دنیای اقتصاد- در حالی که موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها در سال‌های اخیر بازار محصولات دیجیتال شخصی را فتح کرده‌اند، بازارهای جانبی دیگری مانند بازار سیستم‌عامل‌ها را رونق بخشیده‌اند.

در واقع به همین دلیل هم هست که فروش بیشتر این محصولات می‌تواند بقا و رونق بازار سیستم‌عامل‌هایی مانند آندروید و iOS را تضمین کند. این در حالی است که افزایش ضریب نفوذ این سیستم‌عامل‌ها خودش نشانه‌ای از رشد بازار دستگاه‌های دیجیتال شخصی هوشمند و در نهایت تکنولوژی‌های جدید در بازارهای مختلف است. به همین دلیل هم موسسه تحلیل بازار موبایل Flurry به تازگی گزارش تحقیقاتی جدیدش درباره بازار سیستم‌عامل‌های پر طرفدار آندروید و iOS و همچنین میزان پذیرش و نفوذ آنها در بازار کشورهای مختلف را منتشر کرده است. این بررسی بر آمارهای مربوطه تا پایان ماه جولای سال ۲۰۱۲ انجام شده و در گزارش آمده است.
این گزارش نشان می‌دهد که کشورهایی با تعداد دستگاه‌های هوشمند فعال بیشتر، رشد و نفوذ بیشتری از این سیستم‌عامل‌ها را در اختیار دارند. موسسه Flurry برای انتشار این گزارش از اطلاعات به‌دست آمده از بیش از 200 هزار اپلیکیشن پیگیری شده روی بیش از 640 هزار دستگاه هوشمند در سرتاسر دنیا، استفاده کرده است. به این ترتیب کارشناسان این موسسه معتقدند که توانسته‌اند بیش از 90 درصد از بازار محصولات آندروید و iOS را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات نسبتا دقیقی به دست بیاورند.
از نظر تعداد دستگاه فعال مجهز به سیستم‌عامل‌های آندروید و iOS، هنوز آمریکا با ۱۶۵ میلیون دستگاه در رتبه اول قرار دارد و چین با ۱۲۸ میلیون دستگاه فعال، رتبه دوم را از آن خود کرده است. البته با اختلاف نسبتا زیادی انگلیس با ۳۱ میلیون دستگاه آندرویدی و iOS فعال در مقام سوم رتبه بندی کشورهایی که بیشترین تعداد دستگاه‌های فعال این دو سیستم عامل را در جهان دارند، قرار گرفته است. کره جنوبی و ژاپن هم به ترتیب با ۲۸ و ۲۲ میلیون دستگاه آندرویدی و iOS جایگاه‌های چهارم و پنجم را در اختیار گرفته‌اند. این تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد دستگاه‌های آندرویدی و iOS در آمریکا تا پایان ماه جولای گذشته رشد سالانه ۳۰ میلیون دستگاهی داشته، در حالی که این رشد سالانه برای بازار کشور شیلی بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه بوده است.
نکته جالب اما این است که وقتی بحث رشد بازار دستگاه‌های آندرویدی و iOS به میان می‌آید، نام کشورهای در حال توسعه مطرح می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد که از نظر سرعت رشد بازار آندروید و iOS، چین رتبه اول را از آن خود کرده و بازار فروش این محصولات طی بازه زمانی یک ساله رشد ۴۰۱ درصدی را تجربه کرده است. مقام دوم جدول رده‌بندی سرعت رشد بازار دستگاه‌های آندرویدی و iOS هم با رقم ۲۷۹ درصد به شیلی می‌رسد. همچنین برزیل با رشد سالانه ۲۲۰ درصدی، آرژانتین با رشد ۲۱۷ درصدی و ایران با رشد ۱۹۶ درصدی در مقام‌های سوم تا پنجم ایستاده‌اند. به این ترتیب کشور ما با چنین رشد قابل‌توجهی در میان پنج بازار برتر جهان از نظر سرعت رشد دستگاه‌های آندرویدی و iOS قرار گرفته است.
با این اوصاف گویا بازار محصولات پیشرفته از کشورهای توسعه یافته به سمت کشورهای در حال توسعه در حرکت است.