بازار دیجیتال- طی سال‌های اخیر در پی عرضه گسترده لپ‌تاپ به بازار و همچنین کاهش قیمت این کالا نسبت به سال‌ها قبل بازار خرید و فروش لپ‌تاپ تا حدی گرم شده است که این تصور نزد بسیاری پیش آمده است که عمر کامپیوترهای رومیزی سر آمده است و کالاهایی مانند کیس، کیبورد، مادربورد و ... چندان فروش خوبی در بازار ندارند. به گفته فعالان بازار، حتی برخی از فروشندگان با تصور اینکه لپ‌تاپ‌ها اینک جایگزین pc ها شده‌اند و طی سال‌های آینده دیگر کسی سراغی از قطعات کامپیوتری نمی‌گیرد کسب و کار خود را تغییر داده‌اند و به فروش لپ‌تاپ می‌پردازند. این درحالی است که گروهی از فعالان بازار و واردکنندگان کالاهای حوزه رایانه این موضوع را تکذیب کرده و می‌گویند و لپ‌تاپ‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند به طور قطع جای کامپیوترهای رومیزی را نزد کاربران بگیرند و pc ها جایگاه خود را دارند. در این رابطه گفت‌وگوی کوتاهی با محمد رحمانی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت داشتیم که می‌خوانید:

در حال حاضر با توجه به افزایش تقاضا برای لپ‌تاپ‌ها میزان تقاضا برای pc و قطعات آن در چه حدی است؟

اگر چه بازار رو به سوی لپ‌تاپ دارد، ولی کامپیوترهای رومیزی هم در بازار همچنان متقاضی دارند و اکثر کاربران لپ‌تاپ یک pc هم در اختیار دارند.

یعنی لپ‌تاپ‌ها به عنوان کالای مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

نمی‌توان گفت لپ‌تاپ کالای مکمل است، اما به هر حال انجام بسیاری از اموری که توسط لپ‌تاپ‌ها به ویژه لپ‌تاپ‌هایی با امکانات فنی پایین مقدور نیست توسط pcها میسر است. از طرفی یک لپ‌تاپ نمی‌تواند از لحاظ ویژگی‌های فنی با pc رقابت کند. مهم‌ترین حسن لپ‌تاپ‌ها در قابل حمل بودن آنهاست و به همین دلیل است که توجه کاربران را به خود جلب می‌کنند.

پس به نظر شما این موضوع که لپ‌تاپ‌ها کالای جایگزین pcها هستند درست نیست؟

من به شدت با این موضوع مخالفم، زیرا هنوز در کشورهای تولید‌کننده لپ‌تاپ بسیاری از کاربران از pc ها استفاده می‌کنند و نمی‌توان تنها به صرف قابل حمل بودن دستگاه آن را جایگزین کالای دیگر کرد.

منظور شما این است که لپ‌تاپ‌ها از لحاظ قابلیت‌های فنی به پای pcها نمی‌رسند؟

ببینید، شما با مبلغی حدود ۷۰۰ هزار تومان می‌توانید یک pc تمیز و با قابلیت داشته باشید، در حالی‌که با این مبلغ می‌توانید یک لپ‌تاپ با قابلیت‌های فنی اندک خریداری کنید که این لپ‌تاپ تنها به صرف قابل حمل بودنش خریدار را مجاب می‌کند که آن را خریداری کند.