معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: مخابرات مجاز به خرید سهام شرکت مبین نت نیست. لطف‌الله سبوحی، در یک نشست خبری که با حضور رییس سازمان تنظیم مقررات در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، افزود: به شرکت مبین نت اعلام شده که مجاز نیست سهام خود را به همراه اول واگذار کند.

وی در مورد دلایل این تصمیم گفت: در پروانه شرکت مخابرات آمده است که با توجه به فعالیت شرکت مخابرات در زمینه انتقال دیتا، این شرکت اجازه سهامداری در اپراتورهایی که خدمات مشابه را ارائه می کنند، ندارد.

سبوحی افزود: شرکت مبین نت می‌تواند سهام خود را واگذار کند، ولی مخابرات مجاز به خرید این سهام نیست و انجام چنین معامله‌ای تخلف محسوب می‌شود. گفتنی است که پیش از این مسوولان شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و شرکت مبین نت از انجام توافق برای واگذاری ۴۰ درصد سهام مبین نت (اپراتور وایمکس سراسری) خبر داده بودند.

سبوحی گفت: در پروانه اپراتور سوم تلفن همراه آمده که عرضه خدمات تلفن‌های نسل سوم مانند موبایل وایمکس به مدت دو سال در انحصار این اپراتور است و به هیچ اپراتور دیگری مجوز عرضه این خدمات تا مدت تعیین شده داده نخواهد شد.

وی افزود: بنابراین تا دو سال به هیچ اپراتوری مجوز عرضه وایمکس سیار و موبایل وایمکس داده نمی شود و پس از آن شرایط بازار باید از سوی کمیسیون تنظیم بررسی شود.

سبوحی در ادامه این نشست گفت: سقف سیم‌کارت قابل عرضه توسط هر اپراتور در پروانه قید می‌شود و اپراتورها نیز موظف به رعایت سقف پروانه هستند، مگر اینکه کمیسیون تنظیم سقف مشترکان را افزایش دهد. وی در مورد سیم‌کارت‌های قاصدک همراه اول گفت: با توجه به اینکه سقف تعیین شده در پروانه این اپراتور کامل شده، همراه اول مجوز عرضه سیم‌کارت‌های قاصدک را ندارد.

سبوحی افزود: تاکنون همراه اول درخواستی مبنی بر افزایش سقف مشترکان این اپراتور را به کمیسیون تنظیم مقررات ارائه نداده است.

وی اضافه کرد، تمام اپراتورها سقف مشخصی برای عرضه سیم‌کارت دارند که سقف همراه اول ۳۸ میلیون و سقف اپراتور دوم تلفن همراه ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار سیم‌کارت است. به گفته سبوحی، سیم‌کارت‌های غیرفعال در محاسبه سقف لحاظ نمی شوند چون اپراتور از محل آنها درآمدی ندارد. وی افزود: سیم‌کارت‌های فعال اپراتور دوم هنوز به سقف تعیین شده در پروانه نرسیده‌اند و این اپراتور می‌تواند سیم‌کارت جدید عرضه کند.

حسن رضوانی، معاون نظارت و ارزیابی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این نشست خبری در مورد سقف مشترکان ایرانسل گفت: در پروانه ایرانسل سقفی برای عرضه سیم‌کارت از سوی این اپراتور تعیین نشده، ولی براساس مصوبه شورای اقتصاد سقف سیم‌کارت ایرانسل ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار سیم‌کارت است که نیاز به بررسی دارد و اگر پیشنهاد افزایش سقف مشترکان را بدهند مانند سایر اپراتورها قابل بررسی و افزایش است.

وی تصریح کرد، هیچ بنگاه و اپراتوری بیش از ۴۰ درصد بازار را نمی‌تواند در اختیار داشته باشد.