ضوابط فنی و مقررات دستگاه‌های مبدل پخش دیجیتال به آنالوگ برای گیرنده‌های تلویزیونی به تصویب رسید. به گزارش «ایسنا»، برخلاف باور برخی کارشناسان درباره نیاز نداشتن گیرنده‌های رادیویی به اعمال محدودیت‌های استانداردی، با توجه به ایرادات فنی پاره‌ای از مبدل‌های پخش دیجیتال به آنالوگ و عدم تطابق مشخصات فنی آنها با مشخصات پخش تلویزیونی، لازم است که استاندارد مشخصی توسط سازمان‌های مسوول تعیین و اعلام شود تا تولیدکنندگان و واردکنندگان به ارائه دستگاه‌های سازگار با شرایط پخش همگانی تلویزیونی کشور اقدام کنند.

از این رو سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با هماهنگی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و آزمایشگاه‌های معتبر تایید نمونه داخلی، به وضع این مقررات جهت اعلام حداقل مشخصات استاندارد قابل قبول برای این گونه مبدل‌ها اقدام کرده است و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز در حال تدوین استاندارد ملی در این زمینه است که به محض تصویب به کارگرفته خواهد شد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: کیفیت تصویر و صوت محتوای دیجیتالی برنامه‌های تلویزیونی به مراتب بهتر از نوع آنالوگ بوده و از نظر فنی منجر به صرفه‌جویی در استفاده از طیف امواج رادیویی می‌شود. به همین علت از دیرباز مورد توجه دولت‌ها و سازندگان تجهیزات بوده است.

بر اساس این گزارش، پس از دو سال بررسی، سرانجام در نشست بین‌المللی دوم منطقه‌ای در سال ۱۳۸۵ که یک ماه به طول انجامید، ۱۱۷ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی توافق کردند تا با جایگزین نمودن معاهده قبلی موسوم به ST۶۱، پخش با محتوای آنالوگ برنامه‌های همگانی (تلویزیونی) در دو تکه باند فرکانسی ۱۷۴ مگاهرتز تا ۲۳۰ مگاهرتز و ۴۷۰ مگاهرتز تا۸۶۲ مگاهرتز را به‌تدریج متوقف و به‌جای آن پخش محتوای دیجیتال را جایگزین کنند.