ندا لهردی
این روزها بازار تکنولوژی و محصولات آن رونق دوباره خودش را پیدا کرده است. در حقیقت بحران اقتصادی سال میلادی گذشته برای تکنولوژی و صنایع وابسته به آن خیلی زودتر از دیگر صنایع، به یک رویا تبدیل شد تا یک بار دیگر روند رونق به بازار این محصولات برگردد.

رونق دوباره بازار این محصولات زودتر از دیگر بازارها کلید خورد. این همان چیزی بود که بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران بازار از مدت‌ها قبل پیش‌بینی کرده بودند و در واقع این پیش‌بینی با تکیه بر ذات به روز و مدرن بودن دنیای تکنولوژی انجام و درست به همین دلیل هم به واقعیت نزدیک شد.
این جریان برای بازار انواع گوشی‌های موبایل با سرعت بیشتری اتفاق افتاد تا تحولات این بازار برای همه کاربرانش در سرتاسر دنیا محسوس‌تر باشد. در واقع، بازار موبایل همیشه داغ و مورد توجه خریداران و به خصوص طرفداران تکنولوژهای جدید و متفاوت بوده و هست.
با این اوصاف هیچ تعجبی نیست که فروش این بازار در هر فصل یا هر سال افزایش پیدا کرده و رشد پیدا کند.
جدیدترین گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی Gartner در این مورد نشان از رشد چشمگیر بازار این محصولات و تحولاتی جالب در آن دارد. به این ترتیب گزارش این موسسه نشان می‌دهد که فروش بازار جهانی موبایل در فصل اول سال جدید میلادی به ۷/۳۱۴ میلیون دستگاه رسیده است. بر اساس این آمار، بازار موبایل در این فصل رشد ۱۷ درصدی را نسبت به فصل اول سال ۲۰۰۹ تجربه کرده است.
هوشمندهای پر رونق
در این میان، اما نمی‌توان از حضور پررنگ موبایل‌های هوشمند در این بازار به راحتی چشم پوشید. این محصولات که در چند سال اخیر در بازار عرضه شده و با استقبال خریداران هم مواجه شده‌اند، تحولی بزرگ در بازار جهانی موبایل به وجود آورده‌اند. به همین دلیل هم این موبایل‌های هوشمند در اولین فصل سال ۲۰۱۰ فروش ۳/۵۴ میلیون دستگاهی در سطح جهان را برای خودشان ثبت کردند؛ رقمی که در مقایسه با همین دوره در سال گذشته میلادی با رشد ۷/۴۸ درصدی همراه بوده است.
این روزها دیگر رقابت در بازار موبایل تنها به طراحی، قابلیت و تکنولوژی‌های جدید به کار رفته در آنها منتهی نمی‌شود. سخت‌افزارها، نرم‌افزارها، خدمات متنوع و البته سیستم عامل‌ها حالا به عواملی موثر در فروش و رونق آن‌ها تبدیل شده‌اند. تا جایی که بر اساس آمار فروش موبایل‌های هوشمند در فصل اول امسال بیشترین افزایش سالانه از سال 2006 تا حالا را داشته است.
به عقیده کارشناسان، همین رونق در بازار موبایل‌های هوشمند باعث شده است که تولیدکنندگان این محصولات رشد خوبی در بازار داشته و رقابت جدی‌تری را برای کسب سهم بیشتر از آن آغاز کنند.
در حقیقت فروش خوب و رشد قابل توجه و دورقمی موبایل‌های هوشمند در بازار کشورهای توسعه یافته و پیشرفته باعث شده است تا بیشترین رشد بازار جهانی موبایل در این بازارها رقم بخورد. شرکت بزرگ کانادایی RIM نمونه خوبی برای آن موضوع است. این شرکت که در چند سال اخیر دچار رکود شده و جایگاه خوبی در میان تولیدکنندگان و بازار جهانی نداشت، حالا با حضور بهتر و فعال‌تر در بازار موبایل‌های هوشمند توانسته است خودش را به فهرست پنج تولیدکننده برتر موبایل در بازار جهانی برساند و در جایگاه چهارم قرار بگیرد.
از طرفی، اما حضور رقیب‌های جدی و قدرتمند مانند Apple که هر روز سهم بیشتری از این بازار را در اختیار می‌گیرد، می‌تواند تهدیدی بزرگ برای این تولیدکنندگان به حساب بیاید.
این در حالی است که فروش موبایل‌های ارزان قیمت همچنان رونق بازار کشورهای در حال توسعه را در دست دارد. این اتفاق در بازار کشورهایی مانند هندوستان کاملا محسوس است. به اعتقاد کارشناسان این محصولات ارزان‌قیمت در حقیقت تنها کلید سلامت و رونق بازار محصولات تکنولوژی کشورهای در حال توسعه هستند.
