ندا لهردی
بحران اقتصادی بالاخره به تدریج دارد از دنیای تکنولوژی رخت برمی‌بندد. درست به همین دلیل هم سال ۲۰۱۰ با روزهای خوبی برای این صنعت آغاز شد. کامپیوترهای شخصی در این سال‌ها به عنوان نمادی کامل از صنعت تکنولوژی در سرتاسر دنیا پذیرفته شده‌اند و شاید به همین علت هم هست که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تغییرات این صنعت معمولا با تغییرات بازار این محصولات همراه شده و رقم می‌خورد.

با این اوصاف، انتظار می‌رود سال 2010 سال خوبی برای صنعت تکنولوژی و بازار جهانی کامپیوترهای شخصی باشد. آمار و تحقیقات انجام‌شده‌ اخیر هم این موضوع را تایید می‌کنند. بر اساس جدیدترین آمار موسسه تحقیقاتی IDC، بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در اولین فصل سال 2010 نسبت به سال گذشته میلادی رشد 2/24 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که این بازار در فصل اول سال 2009 کاهش 7 درصدی را به عنوان کمترین میزان رشد از سال 2001 تا آن زمان، در کارنامه‌اش ثبت کرده بود.
به این ترتیب، صادرات جهانی هر دو کامپیوترهای رومیزی و قابل حمل تا حد قابل توجهی با نرخ رشد بالا افزایش پیدا کرده است که این اتفاق به دنبال افزایش میزان تقاضای کاربران و بازگشت خریدهای تجاری به این بازار افتاده است.
کارشناسان و تحلیل‌گران موسسه تحقیقاتی IDC، اما معتقدند این رشد چشمگیر و امیدوار‌کننده در حقیقت در نتیجه مجموعه‌ای از عوامل و اتفاقات روی داده است. به عقیده آن‌ها افزایش رشد و ادامه روند بهبود شرایط اقتصادی در بازار کشورهای در حال توسعه، افزایش تمایل شرکت‌های تجاری به خرید و رشد طراحی‌های ویژه و منحصر به فرد تجاری مانند کامپیوترهای شخصی چندکاره مهم‌ترین عوامل موثر در این رشد بوده‌اند.
«لورن لاوردر»، مدیر بخش تحقیقات جهانی IDC در این مورد می‌گوید: «فصل اول با رشد مناسب، بازار را برای ادامه این روند و دو برابر شدن میزان رشد تا فصل چهارم تقویت می‌کند. این در حالی است که به نظر می‌رسد حس اعتماد در چرخه تولید کامپیوترهای شخصی افزایش پیدا کرده و مشتری‌های تجاری به دنبال تقاضای مداوم کاربران به این بازار جذب می‌شوند. منافع تجاری در واقع بنیاد و اساس رشد بازار هستند که ما منتظر آن‌ها بودیم و حالا آن‌ها را در اطلاعات به دست آمده از آمار و تحقیقات می‌بینیم. با وجود ادامه رشد چشمگیر تقاضای بخش تجاری و نتایج خوب در بازار کشورهای در حال توسعه و کاربران‌شان، رشد سالانه احتمالا در فصل‌های آینده کند می‌شود همان طور که مقایسه آن با سال میلادی گذشته کمی مشکل‌تر می‌شود. این بخشی از بهبود تجاری مورد انتظار است که باید عملکرد خوب فصل دوم و بالا بردن رشد کل سال تا ۱۵ درصد و بیشتر را هم دربر بگیرد».
این در حالی است که «اندرو هانسون»، تحلیل‌گر بخش بازار ایالات متحده موسسه IDC در این باره معتقد است: «بازار کامپیوترهای شخصی آمریکا نشانه‌های خوب بهبود را در فصل اول دید. بخشی از این رشد مربوط به فصل اول سال 2009 بوده و بخش دیگری از آن به دنبال پروژه‌های تولیدی برای بازار تجاری به وجود آمده است. از طرف دیگر، تمایل کاربران آمریکایی به خرید کامپیوترهای قابل حمل و شخصی با طراحی مدرن و قابلیت‌های متنوع هم سهم بزرگی از رشد این بازار را به خودش اختصاص داده است. با این همه، انتظار می‌رود چرخه تولید این محصولات در این بازار همراه با نوآوری‌های جدید رونق گرفته و رشد خوبی را برای این بازار در این سال و سال میلادی آینده رقم بزند تا به این ترتیب رشد اقتصادی هم در این بخش به وجود بیاید».
