ضد ضربه، ضد آب

بازار دیجیتال- امروزه لپ‌تاپ‌ها به دلیل قابلیت حمل آسانی که دارند به همه جا سرک می‌کشند و می‌توان در هر جایی رد پای این کالا را دید. از ادارات و سازمان‌های دولتی و خصوصی، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها گرفته تا شرکت‌های کشتیرانی و اسکله‌ها، مزارع و معادن و دکل‌های مخابراتی و... همه و همه میزبان این وسیله هستند. به همین دلیل است که طی سال‌های اخیر علاوه بر نمونه‌های مختلف لپ‌تاپ که برای گروه‌های مختلف شغلی طراحی و تولید شده‌اند، لپ‌تاپ‌هایی نیز مخصوص کاربران صنعتی تولید شده‌اند که نه تنها انسجام بیشتری نسبت به سایر نمونه‌های لپ‌تاپ دارند، بلکه دارای قابلیت‌های بیشتری در برخی از مدل‌ها نیز هستند.

هر لپ‌تاپی را بهر کاری ساختند

شاید تصور اکثر کاربران لپ‌تاپ که تا کنون لپ‌تاپ‌های صنعتی را از نزدیک ندیده‌اند یا با آنها کار نکرده‌اند از یک لپ‌تاپ صنعتی، لپ‌تاپی زمخت و سنگین باشد که تنها در مقابل ضربه و فشار مقاوم است اما اینطور نیست.

لپ‌تاپ‌های صنعتی به طور کلی با لپ‌تاپ‌های دیگر تفاوت‌هایی دارند که باعث می‌شود کاربران صنعتی به راحتی و بدون دغدغه از آن در محیط‌های پرخطر استفاده کنند. این لپ‌تاپ‌ها معمولا ظاهری محکم‌تر از سایر نمونه‌های لپ‌تاپ دارند و بدنه آنها نیز از فلز آلومینیوم تیتانیوم ساخته شده است.

تجهیز به مادربوردهای قوی، پورت داک استیشن که رابط چندین پورت دیگر است و .... از سایر ویژگی‌های لپ‌تاپ‌های این خانواده است. برخی از این دسته لپ‌تاپ‌ها نیز در مقابل ضربه، خش، رطوبت و سایر آسیب‌های محیطی مقاوم هستند و کوچک‌ترین آسیبی نمی‌بینند.

برخی از لپ‌تاپ‌های این گروه نیز در میدان‌های مغناطیسی می‌توانند بدون کوچک‌ترین مشکلی کار کنند.

پس می‌بینید که لپ‌تاپ‌های صنعتی تنها لپ‌تاپ‌هایی ضخیم نیستند و قابلیت‌های دیگری هم دارند.

بازار لپ‌تاپ‌های صنعتی

بر اساس اعلام فعالان بازار، اگر چه برخی از مدل‌های این لپ‌تاپ‌ها کاملا برای مصارف صنعتی مناسب هستند و استحکام و قابلیت‌های زیادی دارند، اما این لپ‌تاپ‌ها در بازار داخلی متقاضیان چندانی ندارند و تنوع مدل‌های این لپ‌تاپ‌ها نیز کمتر از سایر نمونه‌های لپ‌تاپ است. به گفته فعالان بازار PANASONIC،DELL،TOSHIBA،IBM LENOVO،FUJITSU SIEMENSوHP از برندهای موجود این لپ‌تاپ‌ها در بازار داخلی هستند که هر کدام چند مدل از لپ‌تاپ‌های صنعتی را به بازار عرضه کرده اند.

محمدی نژاد، یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید، این برندها طی سال‌های اخیر چند نمونه از لپ‌تاپ‌های صنعتی را به بازار داخلی عرضه کرده‌اند که با وجودی که این لپ‌تاپ‌ها در صنعت و استفاده در کارخانه‌ها و ... مناسب هستند متقاضیان چندانی ندارند. همچنین برخی از لپ‌تاپ‌های صنعتی برای استفاده‌های نظامی ‌مناسب هستند که به راحتی وارد بازار داخلی نمی‌شوند، اما دو مدل از لپ‌تاپ‌های پاناسونیک که در حقیقت Toughbook هستند و برای استفاده‌های نظامی‌ و صنعتی مناسب هستند در بازار داخلی موجودند که این لپ‌تاپ‌ها CF-۱۹ و CF-۳۰ نام دارند و قیمتی حدود چهار میلیون تا چهار میلیون و ۹۵۰ هزار تومان دارند. تجهیز به پردازنده Intel® Core Duo SU۹۳۰۰، رم دو گیگابایتی و‌ هارددیسکی با ظرفیت ۱۶۰ گیگابایت، صفحه نمایش Touchscreen از ویژگی‌های این لپ‌تاپ‌های نظامی- ‌صنعتی است.

بر اساس اعلام زیگورات عرضه‌کننده لپ‌تاپ‌های DELL در بازار داخلی نیز سری لتیتیود دل (DELL Latitude) جزو مستحکم‌ترین لپ‌تاپ‌های صنعتی هستند. این شرکت مدل‌های E۵۵۰۰،E۶۵۰۰ و E۶۴۰۰ را از لپ‌تاپ‌های صنعتی این برند در بازار داخلی معرفی کرد که با قیمتی حدود ۹۹۹ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

این نمایندگی همچنین لپ‌تاپ‌های سری PRECISION را از لپ‌تاپ‌های صنعتی این برند معرفی کرد که مدل M۶۵۰۰ از مدل‌های صنعتی پرفروش این سری است که با قیمتی حدود چهار میلیون و ۳۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این لپ‌تاپ به پردازنده ۱.۷۳-۰۶/۳، رم ۱۶ گیگابایتی و‌هارددیسکی با ظرفیت هزار گیگابایت مجهز است.

