اعتبارات در نظر گرفته شده از رشد مناسبی برخوردار نیست

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود را در مورد اعتبارات بخش فناوری در لایحه بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور اعلام کرد. به گزارش ایلنا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به درخواست کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه کل اعتبارات در نظر گرفته شده برای فناوری نسبت به سایر اجزای بودجه، از رشد مناسبی برخوردار نیست، افزود: احساس می‌شود در بعضی حوزه‌ها، توان جذب اعتبارات در نظر گرفته شده وجود ندارد و تمرکز اعتبارات جدید باید بر ظرفیت‌سازی و فراهم کردن زیرساخت‌ها، به ویژه زیرساخت‌های نرم قرار گیرد، باید پذیرفت کشور برای دستیابی به توسعه پایدار و کسب توان رقابت در عرصه جهانی، چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری زیاد و حساب شده در علم و فناوری ندارد. از این رو پیشنهاد می‌شود: «به منظور تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص برنامه پنجم توسعه جهت رشد سهم تحقیق و پژوهش و رسیدن به سه درصد تولید ناخالص ملی فقط شرکت‌های دولتی مجازند حداقل یک درصد تا سه درصد درآمدهای عملیاتی خود را در تحقیق و فناوری هزینه کنند.»

از سوی دیگر تمرکز اعتبارات علم و فناوری در نهادهای خاص که هنوز برنامه‌های مشخص و حساب شده‌ای برای توسعه این حوزه ندارند، علاوه بر اتلاف منابع، اثرات نامطلوبی بر توسعه علم و فناوری در کشور به جا خواهد گذاشت. لذا بازگرداندن شیوه تسهیم بودجه (ارائه قسمت قابل توجهی از اعتبار به صورت مستقیم به دستگاه‌های مربوطه) و عدم تمرکز بودجه‌ها در چند نهاد خاص در کنار در نظر گرفتن سهم بیشتری از اعتبارات این حوزه برای دستگاه‌های اجرایی خاص که اکنون بودجه پژوهشی و فناوری کمی دارند، به جای تمرکز حجم زیادی از بودجه‌ها در نهاد ریاست جمهوری توصیه می‌شود.

همچنین در ادامه برنامه‌ها و تخصیص صحیح اعتبارات پژوهش و فناوری بین بخشی، نهادهای بین بخشی نظیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری می‌تواند نقش مهمی داشته باشند. لذا باید سازوکارهای لازم جهت نقش‌آفرینی بهتر این نهاد در حوزه اعتبارات مربوطه اندیشیده شود.