موش‌های الکترونیکی در خانه ما

ندا لهردیاواخر دهه ۶۰میلادی و در یک موسسه تحقیقاتی متولد شد تا موجود نه چندان دوست‌داشتنی خانواده‌ها، میهمان همیشگی خانه‌ها شود. در حقیقت اولین بار داگلاس انگبارت از موسسه استانفورد موش یا همان ماوس معروف را در زندگی کاربران سراسر دنیا دواند. البته چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۰ شرکت زیراکس به مدیریت جک‌هالی با کمک نمونه اولیه داگلاس، ماوس جدیدی با قابلیت‌های بیشتر را طراحی کرد. به این ترتیب و با گذر زمان موش‌های الکترونیکی توانستند به محبوبیت خوبی در میان کاربران برسند، تا آنجا که ابتدایی‌ترین ماوس در سال ۱۹۸۲ توسط شرکت ماوس برای کامپیوترهای شخصی IBM تولید شد و شرکت مایکروسافت هم در سال ۱۹۸۳ اولین ماوس دو کلیدی را به بازار عرضه کرد.

به دنبال افزایش وسعت کار با کامپیوترها و ورود نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی متنوع به بازار، ماوس‌ها و کاربردشان به نیازهای ضروری هر کاربر تبدیل شدند تا جایی که این روزها ماوس‌ها حجم بزرگی از خرید و فروش‌های بازار قطعات و تجهیزات کامپیوتری را به خودشان اختصاص داده‌اند.

نام‌های متنوع، پشت ویترین

در حالی که برنامه‌نویسان سعی می‌کنند برنامه‌ها و نرم‌افزارهای جدید را طوری طراحی کنند که بیشتر با ماوس قابل اجرا باشند، شرکت‌های مختلف تولیدکننده تجهیزات سخت‌افزاری هم برای ورود به بازار پررونق ماوس‌ها و یا افزایش سهم خود از آن در تلاشند.

شاید به همین دلیل هم هست که معمولا کاربران در جست‌وجوی ماوس مورد نظرشان، نام‌های متنوعی را پشت ویترین فروشگاه‌ها یا مراکز خرید و فروش قطعات کامپیوتری می‌بینند.در این میان اما برندهایی که در اغلب فروشگاه‌ها خرید و فروش می‌شوند شامل: Farassoo A۴tech، Logitech، Genius، Sony، Lg، Gigabyte، Generous و Mec هستند.

البته از بین این نام‌های متفاوت تنها ماوس‌های مربوط به چهار شرکت Sony، Logitech، A۴tech و Gigabyte وارداتی هستند و ماوس‌های دیگر اغلب در داخل کشور سرهم یا assemble می‌شوند.

با این همه اما بازار ماوس یکی از کم‌نوسان‌ترین بازارهای محصولات و تجهیزات کامپیوتری است.

دلیل هم مشخص است، ماوس‌ها به خاطر آن که یکی از لوازم جانبی کامپیوترها به حساب می‌آیند استهلاک کمتری نسبت به قطعات الکترونیکی دیگر داشته و کمتر هم تحت تاثیر نوسان قیمت‌ها قرار می‌گیرند.

پرفروش‌ها و کم‌فروش‌ها

در میان این برندهای مختلف گویا در بازار ماوس هم مثل بازار کیبورد، محصولات شرکت Farassoo بازار را در دست دارند.

براساس آخرین آمار باشگاه فعالان بازار ICT ایران Farassoo با عرضه ماوس‌های با کیفیت و متنوع توانسته ۴۲درصد سهم بازار ماوس را به خودش اختصاص دهد.

قیمت ماوس‌‌های لیزری Farassoo هم معمولا از ۴ تا ۱۳هزار تومان متغیر است.

بعد از Farassoo اما ماوس‌های ری‌مارک و ناشناخته به خاطر ارزان‌ بودن جایگاه دوم پرفروش‌های بازار ماوس را در اختیار دارند.

در مقابل، گران‌ترین و البته کم‌فروش‌ترین ماوس‌های بازار، محصولات شرکت Logitech هستند.

