دنیای دیجیتال و زندگی همراه
مرجان ربانی اگر قصد دارید در زندگی دیجیتالی امروز هر از چند گاهی خودتان را به روز کنید، بهتر است علاوه بر پیگیری تکنولوژی‌های روز معرفی شده در دنیا حداقل دو هفته یکبار سری به بازارهای کامپیوتر داخلی بزنید تا براساس اطلاعاتی که راجع به محصولات جدید جمع‌آوری می‌کنید هر زمان که خواستید به راحتی ابزارهای دیجیتالی خود را ارتقا دهید.

هر هفته در بازارهای کامپیوتر می‌توان شاهد ورود اجناس جدیدتر و کارآتر بود.
کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها، مادربوردها، هاردها و لوازم جانبی مختلف همگی هر روز جدیدتر می‌شوند تا با ارائه قابلیت‌های بیشتر خود را به کاربران نزدیک‌تر سازند.
در میان قطعات و لوازم کامپیوتری موجود در بازار ایران که ساخت کشورهای دیگر هستند بعضا شاهد ترقی تکنولوژی‌های به کار گرفته شده توسط کمپانی‌های معتبر هستیم و گاه نشانه‌هایی از دوری و فاصله میان برخی کاربران و تولید کنندگان ایرانی با ساده‌ترین ابزارهای دیجیتالی می‌یابیم.
کامپیوتر ملی برای چه کسی؟
یکی از بحث‌هایی که طی سال‌های اخیر مطرح شده تولید کامپیوتر ملی بوده که به هر ترتیب ساخته شد.
«کلون آیزر» به عنوان کامپیوتر ملی سال گذشته در حالی معرفی شد که مسوولان آی‌تی در کشور وعده داشتن کامپیوتر ارزان برای همه مردم را می‌دادند.
اما تاکنون قیمت یک میلیون و ۵۴۰هزار تومانی این «کامپیوتر ملی» مانع از استفاده تمام خانواده‌های ایرانی از یک کامپیوتر ارزان قیمت ملی شده است.
با این حال این محصول تولید شده در داخل کشور توسط گسترش انفورماتیک ایران و شرکت گسترش رایانه فردا (شگرف) مورد استقبال فراوان دستگاه‌های دولتی قرار گرفته تا جایی که در میان فروش بالای این کالا تنها 150 عدد از آن توسط مردم عادی خریداری شده است.
به گفته یکی از فروشندگان کلون آیزر در بازار کامپیوتر، این سیستم شامل یک محیط کاری ساده و خودآموز برای کاربران تازه کار است و دیگر نیازی به دانستن زبان خارجی برای کار با کامپیوتر نیست.
کامپیوتر ملی با استفاده از تصاویر ابزارها و برنامه‌های کامپیوتر افراد کم سواد را به راحتی کاربر خود می‌کند چنانچه در محیط کاری این سیستم کاربر از طریق نقاشی ابزارها می‌توان با کلیک روی آنها به کار با کامپیوتر بپردازد. به طور مثال در این سیستم برای وارد کردن دستور پرینت کافی است بدون نیاز به هیچ زبانی با کلیک روی تصویر پرینتر و یا برای دسترسی به فایل‌ها با کلیک روی عکس کشوی یک میز اقدام به برقراری ارتباط با کامپیوتر کرد.
این در حالی است که طبق گفته برخی کارشناسان و کاربران کامپیوتر این نوع سیستم شباهت زیادی به سیستم‌هایی دارد که در کشورهای خارجی برای افراد دیرفراگیر طراحی و ساخته می‌شوند.
زندگی همراه
با گذر کردن از ویترین کامپیوتر ملی دوباره وارد فضای دنیای دیجیتال می‌شویم و درمی‌یابیم که به جای همراهی کردن زندگی با به کارگیری متدها و تکنولوژی‌های جدید می‌توان زندگی را همراه خود کرد.
برنامه‌های کاری، حساب‌های مالی، گاوصندوق‌های مجازی، عکس‌های شخصی و خلاصه تمام اطلاعات و ارتباطات به راحتی در دستگاه‌های کوچکی کاربران را در هر زمان و مکانی همراهی می‌کنند.
یکی از جدیدترین لپ‌تاپ‌های سونی مدل UX۳۸۰N است که با ال سی دی ۵/۴اینچی خود به اندازه کف دستان جا لازم دارد تا با ۱۰۲۴MB رم و ۴۰GB هارد نقش کامپیوتر همراه را داشته باشد.این مدل کنار سایر محصولات جدید سونی به دلیل کوچکی از محبوبیتی خاص بعداز لغت دیجیتالی نوشته شود و پس از آن برخوردار است نوشته شود. در بین کاربرانی کاملا دیجیتالی برخوردار است.
UX380N دارای سی پی یو SoloU15001.33 و VGA اینتل950/224MB4 و Bluetooth است. وزن این لپ تاپ 545 گرم است و با ویندوز ویستا به قیمت 2میلیون و 180هزار تومان (با گارانتی آرتاک) به فروش می‌رسد.
محصولات سونی از سوی شرکت آرتاک، نقش، و ایران رهجو و برخی دیگر گارانتی می‌شوند.
