ستون فقرات کامپیوترتان را دریابید!

ندا لهردی

اصلی‌ترین‌ها معمولا حساس‌ترین‌ها و سخت‌ترین‌ها هم هستند. وقتی این موضوع به بحث خرید وارد شود که مسلما باید انتظار یک فرایند دقیق‌تر و شاید هم زمان‌بر را داشته باشیم.

این خرید اگر در مقوله کامپیوتر و تجهیزات و قطعات وابسته‌اش هم باشد که همه موارد بالا را باید چند برابر کرد!

اما نگران نباشید. برای خرید کامپیوتر مورد نظرتان کافی است فقط یک بار و آن هم در زمینه خرید مادربورد تمام این سختی‌ها را به جان بخرید.

هرچه باشد قرار است سراغ مهمترین و اصلی‌ترین قطعه کامپیوتر دوست داشتنی‌تان بروید. به این ترتیب برای خرید برد اصلی یا همان مادربورد -که حتی بعضی‌ها در مقابل صفت مغز کامپیوتر برای CPU، ستون فقرات را برای آن به کار می‌برند- شاید بهتر باشد به بعضی نکات مهم بیشتر توجه کرد.

بازار رقابتی قطعه اصلی

مادربوردها اگرچه قطعات حساس و مهمی هستند اما در بازار کامپیوتر جزو پررونق‌ترین و سودآورترین محصولات به شمار می‌آیند. دلیل هم مشخص است، حساس‌ترین‌ قطعات معمولا آسیب‌پذیرترین هم هستند.

به این دلیل، پیشرفت هر روز تکنولوژی و ورود محصولات جدیدتر به بازار محصولات دیجیتال را هم اضافه کنید. از آنجا که تمام قطعات هر کامپیوتر به طور مستقیم یا حتی غیر مستقیم روی مادربورد نصب می‌شوند، قابلیت پشتیبانی آنها در مادربورد عامل با اهمیتی است.

به این ترتیب می‌توانیم بگوییم مادربوردها الزاما جزو به‌روزترین قطعات بازار هم هستند. تمام این عوامل، بازار این محصول را به یک بازار رقابتی تبدیل کرده ‌است.

بنابر این حضور مارک‌ها و برندهای مختلف در این بازار چندان عجیب هم به نظر نمی‌رسد. این نام‌ها اما معمولا به: Gigabyte، Asus، Msi، Intel، EliteGroup، Abit، Foxton، Epox، Asrock، Matrix، Albatron، Winfast، Dfi محدود می‌شوند.

این محصولات طبق گفته اسدی یکی از فعالان بازار مادربورد معمولا از دبی وارد کشور می‌شوند، اما مبدا اصلی آنها یکی از کشورهای چین یا تایوان است.

اسدی در مورد بازار مادربورد در کشور ما می‌گوید: «این بازار کاملا تحت تاثیر تغییرات بازار کامپیوتر است. در این میان اما کمبود این محصول در بازار که در مدت اخیر بسیار شاهد آن بوده‌ایم، بیش از هر عامل دیگری بازار مادربورد را دچار نوسان می‌کند.»

گارانتی‌ها، ضمانت‌ بازار

هر چند بحث گارانتی در بازار کشور ما معمولا برای کاربران یک بحث خسته‌کننده و بی‌نتیجه است، اما شاید گاهی بهتر باشد ضریب اطمینان خریداران را افزایش داد. در این مورد بازار مادربورد در دسته مطمئن‌ترین بازار محصولات کامپیوتری قرار می‌گیرد. علت آن هم حضور دو شرکت بزرگ و معتبر ارائه دهنده خدمات گارانتی مادربورد است که غالبا واردکننده این محصولات هم هستند. در این میان شرکت آواژنگ که مادربوردهای Gigabyte را ضمانت می‌کند، توانسته به شهرت و اعتبار خوبی در این بازار برسد. شرکت الماس هم یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات ضمانت برای مادربوردهای Asus است. هر دوی این شرکت‌ها تا ۳سال محصولات ذکر شده را ضمانت می‌کنند. علاوه بر اینها شرکت‌های دیگری مانند MSD و MTC و SCT هم هستند که محصولات برندهای دیگر را ضمانت می‌کنند، با این حال هیچکدام نتوانسته‌اند کیفیت خدمات خود را به شرکت‌های آواژنگ و الماس رسانده و به جایگاه مناسبی در بازار هم دست پیدا کنند.

