بازار دیجیتال- عرضه سیم‌کارت‌های اعتباری با قیمت‌های مختلف (بین پنج تا ۳۰ هزار تومان) باعث کاهش تقاضا و به تبع آن کاهش قیمت سیم‌کارت‌های دائمی شده است. بر اساس اعلام فعالان بازار سیم‌کارت، کاهش شدید تقاضا برای سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول باعث شده است طی هفته اخیر قیمت این سیم‌کارت‌ها در حدود ۵ تا ۱۰ هزار تومان و حتی در برخی مناطق ۱۵ هزار تومان کاهش یابد. فعالان بازار معتقدند با ادامه روند کاهش تقاضا پیش‌بینی می‌شود قیمت سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول در حد بیشتری کاهش یابد. در این رابطه گفت‌وگوی کوتاهی با ابراهیم زاده یکی از فعالان بازار سیم‌کارت در خیابان جمهوری داشتیم که می‌خوانید:

شنیده می‌شود تقاضا برای سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول در حدی کم بوده است که منجر به کاهش قیمت این کالا شده است. این خبر صحت دارد؟ و آیا به نظر شما این کاهش ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی قیمت می‌تواند برای نجات بازار این سیم‌کارت‌ها راه چاره باشد؟

بله. درست است. طی هفته گذشته بازار سیم‌کارت دائمی ،به ویژه دائمی‌های همراه اول با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند. ولی پیش بینی من این است که این کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت نمی‌تواند راه چاره باشد. کسی که قصد خرید سیم‌کارت داشته باشد برایش فرقی نمی‌کند ۱۰ هزار تومان یا ۲۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر بپردازد. ولی فردی که می‌خواهد ۵ یا نهایتا ۳۰ هزار تومان هزینه کند بیش از این مبلغ صرف خرید سیم‌کارت نمی کند.

یعنی شما هم با این نظر که عرضه گسترده سیم‌کارت‌های اعتباری باعث کاهش شدید تقاضا در بازار سیم‌کارت‌های دائمی شده است موافقید؟

صددرصد موافقم. علاوه بر این کاهش قیمت سیم‌کارت‌های اعتباری که به مناسبت‌های مختلف صورت می‌گیرد بر این موج دامن زده است. ارائه سیم کارت هدیه برای تشویق خریدار و روش‌های دیگر مانند ارائه شارژ و... نیز از عواملی هستند که باعث شده است تقاضا برای سیم‌کارت‌های اعتباری روز به روز افزایش یابد. به عبارتی می‌توان گفت، فروشندگان و عرضه‌کنندگان سیم‌کارت‌های اعتباری از قیمت ارزان سیم‌کارت‌هایشان سود می‌برند. زیرا یک فروشنده سیم‌کارت دائمی یا حتی اپراتور همراه اول نمی‌تواند یک سیم کارت ۴۰۰ هزار تومانی به عنوان هدیه بابت خرید سیم‌کارت به خریدار ارائه کند.

می‌توانید به طور تقریبی بگویید، عرضه سیم‌کارت‌های اعتباری تا چه حد روی بازار سیم‌کارت‌های دائمی تاثیر گذاشته و تقاضا برای آنها را کاهش داده است؟

شاید بتوان گفت حدود ۴۰ تا ۵۰درصد. شاید هم بیشتر. در حال حاضر اکثر نوجوانان (حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد) که تب سیم‌کارت را دارند کاربر سیم‌کارت‌های اعتباری هستند.