درآمد میلیاردی صنعت پردازنده‌ها

دنیای‌اقتصاد- پردازنده‌های نیمه رسانا معمولا به عنوان قلب بازار کامپیوتر و محصولات دیجیتال شناخته می‌شوند.

درست به همین دلیل هم هست که نوسان بازار و تغییرات آن تاثیر قابل توجهی بر بازار کامپیوترهای شخصی و محصولات دیجیتال قابل حمل می‌گذارد. جدیدترین گزارش‌های منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد که درآمد بازار جهانی پردازنده‌های کامپیوتری تا پایان سال ۲۰۱۲ رشد خوبی می‌کند.

جدیدترین گزارش موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد پیش بینی کرده است که درآمد بازار جهانی پردازنده‌های کامپیوتری تا پایان سال ۲۰۱۲ به ۳۱۵ میلیارد دلار می‌رسد که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۱ رشد ۶/۴ درصدی خواهد داشت. بر اساس این گزارش، همچنین بازار جهانی پردازنده‌های کامپیوتری این روند رشد را تا سال‌های آینده هم ادامه می‌دهد تا جایی که انتظار می‌رود درآمد این بازار تا سال ۲۰۱۳ با رشد سالانه ۲/۶ درصدی به ۳۳۵ میلیارد دلار برسد.

به طور کلی اما کارشناسان این موسسه تحقیقاتی پیش‌بینی کرده‌اند که درآمد بازار جهانی پردازنده‌های نیمه رسانای کامپیوتری در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ با متوسط نرخ رشد سالانه ۸/۴ درصدی افزایش پیدا کرده و تا پایان سال ۲۰۱۶ به درآمد ۳۸۰ میلیارد دلاری برسد.

صرفنظر از عوامل تاثیرگذاری مانند بحران‌های اقتصادی در کشورهای بزرگ و توسعه یافته مانند کشورهای حوزه یورو، کاهش روند رشد تولید ناخالص کشورها و رکود اقتصادی در بعضی از کشورهای در حال توسعه، همچنان تقاضا برای پردازنده‌های نیمه رسانا به خصوص در بازار محصولاتی مانند موبایل‌های هوشمند، تبلت‌های چند رسانه‌ای و اولترابوک‌ها یا نوت بوک‌های فوق باریک در حال افزایش است.

این در حالی است که اغلب کارشناسان و تحلیل‌گران بازار معتقدند که معرفی و عرضه سیستم عامل جدید ویندوز ۸ شرکت مایکروسافت و نسل بعدی موبایل‌های هوشمند در امسال می‌تواند میزان تقاضا برای پردازنده‌های نیمه رسانا را تا حد چشمگیری افزایش دهد.

«مالی ونکاتیسان» یکی از تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «در حال حاضر افزایش تقاضا و رونق در بازار محصولاتی مانند موبایل‌های هوشمند و تبلت‌‌ها باعث افزایش حجم تولید و صادرات پردازنده‌های نیمه رسانا شده است. این اتفاقی است که در یک دهه گذشته برای بازار کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها رخ می‌داد و حالا این کامپیوترهای شخصی سهم کمتری از رونق بازار جهانی پردازنده‌های کامپیوتری را به خودشان اختصاص داده‌اند.

هر چند صنعت پردازنده‌های نیمه‌رسانا بعد از سیل تایلند آسیب جدی دید و میزان تولید و ذخیره انبارها کاهش قابل توجهی پیدا کرد، اما این صنعت به سرعت در روند بهبود قرار گرفت و روند رشد را دوباره شروع کرد».

در میان مناطق مختلف جهان گویا همچنان کشورهای اروپایی حضور ضعیف و کم رنگی در بازار پردازنده‌های نیمه رسانا دارند. در مقابل اما صنعت لوازم مصرفی دیجیتال و الکترونیک و همچنین صنعت خودرو در آمریکا تقاضای زیادی برای این پردازنده‌ها دارد. بازار کشورهایی مانند چین، هندوستان و برزیل هم به خاطر تقاضای زیاد برای خرید محصولاتی مانند تبلت‌ها، موبایل‌های هوشمند و نوت‌بوک‌ها، بازارهای پر‌رونقی برای صنعت جهانی پردازنده‌های نیمه‌رسانا به حساب می‌آیند.

براساس این گزارش درآمد صنعت پردازنده‌های نیمه‌رسانا از بازار کامپیوترهای شخصی تا پایان سال ۲۰۱۲ رشد سالانه ۵/۱ درصدی خواهد داشت و متوسط نرخ رشد سالانه این بخش تا سال ۲۰۱۶ برابر ۷/۳ درصد خواهد بود. این در حالی است که درآمد صنعت پردازنده‌های نیمه‌رسانا از بازار موبایل کامپیوترها که شامل تبلت‌ها، موبایل‌های هوشمند و نوت‌بوک‌ها است، تا پایان سال ۲۰۱۶ متوسط نرخ رشد سالانه ۶/۹ درصدی خواهد داشت.