چین و نوت‌بوک‌های ارزان قیمت
بازار کامپیوترهای شخصی در مناطق مختلف دنیا اعداد و ارقام متفاوتی را ثبت کرده است. با این حال، اما گویا بازار کشورهای آسیایی به خصوص چین و بازار آمریکا بیشترین رشد را تجربه کرده‌اند. به این ترتیب، بازار کشورهای مختلف در فصل اول سال 2010 عبارتند از:
ایالات متحده آمریکا: همان طور که انتظار می‌رفت بازار این کشور نتوانست رشد ۲۴ درصدی فصل چهارم سال ۲۰۰۹ را حفظ کرده و فصل تعطیلات رشد خوبی را در این بازار به وجود آورد. نکته جالب در این میان، افزایش میزان تقاضای کاربران برای کامپیوترهای رومیزی است که با تقاضای کاربران در کشورهای دیگر متفاوت است.
اروپا، خاورمیانه و آفریقا: فصل اول در کشورهای این منطقه زمان خوبی برای رشد بود. در این میان، اما فروش مناسب نوت‌بوک‌ها رشد این بازار را به عددی دو رقمی رساند.
از طرفی، بازار خریدهای تجاری در این مناطق حسابی گرم بوده و بازار کامپیوتر صادرات قابل توجهی از این بابت را تجربه کرد.
ژاپن: بازار این کشور در این فصل رشد 6/16 درصدی را تجربه کرد که در مقایسه با شرایط بسیار سخت سال میلادی گذشته بسیار چشمگیر و امیدوار‌کننده است.
این در حالی است که نوت‌بوک‌های مصرفی ارزان قیمت در بازار عمومی این کشور با اقبال خوبی مواجه شده و تاثیر زیادی بر سرعت رشد این بازار گذاشته‌اند. بازار خریدهای تجاری هم در این کشور با شروع سال میلادی جدید رونق دوباره‌ای گرفت.
آسیای پاسیفیک: با وجود آنکه سال نو چینی و فروش آن نتوانست تاثیر چندان زیادی بر بازار کامپیوتر و محصولات دیجیتال بگذارد، بازار کامپیوتر این منطقه رشد سالانه بیش از 33 درصدی را تجربه کرد که این رقم حتی یک درصد هم از پیش‌بینی‌های گذشته کارشناسان بیشتر است. در این میان، اما بازار پررونق کشور چین و نوت‌بوک‌های پر‌طرفدار با قیمت‌های منطقی و مناسب از نظر کارشناسان مهم‌ترین عوامل رشد بازار کامپیوتر در آسیای پاسیفیک بوده‌اند. این در حالی است که مسائلی مانند اغتشاشات اخیر در تایلند برخلاف انتظار کارشناسان هیچ تاثیر سوئی روی این بازار نگذاشته‌اند.
تولیدکنندگان برتر
در این بازار پررونق که روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد، تولیدکنندگان مختلفی فعالیت می‌کنند که در بین آن‌ها گویا بعضی توانسته‌اند رشد خوبی داشته و محصولاتشان با اقبال خوبی در بازار جهانی مواجه شوند تا در نهایت آن‌ها را به بزرگ‌ترین و برترین تولید‌کنندگان بازار جهانی کامپیوترهای شخصی تبدیل کند. این شرکت‌های تولید‌کننده برتر به ترتیب عبارتند از:
HP: با تکیه بر ادامه روند رشد ثابت در بازارهای مختلف، این شرکت توانست رشد ۲۰ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کند. با این حال، اما تمرکز این شرکت روی بازار کشورهای در حال توسعه بوده و به طور ویژه بیشترین سود خود را از بازار کشورهای آسیای پاسیفیک به دست آورده‌اند. این در حالی است که بازار منطقه آمریکای لاتین هم بازار پرسودی برای این شرکت بوده است.
Acer: این تولید‌کننده با تمرکز بیشتر بر محصولات جنجالی و سودآوری مانند نت‌بوک‌ها توانست رشد خوبی را داشته باشد. این شرکت توانست هم در بازار کشورهای توسعه یافته و هم در بازار کشورهای در حال توسعه به رشد خوبی برسد تا به این ترتیب Acer رشد بیش از 24 درصدی را در این فصل داشته باشد.
Dell: تولید‌کننده بزرگ آمریکایی بیشترین سود خود از بازار کامپیوتر را در بازار کشورهای در حال توسعه به دست آورد و در نهایت رشد ۲۱ درصدی را در این فصل برای خودش رقم زد. این در حالی است که فروش تجاری این شرکت در فصل اول امسال تا حد چشمگیری افزایش پیدا کرده است.
Lenovo: این شرکت بیشترین رشد را در میان تولید‌کنندگان برتر تجربه کرد که این رشد در نتیجه رونق بازار محصولات آن در بازار کشورهای آسیای پاسیفیک و کشورهای در حال توسعه اتفاق افتاد. رشد بازار این شرکت در این فصل به بیش از 58 درصد رسید.
Toshiba: این تولید‌کننده در اغلب مناطق جهان به جز بازار کشورهای آفریقا، ‌اروپا و خاورمیانه عملکرد خوبی داشته و نوت‌بوک‌های آن رشد خوبی را برایش به ارمغان آورده‌اند.