اگر با دنیای فیلم سروکار داشته باشید، استفاده از فیلترها را برای تصحیح نورهای نئون و فلورسنت به یاد دارید. اکثر مردم توجهی ندارند و همیشه عکس‌های خانگی شان در قالبی زرد یا نارنجی یا متمایل به آبی از آب در می‌آید. در دنیای دیجیتال این فیلترهای تصحیح دیگر کاربرد ندارند و با تکنیکی به نام «White Balance»که در دوربین‌های معمولی هم یافت می‌شود جایگزین شده‌اند. «White Balance» دستی

اینجا است که به مفهوم بالانس سفیدی یا «White Balance» می‌رسیم. اگر می‌شد به دوربین بگوییم کدام شی در اتاق سفید است و باید در عکس سفید بیفتد، دوربین می‌توانست تفاوت دمای کنونی آن شی و دمای صحیح شی سفید را تشخیص دهد و همه رنگ‌ها را با آن اختلاف تغییر دهد.

دوربین‌های پیشرفته دیجیتال این امکان را دارند تا به‌طور دستی این بالانس سفیدی را انجام دهیم. با تنظیم دوربین روی یک کارت سفید یا خاکستری(زاویه دار باشد تا نور اتاق را منعکس کند به مانند یک منبع خنثی) و پر کردن کامل اسکرین دوربین با آن و فشردن دکمه AWB (بالانس سفید خودکار) یا با تنظیم آن در منو، دوربین بالانس سفید را انجام می‌دهد.

بعد از آن هر عکسی دمای طیف نور مناسب خود را خواهد داشت. این کار در واقع بسیار ساده است و نباید از انجام آن بترسید. می‌توانید ببینید که کیفیت عکس‌های خانگی‌تان بسیار بهتر شده است (تصور کنید نور کافی برای ظاهرشدن درست عکس وجود دارد). (یک خاکستری خنثی ۱۸ درصد خاکستری است و تمام نورها را به درستی بازتاب می‌دهد).

توجه کنید که کارت در سایه نباشد و در نور چراغ اتاق باشد. اگر بازتاب نور شدید است دقت کنید که کارت نور را به شدت بازتاب دهد. از ترکیب نور چراغ‌ها مطلع باشید، ممکن است بخواهید از RAW استفاده کنید و برای هر نور جداگانه تنظیم کنید. از وجود نورهای فلورسنت مطلع باشید، از آنجایی‌ که آنها همه طیف‌های نور را ندارند ممکن است نتایج دیگری به‌دست بیاورید.

بالانس سفید خودکار

از زمان دوربین‌های کداک، تولیدکنندگان سعی بر خودکار سازی همه چیز برای ما دارند. برای همین امروزه تمام دوربین‌های دیجیتال ویژگی AWB را دارند. بسته به مارک دوربین بعضی از آنها بهتر کار می‌کنند. در کل AWB برای هواهای ابری و آفتابی بسیار خوب و برای عکس‌های خانگی خوب است (هرچند در هر صورت کمی ‌تمایل به آبی یا نارنجی در قالب عکس‌ها می‌ماند، مثل گرما یا زاویه تابش شمع).

دوربین‌تان را در حالت AWB بگذارید و در نورهای تنگستن و فلورسنت و نورهای ترکیبی (تنگستن، فلورسنت و نور طبیعی که از پنجره می‌آید) و اگر عکس‌هایتان مقبول بود دوربین‌تان را روی حالت AWB بگذارید و در غیر این صورت می‌توانید از حالت دستی یا منوئال دوربین خود استفاده کنید.