تبلیغات سه بعدی‌ها بازار تلویزیون را راکد کرد

بازار دیجیتال- به نظر می‌رسد برگزاری مسابقات جام جهانی تنها بر بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی تاثیر نگذاشته است و طی مدت اخیر بازار لوازم صوتی و تصویری هم راکد و بی‌رونق بوده است. براساس اعلام فعالان بازار، طی مدت اخیر بازار لوازم صوتی و تصویری به ویژه تلویزیون در رکود به سر می‌برد و میزان تقاضا برای این کالا تا حدودی کاهش یافته است. برخی از فعالان بازار می‌گویند، علت کاهش تقاضا برای انواع تلویزیون، انتشار اخباری در رابطه با ورود تلویزیون‌های سه بعدی است و خریداران که اطلاع دقیقی از قیمت بالای این تلویزیون‌ها ندارند، به امید ورود این تلویزیون‌ها از خرید مدل‌های موجود در بازار خودداری می‌کنند.

در این رابطه گفت و گوی کوتاهی با سلیمانی،یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری داشتیم که می‌خوانید:

وضعیت خرید و فروش در بازار تلویزیون چگونه است؟

طی مدت اخیر بازار این کالا راکد و بی‌رونق بوده است.

برخی می‌گویند تبلیغات برخی شرکت‌ها برای تلویزیون‌های سه بعدی باعث شده خریداران فعلا از خرید خودداری کنند و این در حالی است که آنها از قیمت واقعی این کالاها اطلاع چندانی ندارند. نظر شما در این مورد چیست؟

به طور کلی در بازار ما مرجع دقیقی برای قیمت گذاری وجود ندارند و علاوه بر این مصرف کنندگان نیز نمی‌توانند از مرجعی مطمئن در مورد قیمت‌ها اطلاعاتی به دست آورند .به همین دلیل این موضوع تا حدودی صحت دارد. مصرف‌کنندگان از قیمت بالای نمونه‌های ۳D اطلاع ندارند و تصور می‌کنند قیمت‌ها در حدی است که بتوانند همه مصرف‌کنندگان این کالا را خریداری کنند.

به نظر شما نباید در این مورد اطلاع‌رسانی شود؟

ببینید، شرکت‌ها نمی‌توانند در تبلیغات خود بگویند که قیمت مدل‌های جدید بسیار بالاتر از قیمت مدل‌های موجود در بازار است؛ البته خریداران خود می‌دانند که معمولا مدل‌های جدید قیمت بالاتری دارند تا مدل‌های قدیمی، ‌ولی در مورد اینکه بدانند تکنولوژی‌های جدید تا چه حد گران‌تر از قدیمی‌ها هستند، اطلاع چندانی ندارند.

گفته می‌شود نمونه‌های ۳D قیمتی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از نمونه‌های LED دارند. به نظر شما این حق مصرف‌کننده نیست که از چنین اختلاف قیمتی آگاهی یابد. حتی شرکت‌هایی که این تلویزیون‌ها را معرفی کرده‌اند از اعلام قیمت خودداری می‌کنند و یک قیمت حدودی می‌گویند.

چه شرکت‌های واردکننده و چه فروشندگان باید زمینه را برای عرضه مدل‌های جدید فراهم کنند. پس نمی‌توان انتظار داشت آنها دست به ضد تبلیغ بزنند و با اعلام اینکه قیمت‌ها حدود ۲۰،۳۰ یا حتی ۴۰ درصد بالاتر از نمونه‌های قبلی است زمینه را برای ورود این تلویزیون‌ها نامساعد کنند.

پس تکلیف آن دسته که به بازار مراجعه نکرده و مراجعه به بازار را به زمان عرضه نمونه‌های ۳D موکول می‌کنند، چه می‌شود؟

در بازار ما اطلاعات به ویژه در مورد قیمت به سرعت برق و باد منتشر می‌شود. من فکر می‌کنم در حال حاضر بیش از نیمی ‌از افرادی که قصد خرید تلویزیون را دارند، از روند قیمت‌ها و همچنین نوسانات قیمت مطلع هستند.