بازار دیجیتال - پیشی گرفتن فروش تلویزیون‌های LCD در مقابل نوع مشابه آن یعنی انواع تلویزیون‌های پلاسما موضوعی است که بیشتر فروشندگان بازار لوازم صوتی و تصویری به آن اشاره می‌کنند.

به طوری که می‌توان گفت فروش تلویزیون‌های پلاسما تا حدود زیادی در بازار داخلی کاهش یافته است. البته به اعتقاد بیشتر فعالان بازار، قابلیت‌هایی چون کیفیت بالای تصویر، کنتراست رنگ، تفکیک مناسب رنگ، وضوح بالا و مصرف پایین برق در تلویزیون‌های نسل جدید (LCD) باعث شده که تولید انواع تلویزیون‌های پلاسما از سوی شرکت‌های تولید کننده این محصول کاهش یافته و به دنبال آن استقبال و بازار آن با رکود مواجه شود.
تعریفی که از تلویزیون‌های پلاسما می‌توان داشت این است که در ساخت صفحه این نوع تلویزیون‌ها از گاز فسفر استفاده شده است و شکل ظاهری آنها نسبت به LCD قطورتر و بزرگ‌تر به نظر می‌رسد ضمن این که مانیتور این تلویزیون‌ها از شیشه‌ای پوشیده شده است که امکان ضرب‌دیدگی و لک پذیر بودن آن بیشتر است.
اما تلویزیون‌های LCD از کریستال مایعی تشکیل شده است که در ایجاد وضوح بالای تصویر این نوع تلویزیون‌ها بسیار موثر است.
ضمن این که صفحه مانیتور تلویزیون‌های LCD نسبت به پلاسما نرم‌تر است و با کوچک‌ترین فشار انگشت، اثر انگشت روی آن می‌ماند و بعد به حالت اول برمی‌گردد.
نکته دیگری که در مورد این نوع تلویزیون‌ها می‌توان گفت چند بعدی بودن تصاویر آنها است به طوری که از چند جهت می‌توان تصاویر آن را با کیفیت بالا تماشا کرد و آن نیز به خاطر قابلیت وجود کریستال مایع در آن است اما تلویزیون‌های پلاسما به علت دارا بودن صفحه شیشه‌ای این قابلیت را ندارند.
جالب است بدانید حدود یک سال است که شرکت‌های تولید کننده انواع تلویزیون‌های پلاسما و LCD همچون سونی، ال‌جی و سامسونگ تولید انواع پلاسما را متوقف کرده‌اند و صرفا به تولید LCD می‌پردازند البته برخی از فروشندگان نیز همان قابلیت‌های تلویزیون‌های LCD نسبت به پلاسما را دلیل این موضوع اعلام می‌کنند.
پاناسونیک در‌حال‌حاضر تنها شرکت تولید کننده پلاسما است و آن نیز به علت نداشتن تکنولوژی تولید LCD در اینچ‌های بالا است البته این ادعایی است که برخی فعالان بازار به آن اشاره می‌کنند.
در حال حاضر شرکت پاناسونیک تنها LCDهای اینچ پایین تا ۳۲ اینچ را تولید می‌کند.
«ایمانیان» یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری معتقد است بهترین طراحی تلویزیون‌های LCD در مارک سامسونگ دیده می‌شود. هر چند که کیفیت این نوع تلویزیون‌ها در مارک سونی به دلیل کیفیت قطعات سخت‌افزاری بهتر است و تا حدودی نیز از قیمت بالاتری برخوردار است آنچه به نظر می‌رسد پانل LCD سامسونگ و سونی یکی است و تا حدودی قیمت LCDهای این دو برند با نوسان اندک، نسبت به دیگر برند‌ها، به هم نزدیک‌تر است به طوری که انواع LCDهای سونی با اختلاف قیمت 30 تا 40هزار تومان نسبت به مارک سامسونگ و 50 تا 60هزار تومان نسبت به ال‌جی و پاناسونیک در بازار خرید و فروش می‌شوند.
نکته دیگر اینکه تلویزیون‌های پلاسما و LCD حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تومان با هم اختلاف قیمت دارند. به طوری که پلاسماهای با اینچ بالا نسبت به LCDهای با اینچ بالا با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند، همچنین به اعتقاد ایمانیان LCDهای با اینچ پایین (۳۲ تا ۴۰) به علت استقبال بالا از قیمت بیشتری برخوردارند.
در حال حاضر پایین‌ترین قیمت LCD سونی در اندازه 26 اینچ است که یک‌میلیون و 520هزارتومان قیمت دارد و بالاترین قیمت LCD در اندازه 52 اینچ با قیمت 7میلیون و 500هزار تومان به فروش می‌رسد.
طبق اعلام یکی از نمایندگی‌های فروش تلویزیون‌های LCD سونی در خیابان جمهوری انواع LCDهای سری S و V این مارک در اندازه‌های ۲۶، ۲۹، ۳۲، ۴۰ و ۴۶ اینچ است که از قطعات ژاپنی در آن استفاده شده است و تولید کشور مالزی محسوب می‌شود، اما LCDهای سری x این شرکت تولید اصل ژاپن و در اندازه‌های ۴۰، ۴۶ و ۵۲ اینچ است.
وی همچنین می‌گوید: LCDهای سری V از کیفیت رنگ بالاتری نسبت به دیگر سری‌ها برخوردار نیست، اما LCDهای سری x از قابلیت‌هایی چون تصویر در تصویر، کنتراست بالای رنگ و وضوح تصویر 2مگاپیکسل برخوردار است.
یکی دیگر از فروشندگان بازار در این باره می‌گوید: «قیمت انواع LCD ال‌جی نسبت به سونی و سامسونگ پایین‌تر است و تا حدودی هم از کیفیت پایین‌تری برخوردار است، اما نکته‌ای که این شرکت بیشتر به آن توجه کرده است قرار دادن برخی امکانات و تجهیزات جانبی در انواع LCDهای خود است که آن در مواردی همچون دارا بودن ماشین زمان، حافظه‌ هارد و قابلیت ضبط برنامه زنده است که این موارد در دیگر برندهای موجود از بازار LCD دیده نمی‌شود. وی همچنین مدعی است که شرکت سامسونگ نصب رایگان را به عنوان یکی از امکانات در کنار فروش LCDهای خود قرار داده و سونی نیز توجه به کیفیت بالای LCDهای تولید خود را در صدر همه این مسائل مهم دانسته است.