افزایش 21 درصدی فروش موبایل  در سال 2006

ندا لهردی

ورق‌های تقویم که به دنبال روزهای سال می‌دوند، همه چیز را همراه با خود به دنیای تغییر و تحول می‌برند. سال اما وقتی نو می‌شود انگار آمارها و نتایج تحقیقات محبوب‌تر از همیشه می‌شوند. هرچه باشد ۳۶۵ روز گذشته و برای ۳۶۵ روز آینده برنامه‌ای مدون لازم است که به نتایج عملکردهای گذشته نیاز دارد. ورق‌های تقویم که به دنبال روزهای سال می‌دوند، همه چیز را همراه با خود به دنیای تغییر و تحول می‌برند. سال اما وقتی نو می‌شود انگار آمارها و نتایج تحقیقات محبوب‌تر از همیشه می‌شوند. هرچه باشد ۳۶۵ روز گذشته و برای ۳۶۵ روز آینده برنامه‌ای مدون لازم است که به نتایج عملکردهای گذشته نیاز دارد. از آغاز سال نو میلادی اما حدود سه ماه می‌گذرد و با این وجود همچنان موسسات تحقیقاتی مختلف مشغول ارائه آمارها و تحقیقات خودشان هستند. در این میان موسسه تحقیقات بازار Gartner اخیرا گزارشی از بازار جهانی گوشی‌های موبایل در سال گذشته میلادی ارائه کرده است.

براساس این گزارش میزان فروش جهانی گوشی‌های موبایل در سال ۲۰۰۶ به حوالی یک میلیون دستگاه رسید تا سال کهنه روزهای خوبی برای بازار موبایل باشد.

آمارها نشان می‌دهند رقم دقیق تعداد گوشی‌های فروخته شده در سال ۲۰۰۶ در سطح دنیا به ۸/۹۹۰میلیون دستگاه می‌رسد که این رقم در مقایسه با فروش ۶/۸۱۶میلیون دستگاهی گوشی موبایل در سال ۲۰۰۵ با افزایش ۳/۲۱درصدی مواجه شده است.

البته فصل پایانی سال ۲۰۰۶ روند رشد کندتری برای میزان فروش گوشی‌ها نسبت به فصل چهارم سال ۲۰۰۵ داشت. با این حال تعداد گوشی‌های فروخته شده در فصل چهارم سال گذشته به ۲/۲۸۴میلیون دستگاه رسید تا در مقایسه با همین زمان در سال ۲۰۰۵ به رشد ۲۱درصدی برسد.

تولیدکنندگان در جست‌وجوی سهم بازار

به این ترتیب بازار موبایل سال گذشته فرصت مناسبی برای کسب سهم بیشتر در اختیار تولیدکنندگان گوشی قرار داد.

با این وجود اما نه تنها اوضاع برای تولیدکنندگان رده پایین چندان هم تغییر نکرد، بلکه طبق آمار به جز فروشندگان برتر بازار، بقیه تولیدکنندگان تنها توانستند ۱۴درصد از سهم بازار جهانی موبایل را به خودشان اختصاص بدهند. این رقم در مقایسه با سال گذشته حتی ۵درصد هم کاهش پیدا کرده است.

با این همه شرایط تولیدکنندگان برتر بازار موبایل همچنان خوب و راضی‌کننده است:

Nokia: شرکت فنلاندی تولیدکننده گوشی‌های موبایل محبوب کاربران سراسر دنیا مثل چند سال گذشته توانست یک‌بار دیگر حضور موفقی در این بازار داشته باشد تا آنجا که میزان فروش جهانی گوشی‌های تولید این شرکت در فصل چهارم سال ۲۰۰۶ به ۱۰۳میلیون دستگاه رسید.این رقم در نهایت سهم ۲/۳۶درصدی را نصیب Nokia کرد که در مقایسه با فصل چهارم سال ۲۰۰۵، ۲/۱درصد افزایش پیدا کرده است. میزان فروش نهایی Nokia در سال ۲۰۰۶ به ۳۴۵میلیون دستگاه رسید تا سهم این شرکت را در سال گذشته با ۳/۲درصد افزایش به ۸/۳۴درصد برساند.

Motorola: شرکت آمریکایی Motorola هم با فروش بیش از ۶۱میلیون گوشی موبایل در فصل چهارم سال ۲۰۰۶ توانست سهم خود را از بازار جهانی موبایل به ۵/۲۱درصد برساند. این موفقیت البته به دنبال اقبال خوب گوشی‌های سری Razr در بازار اغلب کشورها اتفاق افتاد.

Samsung: اگرچه میزان فروش گوشی‌های تولیدی Samsung برای مسوولان این شرکت آنقدرها هم راضی‌کننده نبوده است، اما به فروش ۱۱۶میلیون دستگاهی گوشی‌های این شرکت که نسبت به سال ۲۰۰۵ تا ۱۲درصد هم افزایش داشته، منتهی شد.

این روند از طرفی سهم این شرکت‌ کره‌ای را از بازار جهانی موبایل به ۳/۱۱درصد رساند.

