گوش به زنگ باشید

بازار دیجیتال - اخبار ضد و نقیض در مورد بودجه سال آینده و حذف یا کاهش بودجه آی‌تی وضعیت شرکت‌های کامپیوتری و IT را با بحران مواجه کرده است. طی روزهای اخیر بسیاری از اخبار حاکی از حذف ردیف‌های آی‌تی از بودجه سال آینده بود که چشم‌انداز فعالان این بخش را تاریک و مبهم کرده بود. حال اما بعد از گذشت چند هفته اخبار حاکی از حل و فصل مشکل بودجه سال آینده دارد.

براساس گزارش‌های دریافتی مبلغ ۳۳میلیارد تومان از بودجه آی‌تی سرانجام با پیگیری‌های وزارت ارتباطات به تصویب رسیده است که از این میزان ۱۵میلیارد تومانبه مرکز تحقیقات مخابرات اختصاص یافته است.

در همین حال بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند در صورتی که بودجه فناوری اطلاعات مورد تصویب قرار گرفته باشد می‌توان به رونق بازار در سال آینده نیز بیشتر امید داشت چراکه میزان خرید تجهیزات و خدمات از سوی سازمان‌ها و نهادهای دولتی نیز افزایش می‌یابد.

ابهام مرکز تحقیقات مخابرات

در حالی که تقریبا تمامی پروژه‌های مرکز تحقیقات مخابرات به دنبال دستور وزیر ارتباطات متوقف شده است، اخبار روزهای گذشته نیز حاکی از آن بود که برای سال آینده این مرکز عملا بودجه ای در اختیار ندارد. این همه در حالی اتفاق افتاد که عمیدیان رییس سابق مرکز در اعتراض به دستور توقف حداقل ۱۵ پروژه تحقیقاتی در این مرکز از کار خود کناره گیری کرده بود. از هفته گذشته کمال محامد پور معاون پژوهشی وزیر ارتباطات به عنوان سرپرست مرکز تحقیقات مخابرات معرفی شد که وی روز گذشته در یک مصاحبه با خبرگزاری کار از تجدید نظر در دیدگاه‌ها و شیوه‌های مرکز تحقیقات مخابرات خبر داد.

وی در نخستین اظهار نظر خود در باره این مرکز که عملا قلب تحقیقاتی و تعریف پروژه در وزارت ارتباطات محسوب می‌شود، گفت که قصد دارد پروژه‌ها و تحقیقات کاربردی این مرکز را در قالب برون‌سپاری به بخش‌خصوصی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دیگر واگذار کند.

وی جهت‌گیری‌های مرکز تحقیقات را براساس اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ذکر کرد و گفت: پروژه‌های مرکز که نقش بنیادی دارند باید توسط مرکز تحقیقات پیگیری شوند و پروژه‌های کوچک و کاربردی به بخش‌خصوصی اختصاص خواهد یافت.

محامدپور در عین حال از تخصیص بودجه ۷۰میلیارد تومانی برای سال آینده به مرکز خبر داد و گفت: این میزان به صورت منابع و درآمد شرکت‌های وابسته به وزارت ارتباطات پیش‌بینی شده است.

یک خبر ضد و نقیض دیگر

در حالی که بسیاری از شرکت‌های کامپیوتری برنامه‌ سال آینده خود را به مشخص شدن وضعیت بودجه آی‌تی موکول کرده‌اند و در حالی که دیروز برخی منابع از اختصاص منابع جدید به فناوری اطلاعات خبر داده بودند، خبرگزاری ایسنا به نقل از یکی از مسوولان وزارت ارتباطات اعلام کرد که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۸۶ در مصوبات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بخشی را برای بودجه IT در نظر نگرفته است.

به گفته این مسوول که نام وی از سوی ایسنا فاش نشده، کمیسیون تلفیق در تصویب نهایی بودجه وزارت ارتباطات، میزان افزایش مبلغی که کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفته بود را نپذیرفت.

وی افزود: پیشنهاد دولت در لایحه بودجه پیشنهادی مبنی بر تخصیص یک‌هزار و ۱۷۰میلیارد ریال برای هزینه جاری و عمرانی شرکت پست، سازمان فضایی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و تامین شبکه زیرساخت بود که کمیسیون صنایع و معادن آن را به ۱۶۵میلیارد افزایش داد، بر این اساس، ۳۳میلیارد تومان برای بودجه IT از این افزایش بودجه در نظر گرفته شده بود که کمیسیون تلفیق ‌آن را رد کرد.

وی افزود: در شرایطی که کمیسیون صنایع و مجلس به عنوان یک کمیسیون تخصصی تشخیص داده که این نیاز در صنعت فناوری اطلاعات وجود دارد، کمیسیون تلفیق آن را رد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ظاهرا کمیسیون تلفیق مجلس با تصور این که اختصاص این بودجه تنها هزینه‌بر است، بخشی را برای بودجه فناوری اطلاعات اختصاص نداده است. این درحالی است که فناوری اطلاعات درآمدزایی دارد، از این رو امیدواریم در صحن علنی برای تصویب نهایی بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نمایندگان مجلس به این مساله توجه کنند و کمیسیون صنایع و معادن از اختصاص بودجه به IT با جدیت دفاع کند تا مورد تصویب قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، به گفته مخبر کمیسیون تلفیق این کمیسیون با پیشنهاد دولت در لایحه بودجه مبنی بر توسعه و ارتقای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات موافقت کرد و مقرر شد که تا چهارصد میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری با تایید مجمع عمومی آن‌ها منبع ایجاد شود و این رقم به صورت وجوه اداره شده برای حمایت از پروژه‌ها و طرح‌های توسعه اشتغال‌آفرین در بخش‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات هزینه شود.

مهدی مفتح از موافقت و تصویب کمیسیون تلفیق با پیشنهاد دولت در لایحه بودجه مبنی بر تخصیص یک‌هزار و ۱۷۰میلیارد ریال برای هزینه جاری و عمرانی شرکت پست، سازمان فضایی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و تامین شبکه زیرساخت خبر داد.

همچنین چندی پیش صمد مومن‌باالله، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود: در بند م تبصره ۹ لایحه بودجه پیشنهادی سال ۸۶ به وزارت ارتباطات اجازه داده شده از میزان ۱۶۵میلیارد تومان که به حساب درآمدهای کشور واریز می‌کند، متناسب با آن برای توسعه فعالیت‌های شرکت پست، سازمان فضایی کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مرکز تحقیقات مخابرات ایران، تامین شبکه زیرساخت و فناوری اطلاعات هزینه کند که از این مبلغ ۳۳میلیارد تومان باید صرفا در جهت IT هزینه شود.