اولین نسخه از سیستم عامل ویندوز محصول شرکت مایکروسافت ۲۰ نوامبر ۲۵ سال قبل در عصری که هنوز رایانه وسعت امروزی خود را نداشت رسما عرضه شد. به گزارش مهر، در عصری که در آن هر تولیدکننده رایانه‌ای سیستم عامل مخصوص به خود را عرضه می‌کرد و اپل با رایانه‌های «مکینتاش» بر بازار سلطه داشت، ماشین‌های کلاس «آی. بی. ام. مایکروسافت» که در آن زمان هنوز «آی. بی. ام. سازگارپذیر» نامیده می‌شد با سیستم عامل «داس» وارد بازار شد.

بیش از یکسال پس از عرضه محصول مشترک مایکروسافت و «آی. بی. ام» اولین نسخه از سیستم عامل ویندوز به نام «ویندوز ۰/۱» در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۵ عرضه شد.

این سیستم‌عامل تنها یک تداخل گرافیکی از سیستم عامل قدیمی ‌«ام. اس- داس» و اولین تلاش مایکروسافت برای ایجاد یک محیط عامل با توانایی چند عملکردی روی سکوی رایانه شخصی بود. ویندوز ۰/۱ تمام قابلیت‌های اولیه‌ای که بعدها در تمام نسخه‌های ویندوز وارد شد را دارا بود و مایکروسافت را به سوی تبدیل شدن به «غول نرم افزاری دنیا» پیش می‌برد.

اما این ویندوز از تعداد زیادی حفره امنیتی رنج می‌برد و به همین علت بیل گیتس برای حل این مشکلات، ویندوز ۰/۱ را در سال ۱۹۸۶ و ویندوز ۰/۲ را در سال ۱۹۸۷ عرضه کرد؛ اما رشد درخشان ویندوز تنها در سال ۱۹۹۰ و زمانی که نسخه ویندوز ۰/۳ وارد بازار شد و یک میلیون لیسانس را فروخت حاصل شد، به این ترتیب مایکروسافت توانست سلطه بازار سیستم عامل‌ها را در اختیار بگیرد و در همان سال با عرضه اولین نسخه بسته «آفیس»، شرکت بیل گیتس رسما به غول نرم افزاری دنیا تبدیل شد.

در سال ۲۰۰۱ و پس از عرضه دلسرد کننده ویندوز ۲۰۰۰ و ویندوز هزاره (Windows Me ) سیستم عامل Windows Nt عرضه شد و توانست موقعیت مایکروسافت را باردیگر در بازار تقویت کند.

سرانجام ویندوز «ایکس. پی» وارد بازار شد که در مدت ۹ سال توانست روی بیش از نیمی‌ از تمام رایانه‌های دنیا نصب شود.

زمانی که ویندوز ویستا در سال ۲۰۰۷ عرضه شد و هرچند توانست در اولین سال عرضه ۱۰۰ میلیون لیسانس را به فروش برساند.

با ورود ویندوز ۷ در سال ۲۰۰۹ پنجره‌های امید بار دیگر هم به روی مایکروسافت و هم به روی کاربرانی که از ویستا دلسرد شده بودند باز شد.

مدتی قبل، مایکروسافت در شرایطی که از موفقیت عرضه ویندوز ۷ لذت می‌برد اعلام کرد که ظرف دو سال آینده ویندوز ۸ را وارد بازار خواهد کرد.