پرفروش‌‌ها و کم‌فروش‌ها

شاید مادربورد جزو معدود محصولات بازار کامپیوتر باشد که اغلب خریداران، پرفروش‌ترین برند آن را می‌شناسند.

Gigabyte سال‌ها است که محصولات متنوع خود را با گارانتی معتبر آواژنگ به بازار عرضه می‌کند.

امین‌فر یکی از کارشناسان بازار سخت‌افزار در این مورد می‌گوید: Gigabyte از حدود ۱۰سال پیش و از زمان حضور کامپیوترهای پنتیوم۱، مادربوردهای بازار کشور ما را تامین کرده است.

اما دلیل موفقیت محصولات این برند مربوط به تنوع و ارزان‌قیمت بودن آنها است.»

او معتقد است، اگر در‌حال‌حاضر از بقیه برندهای بازار ۳ تا ۴ مدل در بازار موجود باشد، این رقم برای مادربوردهای Gigabyte به حدود ۱۰مدل می‌رسد.

اما امین‌فر ارزان بودن این محصولات را عامل مهم‌تری در فروش آنها می‌داند. او در این باره می‌گوید: «قیمت مادربوردهای Gigabyte در مقایسه با برندهای معروف دیگر مانند Asus و Intel تا حد قابل توجهی ارزان‌تر است.»

آخرین آمار به دست آمده از تحقیقات اخیر وب‌سایت تحقیقاتی S&P در این زمینه نشان می‌دهد که MSi، ASUS، Gigabyte ASrock و Elite Group به ترتیب پرفروش‌ترین‌های بازار مادربورد را تشکیل می‌دهند که در این میان سهم دو برند اول به ترتیب ۳۵ و ۳۰درصد بازار است.

در این بین اما نکته عجیب عدم حضور مادربوردهای Intel است. امین‌فر در این مورد می‌گوید: «هر چند مادربوردهای Intel از کیفیت بالایی برخوردارند، اما تنوع کم -که در‌حال‌حاضر در بازار ما تنها به دو مدل محدود می‌شود- و قیمت گران آنها، بازار نه چندان پررونقی را نصیب Intel کرده است.

کدام کاربر؟ کدام محصول؟

بحث درباره اینکه کدام مادربورد برای کدام کاربر مناسب است هر چند موضوع بسیار مهمی هم هست، اما بیشتر جنبه تخصصی دارد.

با این وجود مواردی که اهمیت بیشتری داشته و در قیمت این محصولات هم موثرند اغلب شامل: تعداد پورت‌های IDE یا کنترل‌کننده raid (مربوط به تعداد ابزارهای قابل نصب روی مادربورد است)، کارت LAN، تعداد پورت‌های USB، نوع کارت صدا که به صورت onboard نصب شده است، پورت DV (ورودی دوربین‌های دیجیتال عکاسی و فیلمبرداری)، پورت SATA (برای اتصال هاردهای با دور بالا)، RAM و از همه مهم‌تر چیپ‌ست‌ها است.

به این ترتیب کارشناسان معتقدند کاربران حرفه‌ای که معمولا کارهای محاسباتی و مهندسی باکامپیوترشان انجام می‌دهند و یا طرفداران بازی‌های کامپیوتری حرفه‌ای، بهتر است سراغ مادربوردهای مجهز به چیپ‌های با استاندارد ۹۴۵ به بالا، حافظه RAM با سرعت بالا(DDR۲) )د،CPUهای‌دو هسته‌ای و پورت Pci express (برای نصب کارت گرافیکی) را بگیرند. اما برای کاربران معمولی مادربوردهای مجهز به چیپ‌های با استاندارد ۹۱۵ هم کفایت می‌کند.