صفحه نمایش این لپ‌تاپ هم ۱۷ اینچ است. این لپ‌تاپ صنعتی با قیمت چهار میلیون و ۳۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. علاوه بر دو برند مذکور، توشیبا نیز نمونه‌هایی از لپ‌تاپ‌های صنعتی را در بازار دارد.

بر اساس اعلام رایان بدر الکتریک، لپ‌تاپ‌های سری A۱۰,M۱۰ TECRA، از لپ‌تاپ‌های صنعتی این برند هستند که به پردازنده‌های قوی مجهزند و ضربه‌پذیر بوده و سیستم خنک‌کننده قوی دارند. بر اساس اعلام پاک روان مدیر فروش بخش لپ‌تاپ‌های این شرکت، لپ‌تاپ‌های این سری در تست‌های حرارت، رطوبت و الکترومغناطیس موفق بوده. این لپ‌تاپ‌ها به مهندسان و .... توصیه می‌شود. قیمت این لپ‌تاپ‌ها حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

بر اساس اعلام سازگار، عرضه‌کننده لپ‌تاپ‌های IBM LENOVO،ASUS و ACER نیز در بین این سه برند تنها برند IBM LENOVO است که لپ‌تاپ‌های ضد ضربه و ضد خش به بازار عرضه کرده است.

این لپ‌تاپ‌ها در ردیف سری T از خانواده THINHK PAD IBM lenovo هستند که مدل‌های think pad t۵۱۰،think pad t۵۰۰ و think pad t۴۱۰ برخی از این مدل‌ها هستند که قیمتی حدود یک میلیون و ۷۸۰ هزار تا یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان دارند. مهم‌ترین قابلیت لپ‌تاپ‌های سری T از خانواده THINKPAD LENOVO قابلیت ضربه‌پذیری این لپ‌تاپ‌ها است.

این لپ‌تاپ‌ها معمولا به رم چهار گیگابایتی،هارددیسکی با ظرفیت ۱۶۰ تا ۳۲۰ گیگابایت و صفحه نمایش‌های ۱۴ تا ۴/۱۵ اینچ مجهزند. این لپ‌تاپ‌ها ضد ضربه بوده و از لحاظ نرم‌افزاری نسبت به سایر مدل‌ها قابلیت بیشتری دارند. براساس اعلام سازگار، این لپ‌تاپ‌ها در دنیا به عنوان لپ‌تاپ‌های مناسب برای مهندسان ساخته شده است و به دلیل قرار گرفتن درایور در یک مخزن پارکینگ مانند بر اثر ضربه آسیبی به اطلاعات وارد نمی‌شود.

HP نیز چند مدل لپ‌تاپ صنعتی وارد بازار داخلی کرده است که مدل‌های ۴۳۱۰ ،۵۳۱۰ و ۴۵۱۰ از لپ‌تاپ‌های صنعتی سری PRO BOOK هستند. این لپ‌تاپ‌ها دارای ویژگی‌هایی چون تجهیز به پردازنده ۱/۲اGHZ تا ۲۶/۲ GHZ، رم دو تا چهار گیگابایتی و ... است. این لپ‌تاپ‌ها با قیمتی حدود ۷۸۰ هزار تا یک میلیون تومان به فروش می‌رسند و در مقابل ضربه مقاوم هستند.

مدل CORE I۵ به رم چهار گیگابایتی و‌ هارددیسکی با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت مجهز است. این لپ‌تاپ هم با قیمت یک میلیون و ۵۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به غیر از برندهای مذکور فوجیتسو زیمنس، ام اس‌ای هم چند نمونه از لپ‌تاپ‌های ضد ضربه را در سبد محصولات خود دارند.

بر اساس اعلام ماتریکس عرضه‌کننده لپ‌تاپ‌های ‌ام اس آی، لپ‌تاپ‌های سری G از دسته لپ‌تاپ‌های ضد ضربه این برند هستند که قیمتی حدود دو میلیون تومان دارند. فوجیتسو نیز مدل LIFE BOOK S۷۲۱۰ را از لپ‌تاپ‌های صنعتی این برند معرفی کرد که با قیمت ۸۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

برندهای غیر صنعتی سونی، ایسر، اسوس و ... از برندهایی هستند که در بازار لپ‌تاپ سابقه زیادی دارند، اما در زمینه تولید لپ‌تاپ‌های صنعتی فعالیتی نداشته اند.

بر اساس اعلام ایران رهجو، نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های سونی در بازار داخلی این شرکت کلا خالق لپ‌تاپ‌های ظریف با بدنه شفاف است و در حال حاضر مدل ضد خش و ضد ضربه در بازار ندارد، اما برخی از عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ‌های سونی در بازار می‌گویند، سونی قبل از این سری BZ را که از لپ‌تاپ‌های ضد خش بود به بازار عرضه می‌کرد و پس از آن سری BX را به بازار عرضه کرد، اما در حال حاضر هیچ لپ‌تاپ صنعتی از این برند در بازار موجود نیست. فعالان بازار معتقدند برندهای مطرحی مانند سونی، ایسر و ... سال‌ها است که بازار لپ‌تاپ‌های صنعتی را رها کرده‌اند و در این زمینه حرفی برای گفتن ندارند.