لپ‌تاپ‌هایی با طراحی ویژه
برخی از کاربران علاوه بر اهمیت به قابلیت‌های دستگاه‌های دیجیتالی به برند توجهی خاص دارند و از همکاری برخی کمپانی‌های معروف پوشاک، کیف و کفش با سازندگان تکنولوژی استقبال می‌کنند.
علاوه بر همکاری کمپانی‌های D&G، PRADA و سازندگان معروف جواهر و حتی کمپانی‌های فیلم با سازندگان موبایل، در حوزه کامپیوتر نیز شاهد همکاری‌ کمپانی‌های جدیدی با سازندگان قطعات کامپیوتری هستیم.


به گفته خشایار اصغریان، مدیر نمایشگاه دائمی Digital در مجتمع کامپیوتر پایتخت لپ‌تاپ‌های کمپانی ASUS که از چرم لویی ویتون فرانسه در ظاهر آن استفاده شده است در بازار ایران نیز مورد استقبال طرفداران لویی‌ویتون و طرفداران ASUS قرار گرفته است.
وی با اشاره به گارانتی نوت‌بوک‌های ASUS به مدت ۲سال به همراه یک سال گارانتی باتری توسط دیجیتال گارانتی گفت: لپ‌تاپ
ASUS Lamburgini VX2 نیز در بازار ایران موجود است که جنس بدنه آن تیتانیوم، فیبر کربن و منیزیم است و صفحه داخلی آن از چرم لویی ویتون ساخته شده است.
اصغریان جنس بدنه تیتانیوم را موجب، ۳۰درصد سبک‌تر شدن لپ‌تاپ و بیش از ۵۰درصد مقاوم‌تر بودن دستگاه نسبت به سایر آلیاژ‌ها و جنس‌های دیگر معرفی کرد.
به گفته وی، 30 عدد از این مدل در بازار ایران موجود است که بیش از ده تای آن به فروش رسیده است.
در میان لپ‌تاپ‌های ASUS نیز مدل DGZ۵۳J/B به قیمت یک‌میلیون و ۳۳۰هزار تومان به عنوان پرفروش‌ترین لپ‌تاپ این مارک در بازار ایران شناخته شده است. از طرفی دیگر لپ‌تاپ‌های جدید سری VAIO سونی با طراحی ویژه مورد استقبال فراوان کاربران قرار گرفته و اکثر خانم‌ها علاوه بر آقایان خواستار خرید لپ‌تاپ‌های گروه C از VAIO هستند.
مدل VGN-C190P/S سونی VAIO به رنگ‌های قرمز، طلایی، سبز و صورتی به همراه طرح‌های قلب و ادغام رنگ‌های شاد در بازار کامپیوتر به قیمت یک‌میلیون و 445هزار تومان به فروش می‌رسد.
این مدل دارای ال سی‌دی ۳/۱۳ اینچ، سی‌پی‌یوCore ۲Duo T۵۶۰۰ و رم ۱۰۲۴ DDR۲ و هاردSAT ا+۱۰۰است.
به گفته یکی از فروشندگان مرکز کامپیوتر زند نیز در سری لپ‌تاپ‌های توشیبا مدلSatellite A205- 4597 مورد تقاضای بیشتر کاربران قرار گرفته و به عنوان جدیدترین مدل به فروش می‌رسد.
این مدل دارای سی‌پی‌یو(Core Duo ۱/۸) و رم ۲۰۴۸mb۸ و هارد ۱۶۰GB۰ و ال‌سی‌دی ۴/۱۵ اینچ و یک سال گارانتی آرتاک است.
آمار فروش رایانه‌هادر سال گذشته
بنابر آخرین نظرسنجی انجام گرفته از سوی باشگاه فعالان ICT ایران در سال ۸۵ از دست‌اندرکاران و فعالان بازار کامپیوتر، بیش از ۳۴درصد از اعضا بر این عقیده بودند که در سال گذشته بیش از ۵/۱میلیون رایانه (از قبیل شخصی، نوت بوک، سرور و...) به فروش رسیده است.
این در حالی است که در آمار منتشر شده از سوی رییس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور فروشی معادل یک‌میلیون و دویست هزار تا یک‌میلیون و چهارصدهزار دستگاه رقم خورده است و در نظرسنجی اخیر 7/16درصد از اعضا رقمی نزدیک به این آمار یعنی فروشی بین یک‌میلیون و 250هزار تا یک‌میلیون و 500هزار دستگاه را اعلام کردند
با توجه به اینکه تنها نزدیک به ۲۰درصد دیگر از اعضا بر این عقیده بودند که این فروش رقمی ما بین ۷۵۰هزار تا یک‌میلیون دستگاه در سال گذشته بوده می‌توان به فروش بالای یک‌میلیون دستگاه اعتماد کرد. البته با نگاهی دیگر به آمار و ارزیابی دقیق‌تر پراکندگی نیز می‌توان به همان رقم منتشر شده از سوی سازمان نظام صنفی رسید با این تفاوت که نزدیک به نیمی از کسانی که معتقد به فروش بالای یک‌میلیون هستند حتی به فروش بالای ۵/۱میلیون نیز نظر دارند.
طرح فروش و امتیاز (S&P) در حال حاضر دارای بیشتر از 2000 عضو اعم از فروشگاه، شرکت و موسسه فعال در زمینه ICT در سراسر کشور است.