پیچیده‌تر شدن فزاینده بدافزارهای طراحی شده برای آلوده کردن گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل آندروید باعث نگرانی کاربران و کارشناسان امنیتی شده است. اگر چه سیستم‌عامل آندروید امکانات خوبی دارد و بسیاری از کاربران تلفن همراه به استفاده از آن علاقه دارند، اما این امکانات فوق‌العاده فرصتی طلایی در اختیار هکرها و ویروس‌نویسان می‌گذارد تا گوشی‌های کاربران را آلوده کرده و اطلاعات حساس و محرمانه آنها را به سرقت ببرند. شرکت امنیتی چینی NetQin هفته گذشته گزارشی را منتشر کرد که در آن ادعا شده بود نزدیک به ۱۳ میلیون گوشی در سراسر جهان به انواع بدافزار آلوده شده‌اند. یکی از بزرگترین مشکلات موجود، برنامه‌های بدافزاری خطرناک چینی موسوم به کنترل از راه دور هستند که حجم انبوهی از پیام‌های ناخواسته را در مورد محصولات مختلف برای کاربران ارسال می‌کنند. در واقع این بدافزارها گوشی‌ها را به انباری برای ذخیره هزاران هزار هرزنامه مبدل می‌کنند.

با توجه به علاقه بسیاری از کاربران سیستم‌عامل آندروید به اجرای بازی‌های ویدئویی، آلوده کردن بازی‌های محبوب تلفن همراه یا طراحی بازی‌های جدید که در عمل بدافزار هستند در دستور کار بسیاری از هکرها یا ویروس‌نویسان قرار گرفته است.

اما کاربران سیستم‌عامل آندروید در آمریکا هم مشکلات قابل توجهی دارند. مشکل اصلی این افراد نفوذ انبوهی از بدافزارهای آندروید به خدمات گوگل پلی شرکت گوگل است. چند هفته قبل، شرکت سمانتک پی برد که بیش از ۵۰ هزار مشترک آن محتویاتی را از سرویس گوگل پلی بارگذاری کرده‌اند. این محتویات که عمدتا بازی‌های همراه بودند، از تاریخ ۲۴ ژوئن در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته بودند، ولی تا ماه جولای شناسایی و کشف نشده بودند و جالب آنکه انتشار همگی آنها از طریق سرویس به اشتراک‌گذاری فایل دراپ باکس صورت می‌گرفت. بدافزاری که در این بازی‌ها پنهان شده بود، Android.Dropdialer نام داشت و از بازی‌های همراه برای بارگذاری مولفه‌های آلوده از پوشه‌ای در سایت دراپ باکس استفاده می‌کرد. به محض بارگذاری این بدافزار مولفه یاد شده به طور مکرر پیامک‌هایی را برای شماره تلفنی پرهزینه ارسال می‌کرد که در نقطه‌ای در اروپای شرقی واقع بود.

یکی دیگر از بازی‌هایی که در ماه‌های اخیر برای سوءاستفاده مدنظر هکرها و ویروس‌نویسان قرار گرفته بازی مشهور پرندگان خشمگین است که نسخه‌های آلوده آن به خصوص در بازارهای بازی همراه چینی به وفور یافت می‌شود. وقتی کاربران نسخه‌ای از بازی یاد شده که آلوده است را بارگذاری کنند، بدافزار مخفی در آن کنترل گوشی را در دست می‌گیرد و حتی ممکن است از تلفن همراه کاربر برای حملات موسوم به بوت نت سوءاستفاده کند. در اینجا هم بعید است که کاربر متوجه آلوده شدن سیستم‌عامل گوشی خود شود.