در میان تمام کالاها، رایانه و لوازم جانبی مرتبط با آن، تنها کالایی هستند که همیشه روند نزولی را طی کرده و می‌کند، واقعیتی که دل تمام فعالان این بازار را به درد آورده است. طی سال‌های اخیر و شاید از ابتدای تشکیل پاساژ‌ها و بازارهای مختص رایانه و لوازم مرتبط با آن، پایین آمدن قیمت یکی از شاخصه‌های آن بوده و هست، اما طی یکی دو سال اخیر این روند به نوعی ناهنجاری تبدیل شده و کار سرمایه‌گذاری در این حرفه را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان شیراز، حمید که خود را یکی از با سابقه‌ترین فعالان این بازار معرفی می‌کند، به ایسنا گفت: اگر فاکتورهای خرید ما را چک کنید متوجه خواهید شد که روند کاهش قیمت‌ها از یک روند عادی و قابل قبول به روندی نامناسب و نامعقول تبدیل شده است.

وی می‌گوید: من یک قطعه (سی‌پی‌یو) با مدل و مارکی مشخص را سه روز قبل برای یک مشتری به قیمت ۷۰ هزار تومان خریده‌ام، اما امروز همین کالا با همین مشخصات را ۶۷ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری کرده‌ام. به همین دلیل نمی‌توانم سرمایه‌ام را برای خرید کالا معطل کرده و منتظر باشم تا مشتری و خریدار به من مراجعه کنند.

وی افزود: البته کسانی که به فروش لوازم جانبی و تجهیزات رایانه اشتغال دارند، زیاد با این مشکل روبه‌رو نبوده و نیستند، اما من که شغلم تامین رایانه و سخت‌افزارهای آن، مونتاژ کردن و فروش است، مجبورم برای تامین مخارجم با دو هزار تومان سود یک رایانه بفروشم.

رضا که او نیز خود را از فعالان بازار رایانه معرفی می‌کند، با بیان اینکه تفاوت قیمت و کاهش قیمت‌ها گریبان‌گیر مانیتور هم هست، گفت: مانیتوری که روز گذشته ۱۸۰ هزار تومان فروخته می‌شد، امروز با قیمت ۱۷۹هزار تومان یا حتی کمتر خرید و فروش می‌شود و این مشتریان ما را دچار توهم می‌کند که شاید سرشان کلاه رفته باشد.

وی که مغازه‌اش در مرکز رایانه شیراز است، می‌افزاید: مالک مدعی است که اجاره‌های یک میلیون و ۵۰۰ تا ۳ میلیون تومانی کفاف مخارج او را نداده و در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌اش برای ساخت این مجتمع، رقمی به‌حساب نمی‌آید.

این تقاضای مالک که با اعتراض وسیعی از سوی مستاجران روبه‌رو شده است، به واسطه رکود حاکم بر کل بازار خصوصا بازار لوازم رایانه، نامعقول و غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد.

یکی دیگر از مغازه‌داران این مجتمع گفت: شما اگر به‌سراغ مغازه‌های پوشاک‌ فروشی بروید و سودی که آنان از قبل فروش کالاهایشان به‌جیب می‌زنند را ببینید، به ما خواهید خندید که با سودهای ناچیز به فروش این کالا اقدام می‌کنیم.

این فعال بازار رایانه می‌گوید: متاسفانه در ایران هرآنچه با علم و فرهنگ مرتبط باشد، بازاری کساد دارد و آنچه با مد و شکم ارتباط دارد، رونق! این یک معضل است که مردم ما به‌راحتی ۱۰ هزار تومان برای خرید یک پیتزا می‌دهند، اما برای خرید یک قطعه رایانه یا تعمیر و نگهداری آن یا خدمات تخصصی پرداخت پول برایشان مشکل است و بارها موضوع را ارزیابی می‌کنند، حال آنکه رایانه برای مدت‌ها در خدمت فرد است.