نشد، بلکه فعالیت قاچاقچیان وسیله‌های ارتباطی را افزایش داد و سود کلانی را به جیب آنها سرازیر کرد، با این حال باز هم دولتمردان بر افزایش تعرفه واردات به منظور حمایت از تولیدات داخلی تاکید دارند. آخرین خبر امروز موبایل ایرانی هم به تکذیب مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار پیرامون عدم استقبال از سیم کارت‌های اعتباری باز می گردد. وحید صدوقی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن‌همراه عدم استقبال از سیم کارت‌های اعتباری را تکذیب و تاکید کرد: تا کنون ۴۰درصد سیم کارت‌های اعتباری در شبکه IN فعال شده است.

وی همچنین درباره ثبت نام دوره جدید سیم کارت‌های اعتباری خاطرنشان ساخت: قیمت ثبت نام سیم‌کارت‌های اعتباری در این دوره پایین‌تر از دوره گذشته خواهد بود.