رییس شورای رقابت با بیان اینکه تغییر در قیمت فروش سیم‌کارت‌های دائمی همراه ارتباطی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ندارد، اعلام کرد: مخابرات باید پیشنهاد خود را در زمینه تغییر قیمت فروش سیم‌کارت به شورای رقابت ارائه کند. جمشید پژویان درگفت وگو با «موبنا» اظهار داشت: قیمت گذاری و تعیین نرخ بازار، ارتباطی به سازمان تنظیم مقررات ندارد و شورا باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند. وی گفت: درصورتی که مخابرات قصد دارد تعرفه‌های خود را تغییر یا قیمت سیم‌کارت خود را کاهش یا افزایش دهد، شورای رقابت پیشنهاد آنها را بررسی می‌کند. وی ادامه داد: تاکنون مخابرات هیچ درخواستی مبنی بر تغییر قیمت سیم‌کارت‌های خود به این شورا ارسال نکرده است.

چندی پیش معاون سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که در پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران که از سال ۸۷ به این شرکت ابلاغ شده است، قیمت ۱۲۰ هزار تومان برای فروش سیم‌کارت دائمی در نظر گرفته شد که درآن کد خاصی نیز مدنظر نبود.

حسن رضوانی اعلام کرد: با احتساب مالیات و عوارض، هم‌اکنون قیمت سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول ۱۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان است و پیش از این نیز با احتساب ۳۰ هزار تومان مالیات قیمت فروش آن ۱۵۰ هزار تومان بود که فرقی میان سیم‌کارت‌های ۰۹۱۰ و ۰۹۱۲ وجود ندارد.

دریافت هزینه اضافه اتصال مشترکان غیرقانونی است

معاون فنی و امور حسابرسی شرکت‌ها در دیوان محاسبات، با بیان اینکه دریافت هزینه اتصال مشترکان تلفن همراه غیرقانونی است، گفت: هزینه اتصال مشترکان تلفن همراه دائمی حداکثر مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

عبدالله صفایی نسب، معاون فنی و امور حسابرسی شرکت‌ها در گفت‌وگو با مهر گفت: براساس مفاد بند (۱-۲-۹) پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران، هزینه اتصال مشترکان تلفن همراه دائمی حداکثر مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال (به استثنای مالیات متعلقه) تعیین شده، در حالی‌که شرکت ارتباطات سیار پس از صدور پروانه مذکور کماکان نسبت به فروش سیم‌کارت دائمی به مبلغ ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار ریالی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریالی اقدام کرده است.

معاون فنی و امور حسابرسی شرکت‌ها در دیوان محاسبات گفت: این موضوع باعث شده تا پایان آبان ماه سال ۸۸ (از زمان صدور پروانه تا تاریخ ۳۰ آبان ماه سال ۸۸) جمعا مبلغ ۲۲۴ میلیارد ریال بیش از قیمت مصوب از متقاضیان دریافت شود. صفایی افزود: هرچند هیات‌مدیره شرکت ارتباطات سیار بر اساس مصوبه شماره ۳۵۲ در تاریخ ۱۹ بهمن‌ماه سال ۸۷، اقدام به تغییر اجزای قیمت واگذاری هر خط سیم‌کارت دائمی با حفظ همان مبلغ ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار ریال کرده است، لیکن با توجه به حاکم بودن مفاد پروانه شرکت مخابرات، دریافت هرگونه وجهی خارج از پروانه فعالیت غیرقانونی است. وی تاکید کرد: موضوع توسط حسابرس کل دیوان پیگیری شده که علاوه بر اعلام موضوع به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تاریخ ۲۸ شهریورماه سال ۸۹ جهت پیگیری و اقدام قانونی به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده است. این مقام مسوول گفت: عدم نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که موجب دریافت وجه از مردم شده مورد پیگیری جدی دیوان محاسبات کشور است و نظر دیوان بر این است که علاوه بر اصلاح تعرفه به مبلغ تعیین شده در پروانه (یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال) وجوه اضافه دریافتی از مردم عودت داده شود.

اطلاع‌رسانی پیامکی برای تعیین مسیر حمل و نقل عمومی

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران از اطلاع‌رسانی جدید بر بستر سرویس پیام کوتاه برای تعیین مسیر حمل‌ونقل عمومی، نظیر اتوبوس‌ها، مترو و برخی خط‌های تاکسیرانی خبر داد. حجت‌الله بهروز با اشاره به طرح جدید شرکت کنترل ترافیک در زمینه اطلاع‌رسانی اظهار داشت: این طرح تقریبا از دوسال گذشته دردست مطالعه قرارگرفته است. وی گفت: قرار است سیستمی برای تعیین مسیر از طریق حمل‌ونقل عمومی نظیر اتوبوس‌ها، مترو و برخی خط‌های تاکسیرانی طراحی شود که به ساده‌ترین روش، بهترین مسیر به شهروندان برای جابه‌جایی در سطح شهر پیشنهاد داده شود. وی با بیان اینکه اجرای این طرح بسیار در تعدیل بار ترافیکی شهر تاثیر گذار است، پیش بینی کرد که این طرح تا پایان سال جاری پیاده‌سازی و از طریق ایجاد یک مرکز تماس، سرویس پیام کوتاه و وب سایت اجرایی شود. وی معتقد است که رسانه‌های عمومی سنتی، رسانه‌های نوین‌تر، بهره‌جویی از فضا‌های مجازی، همچون اینترنت و تلفن همراه هرکدام می‌توانند به عنوان ابزار و روش اطلاع‌رسانی در حوزه ترافیکی شهر به کمک گرفته شوند.