تحول آسیایی
بازار محصولات تکنولوژی این روزها سایه شرکت‌ها و تولیدکنندگان آسیایی را بیشتر از گذشته احساس می‌کند. در واقع رشد سریع این شرکت‌ها و رسیدن آنها به حد شرکت‌های بزرگ و مطرح دنیا باعث شده است که حالا آنها به بازیگرانی قدرتمند در این عرصه تبدیل شده و بتوانند بازار تولیدکنندگان دیگر و حتی بازار جهانی را هم تحت تاثیر عملکرد خودشان قرار بدهند.
این شرکت‌های آسیایی اگرچه هنوز چندان در جدول برترین‌ها حضور چشمگیری ندارند، اما روند رشد سریعی را در پیش گرفته‌اند. شرکت هنگ‌کنگی G-Five یکی از این شرکت‌ها است که اگرچه هنوز به فهرست پنج تولیدکننده برتر نرسیده، اما در فهرست ده تولیدکننده برتر دنیا قرار دارد تا جایی که در فصل اول امسال توانسته است سهم ۴/۱ درصدی از بازار جهانی موبایل را در اختیار بگیرد و در جایگاه نهم این فهرست قرار بگیرد.
آخرین گزارش Gartner در این زمینه نشان می‌دهد که شرکت‌های آسیایی فعال در بازار موبایل در فصل اول توانسته‌اند سهم 2/19 درصدی بازار جهانی را در دست بگیرند که این رقم در مقایسه با فصل اول سال 2009 با رشد 7/2 درصدی همراه بوده است.
این اتفاق حتی پنج تولیدکننده برتر بازار جهانی موبایل را هم تحت تاثیر قرار داده است، تا آنجا که سهم این پنج شرکت از بازار جهانی به طور کلی از ۳/۷۳ درصد در فصل اول سال ۲۰۰۹ به ۷/۷۰ درصد در فصل اول امسال کاهش پیدا کرده است.
Nokia به عنوان تولید کننده برتر بازار کاهش سالانه 2/1 درصدی را در سهم بازار خودش تجربه کرده و در نهایت در این فصل 1/110 میلیون دستگاه موبایل را به بازارهای جهانی فروخته است.
این در حالی است که شرکت آسیایی Samsung در این فصل با فروش ۹/۶۴ میلیون دستگاهی، رشد سالانه ۳/۲۶ درصدی را در این فصل برای خودش به ثبت رسانده است. از طرفی SonyEricsson با آنکه هنوز در فهرست پنج تولید کننده برتر این بازار قرار دارد، اما همچنان در رکود باقیمانده و کاهش ۳/۲ درصدی را تجربه کرده است. Apple هنوز دوران طلایی‌اش را طی می‌کند. این شرکت با وجود آنکه در جایگاه هفتم برترین تولیدکنندگان موبایل جهان قرار دارد، اما افزایش فروش ۲/۱۱۲ درصدی را در سطح جهان تجربه کرده است.
رقابت سیستم عامل‌ها
سیستم عامل‌ها این روزها به یکی از بخش‌های پررونق و داغ بازار جهانی موبایل تبدیل شده‌اند. آنها حالا آنقدر برای کاربران اهمیت پیدا کرده‌اند که می‌توانند بازار موبایل‌های هوشمند را هم تحت تاثیر خودشان قرار بدهند. درست به همین دلیل هم این بازار نظر تولیدکنندگان مختلفی را به خودش جلب کرده و رقابتی جدی را به وجود آورده است.
رقابت اصلی در این بازار، این روزها در اختیار موبایل‌های مبتنی بر سیستم عامل شرکت Apple و سیستم عامل Android شرکت Google است. جدیدترین آمار Gartner در این مورد نشان می‌دهد که موبایل‌های آندروییدی با وجود رشد چشمگیرشان هنوز نتوانسته‌اند از سد موبایل‌های مبتنی بر سیستم عامل Apple بگذرند.
با این همه سیستم عامل Symbian همچنان با سهم ۳/۴۴ درصدی از بازار جهانی در جایگاه اول قرار دارد. سیستم عامل موبایل‌های RIM سهم ۴/۱۹ درصدی این بازار را در اختیار دارند. موبایل‌های iPhone اما با وجود پرطرفدار بودن و سهم ۴/۱۵ درصدی از بازار سیستم عامل موبایل‌های هوشمند در حایگاه سوم قرار گرفته‌اند تا موبایل‌های آندروییدی را با سهم ۶/۹ درصدی به جایگاه چهارم بفرستند.
در نهایت ویندوز موبایل و لینوکس هم به ترتیب با سهم 8/6 و 7/3 درصدی در جایگاه‌های پنجم و ششم این فهرست قرار گرفته‌اند.
در حقیقت موبایل‌های آندروییدی در همین زمان در سال ۲۰۰۹ سعی داشت جایگاه ششم را برای خودش حفظ کند و ویندوز موبایل در جایگاه بالاتری قرار داشت. با این اوصاف بعد از ویندوز موبایل، لینوکس بیشترین کاهش را در این بازار تجربه کرده است و در مقابل آندروییدی‌ها طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند.