سازمان ملل پس از ۱۰ سال تحقیقات اعلام کرد که هیچ ارتباطی میان استفاده از تلفن همراه و بروز تومورهای مغز وجود ندارد. خبر احتمال وجود ارتباط میان استفاده زیاد از تلفن‌های همراه و بروز تورموهای مغز در نیمه اول دهه ۹۰ اعلام شد.

سپس نتایج بررسی‌های دانشمندان سوئدی نشان داد که احتمال تائید این فرضیه وجود دارد، اکنون نتایج بررسی‌های آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که ارتباطی میان استفاده مداوم از تلفن همراه و تومورهای بدخیم مغزی وجود ندارد.

این تحقیقات با بودجه ۲۴ میلیون دلاری سازمان ملل متحد در ۱۳ کشور بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ و با شرکت ۱۰ هزار و ۷۰۰ فرد بین سنین ۳۰ تا ۵۹ سال که در سه گروه دسته‌بندی شده بودند انجام شد.

این سه گروه شامل دو هزار و ۷۰۸ بیمار متاثر از تومور گلیوما، ۲ هزار و ۴۰۹ تومور منینژوما و ۵ هزار و ۶۳۴ فرد سالم بودند. سوالاتی که از این شرکت‌کنندگان پرسیده شد بسیار دقیق بود و زمان استفاده روزانه از تلفن همراه، اولین تماس با دستگاه موبایل، مدت زمان متوسط هر مکالمه تلفنی و... را شرح می‌داد.

براساس گزارش تایم، در پایان این تحقیقات اعلام شد که هیچ مورد واضحی میان افزایش خطر گلیوما و منینژوما میان کاربران تلفن‌های همراه مشاهده نشد، همچنین هیچ ارتباطی میان زمان استفاده از تلفن همراه و خطر بروز این دو نوع تومور وجود نداشت.

درحقیقت، خطر بروز این تومورها تنها در حدود ۱۰ درصد از کسانی که اغلب به مدت طولانی (۳۰ دقیقه در روز یا بیشتر) به مدت بیش از ۱۰ سال از تلفن همراه استفاده می‌کردند بالاتر از کسانی بود که هرگز از موبایل استفاده نکرده بودند.