بازار دیجیتال- طی سال‌های اخیر با عرضه گسترده لپ‌تاپ به بازار و افزایش تقاضا برای این کالا تا حدود زیادی از میزان کاربران کامپیوترهای رومیزی کاسته شده است. بروز این اتفاق باعث به وجود آمدن این تصور شده است که با توجه به رشد تقاضا برای لپ‌تاپ، فروشندگان قطعات کامپیوتری مانند مادربورد، کیس، مانیتور و... بازار بی‌رونقی دارند و طی سال‌های آتی با بازار بسیار بی‌رونق‌تری مواجه می‌شوند و به عبارتی عمر کامپیوترهای رومیزی رو به پایان است. فعالان بازار با بیان این مطلب که میزان تقاضا برای قطعات کامپیوتری طی سال‌های اخیر کاهش چشمگیری یافته است می‌گویند، با توجه به این مساله برخی از فعالان حوزه کامپیوتر که سابق براین به فروش تجهیزات و قطعات کامپیوتری می‌پرداختند به فروش لپ‌تاپ روی آورده‌اند. چرا که سود در این حوزه بیشتر است. این در حالی‌ است که گروه اندکی از فعالان بازار معتقدند، لپ‌تاپ‌ها هر قدر هم از لحاظ ویژگی‌های فنی پرقدرت باشند نمی‌توانند جای PC ها را بگیرند و حضور پررنگ شرکت‌های عرضه‌کننده قطعات کامپیوتری گواه این مدعا است. در این رابطه گفت‌وگوی کوتاهی با شعبانی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر که در زمینه عرضه قطعات کامپیوتری فعالیت می‌کند داشتیم که می‌خوانید:

وضعیت بازار قطعات و تجهیزات کامپیوتری طی مدت اخیر چگونه بوده است؟

طی چند ماه اخیر بازار خرید و فروش قطعات کامپیوتری هم مانند سایر کالاهای این حوزه بی‌رونق بوده است.

منظور ما این است که بازار خرید و فروش قطعات کامپیوتری با توجه به افزایش تقاضا برای لپ‌تاپ‌ها با سال‌های قبل چه تفاوتی داشته است؟

نمی‌توان گفت تاثیری نداشته است، ولی تاثیر آن در حدی نیست که فعالان این حوزه را تهدید کند.

منظورتان این است که کاهش تقاضا در حد اندکی بوده است؟

خیر، اتفاقا کاهش تقاضا چشمگیر بوده، ولی در حال حاضر اکثر مشتریان ما ادارات دولتی و شرکت‌های بزرگ هستند. این سازمان‌ها همچنان از کامپیوترهای رومیزی استفاده می‌کنند و از طرفی برخی از کاربران کامپیوتر همچنان استفاده از کامپیوتر را به لپ‌تاپ ترجیح می‌دهند. زیرا لپ‌تاپ‌ها قادر نیستند برخی از اموری را که به وسیله کامپیوترهای رومیزی انجام می‌شود را انجام دهند.

مثلا چه اموری؟

ببینید. یک لپ‌تاپ هر چقدر از لحاظ ویژگی‌های فنی با قابلیت باشد نمی‌تواند با یک کامپیوتر خانگی حرفه‌ای با ویژگی‌های فنی بالا رقابت کند. در حال حاضر اکثر تدوین گران، گرافیست‌ها و.... از کامپیوترهای رومیزی استفاده می‌کنند. زیرا با قیمتی که بابت خرید یک لپ‌تاپ معمولی می‌پردازند می‌توانند یک کامپیوتر حرفه‌ای خانگی داشته باشند.