در حقیقت ماوس‌های Logitech با وجود کیفیت خوب و قابلیت‌های مختلف، به دلیل قیمت زیاد چندان با اقبال عمومی بازار مواجه نمی‌شوند تا آنجا که آخرین آمار باشگاه فعالان بازار ICT ایران در این مورد نشان می‌دهد، سهم Logitech از بازار ماوس تنها ۲درصد است.

کارشناسان و فعالان بازار در این مورد معتقدند: این رقم با توجه به عرضه کم و قیمت بالای ماوس‌های Logitech آنقدرها هم دور از انتظار نبوده است.

گارانتی‌های متفرقه و انتخاب‌های محدود

با وجود هجوم محصولات ری‌مارک و غیراستاندارد به بازار تجهیزات و قطعات کامپیوتری، هنوز هم بسیاری از کاربران به دنبال محصولی با کیفیت یا حداقل با ضمانتنامه معتبر هستند.

این کاربران در واقع انتخاب‌های محدودی دارند، چون در بین برندهای مختلف تنها ماوس‌های تولیدی شرکت‌های Farassoo، A۴tech، Logitech و Genius مجهز به ضمانتنامه‌های معتبر و خدمات پس از فروش هستند.

در این میان ماوس‌های Farassoo به مدت ۲سال از طرف این شرکت گارانتی می‌شوند.

ماوس‌های A۴tech و Logitech هم به مدت یک سال به ترتیب مجهز به گارانتی A۴tech و بین‌المللی هستند.

ماوس‌های Genius اما از طرف شرکت sharp و به مدت ۶ ماه ضمانت می‌شوند.

علاوه بر خدمات گارانتی بعضی شرکت‌ها برای جذب کاربران و افزایش سهم خود از بازار،‌ خدمات و امکانات دیگری را هم عرضه می‌کنند. به عنوان مثال شرکت Farassoo همراه با گارانتی ماوس‌های تولیدی‌اش، خدماتی مانند ۵ساعت اینترنت رایگان هم ارائه می‌کند.

کدام کاربر؟ کدام محصول؟

قبل از انتخاب برند و شرکت تولیدکننده، مسلما مهمترین موضوع انتخاب نوع محصول با توجه به نیاز کاربر است.

خریداران ماوس در واقع باید از میان انواع ماوس‌های بیسیم‌، باسیم، توپی و نوری(اپتیکال)،‌ محصول مورد نظرشان را انتخاب کنند.

در این میان اما نکاتی هستند که به کاربران برای انتخاب دقیق‌تر کمک می‌کنند.

به عنوان مثال دلیل رکود بازار ماوس‌های مکانیکی (توپی) در برابر ماوس‌های نوری این است که ماوس‌های نوری نیازی به تمیزکردن گوی و محیط زیر ماوس نداشته و با دقت و سرعت بیشتری کار می‌کنند.

این ماوس‌ها که از اواخر سال ۱۹۹۹به بازار عرضه شدند، به راحتی توانایی تشخیص الگوهای موجود در تصاویر و نحوه تغییر آنها با تصویر قبلی را دارند.

البته ضعف بزرگ ماوس‌های اپتیکال به عدم امکان کارکردن آنها روی ماوس پدها و سطوح مختلف مربوط است. اما با ورود ماوس‌های جدید،‌ glass laiser که اولین بار به وسیله شرکت A۴tech به بازار عرضه شد، این مشکل هم برطرف شد. این ماوس‌های جدید قابلیت کار روی همه سطوح و حتی شیشه را داشته و اغلب مورد توجه کاربران نوت‌بوک‌ها و کامپیوترهای قابل حمل قرار می‌گیرند.

عامل دیگری که در خرید ماوس‌ها اهمیت دارد، توجه به DPI یا میزان دقت ماوس‌ها است. در حال حاضر ماوس‌های با DPIهای ۴۰۰، ۵۳۳ و ۸۰۰ در بازار خرید و فروش می‌شوند که میزان DPI و بالا بودن آن به نوع کاربرد و نیاز کاربران بستگی دارد.

کاربرانی که معمولا با نرم‌افزارهای نقشه‌کشی و مهندسی کار می‌کنند، به ماوس‌هایی با DPI بالا نیاز دارند تا دقت ماوس موردنظرشان به قدر کافی باشد.