کاهش قدرت شنوایی نوجوانان به خاطر صدای بلند هدفون

محققان آمریکایی هشدار دادند که به دلیل صدای بسیار بلند هدفون پخش‌کننده‌های MP۳ به ویژه آی- پاد در ۱۵ سال اخیر مشکلات شنوایی نوجوانان این کشور ۳۱ درصد افزایش یافته است. به گزارش مهر، محققان در این بررسی‌ها نشان دادند نوجوانانی که از مشکلات شنوایی رنج می‌برند ۳۱ درصد افزایش یافته اند و نوجوانایی که با کاهش قدرت شنوایی مواجهند در معرض خطر جدی کاهش قدرت یادگیری نیز قرار دارند.

رشد استفاده از هدفون برای گوش دادن به موسیقی به ویژه پس از ورود پخش‌کننده‌های MP۳ به ویژه «آی- پاد» موجب شده است که شنوایی تا حد نگران‌کننده‌ای در بین کاربران این دستگاه‌ها کاهش یابد به طوری که در آمریکا تقریبا یک پنجم نوجوانان با مشکلات شنوایی مواجهند. این محققان با بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده از بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ جوان بین ۱۲ تا ۱۹ سال در دو نظرسنجی فدرالی که اولی در سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ و دومی ‌در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ انجام شده‌اند، به این نتایج دست یافتند.

در نظرسنجی اول حدود ۱۵ درصد از نوجوانان آزمایش شده با انواع مختلف کاهش شنوایی مواجه بودند این درحالی است که این درصد در نظرسنجی دوم با یک افزایش ۳۱ درصدی به ۵/۱۹ رسید. همچنین در تحقیق اخیر، تعداد موارد کاهش شنوایی متوسط یا حاد ۷۷ درصد بیشتر از تحقیق اول بوده است.

نظرسنجی دیگری که توسط کمیسیون اروپا انجام شد نشان داد که به‌رغم توصیه کارشناسان به تنظیم ۶۰/۶۰ بیش از ۹۰ درصد از جوانان از پخش‌کننده‌های MP۳ برای چندین ساعت در روز و با حداکثر بلندی صدا استفاده می‌کنند. تنظیم ۶۰/ ۶۰ به معنی گوش دادن کمتر از ۶۰ دقیقه در روز با استفاده از ۶۰ درصد از حداکثر بلندی صدا است.

در این راستا، کمیسیون اروپا با هدف مراقبت از قدرت شنوایی مصرف‌کنندگان پخش‌کننده‌های موسیقی در تلاش است تا ضوابط و محدودیت‌های جدیدی را برای حداکثر بلندی صدای این دستگاه‌ها تدوین کند.