Sony Ericsson: فصل پایانی سال ۲۰۰۶ برای این شرکت روز‌های پررونقی را به همراه داشت تا بالاخره Sony Ericsson بتواند ۷/۲۵میلیون گوشی موبایل در سطح دنیا بفروشد. اما فروش نهایی این شرکت برای سال گذشته به ۶/۷۳میلیون گوشی رسید تا سهم این شرکت از بازار جهانی موبایل به ۴/۷درصد برسد که البته این رقم در مقایسه با سال ۲۰۰۵ با رشد ۱/۱درصدی هم همراه بوده است.

LG: براساس آمار فروش نهایی این شرکت در فصل چهارم سال ۲۰۰۶ این روزها LG فاصله خود را به شرکت رقیب یعنی

Sony Ericsson بیشتر از گذشته می‌بیند. این آمار نشان می‌دهند فروش گوشی‌های LG در این فصل به ۸/۱۷میلیون دستگاه رسید که سهم ۳/۶درصدی از بازار جهانی موبایل را نصیب این شرکت کرد. این در حالی است که LG همچنان با تکیه بر موفقیت و محبوبیت گوشی مدل شکلات خود در بازار موبایل، امیدوار است تا بتواند تغییر قابل توجهی در شرایط فعلی به وجود بیاورد.

BenQ: آمار به دست آمده از وضعیت فروش گوشی‌های این شرکت در فصل چهارم سال گذشته نشان می‌دهد که BenQ Mobile از جایگاه ششم جدول تولیدکنندگان برتر موبایل دنیا به جایگاه نهم سقوط کرده است.

با این حال مسوولان این شرکت به دنبال سهم خود از این بازار اعلام کرده‌اند که قصد دارند تمرکز خود را از بازار کشورهای اروپایی برداشته و بیشتر به جلب توجه و کشف سلیقه کاربران کشورهای آسیایی بپردازند.

گویا بازار کشورهای در حال توسعه و اشتیاق کاربران آنها به استفاده از فناوری‌های ارتباطی توانسته نظر اغلب تولیدکنندگان را به خودش جلب کند.

نبض بازار در دست کشورهای آسیایی

هنوز هم گویا قدرت در اختیار گروهی است که پرجمعیت‌تر است و در این میان کاری از تکنولوژی و علم هم بر نمی‌آید.

به همین دلیل هم هست که با وجود علاقه کاربران کشورهای توسعه یافته مثل کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی به گوشی‌های جدید و پیشرفته بازار کشورهای در حال توسعه به دنبال افزایش روز افزون تعداد کاربران جدید خود به رونق چشمگیری دست پیدا کرده‌اند.

در این میان اما انگار در سال ۲۰۰۶ بازار کشورهای آسیای پاسیفیک توانسته‌اند بیشترین میزان رشد را در بازار جهانی موبایل به خودشان اختصاص بدهند.

کارشناسان معتقدند این جریان به خاطر جمعیت زیاد و در واقع تعداد کاربران این کشورها کاهش قیمت تماس‌ها، ورود گوشی‌های ارزان قیمت و گسترش زیرساخت‌های شبکه‌ای و ارتباطی در این کشورها اتفاق افتاده است. با این همه آن طور که آمارهای موسسه Gartner نشان می‌دهد، اگرچه روند رشد بازار این کشورها در فصل چهارم سال ۲۰۰۶ چندان هم سریع نبوده است، اما در نهایت به فروش ۷/۸۷ دستگاه گوشی منجر شد که این رقم در مقایسه با فصل چهارم سال ۲۰۰۵ تا ۵۶درصد افزایش داشته است. اما به طور کلی فروش نهایی بازار کشورهای آسیای پاسیفیک در سال ۲۰۰۶ به ۳۰۱میلیون دستگاه رسید که نسبت به سال گذشته با رشد ۴۷درصدی مواجه بوده است.

در واقع همچنان که گوشی‌های نازک و پیشرفته به فروش خوبی در بازار این کشورها رسیدند، اما گوشی‌های مجهز به قابلیت‌‌های جدید و گوشی‌های ارزان‌قیمت رونق قابل توجهی به بازار کشورهای این منطقه به خصوص کشورهای هند، چین و فیلیپین داده‌اند. این در حالی است که براساس آمار میزان نفوذ موبایل در کشورهای آسیای پاسیفیک در سال ۲۰۰۶ به ۹/۳۰درصد رسید تا تعداد میانگین کاربران این کشورها را تا پایان سال جدید به ۱۴/۱میلیارد نفر برساند.

از طرفی پیش‌بینی‌ کارشناسان نشان می‌دهد بازار موبایل کشورهای آسیای پاسیفیک در سال ۲۰۰۷ بیشتر در اختیار ۱۳قطب بزرگ اقتصادی این منطقه خواهد بود و این بازار با همان میزان رشد میانگین سالانه ۲۴درصدی به روند رشد خود ادامه خواهد داد.

به این ترتیب کارشناسان تحلیلگران موسسه Gartner اعلام کرده‌اند میزان فروش گوشی موبایل در سال ۲۰۰۶ در بازار کشورهای منطقه EMA (اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا)، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و اروپای غربی به ترتیب به ۴/۵۲میلیون، ۵/۳۴میلیون، ۸/۴۴میلیون و ۸/۵۱میلیون دستگاه رسیده است.