کاهش خرید کاهش واردات

تلویزیون، لپ‌تاپ و مانیتور از دسته کالاهایی هستند که طی سال‌های اخیر بازاری گرم و پررنگ‌تر از سابق داشته و می‌توان گفت، بازار خرید و فروش این کالاها طی چند سال اخیر تحت تاثیر عرضه گسترده به بازار داخلی در حد قابل توجهی رونق گرفته است. البته طی یگ سال گذشته، بازار خرید و فروش این کالاها تحت تاثیر رکود اقتصادی و عوامل دیگر در دوران رکود به سر می‌برد و میزان خرید و فروش هم در حد قابل توجهی نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است. فعالان بازار بر این اعتقادند که حجم واردات این کالاها طی یک سال اخیر کاهش یافته که علت اصلی هم کاهش تقاضا و همچنین کاهش نقدینگی واردکنندگان است.

آمار گمرک ایران هم به خوبی موید این امر است که این ادعای فعالان بازار صحت دارد و حجم واردات این کالاها به ویژه انواع تلویزیون طی یک سال گذشته در مقایسه با سال گذشته در حد قابل توجهی کاهش یافته است.

کاهش چهار میلیون کیلوگرمی حجم واردات تلویزیون

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم واردات انواع تلویزیون رنگی LCD و پلاسما با سایزهای مختلف طی یازده ماه گذشته در سال ۸۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۸۷ در حدود چهار میلیون و ۳۲۸ هزار و ۷۰۱ کیلوگرم کاهش یافته است.

بر اساس آمار اعلام شده، حجم واردات انواع تلویزیون رنگی پلاسما و LCD در سایزهای مختلف طی یازده ماه گذشته در سال ۸۸ معادل سه میلیون و ۷۰۰ هزار و ۷۰۱ کیلوگرم بوده است که این حجم ارزش ریالی معادل ۷۹۲ میلیاردو و ۵۲۷ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۱۵ ریال و ارزش دلاری معادل ۸۰ میلیون و ۱۲ هزار و ۱۱۲ دلار دارد.

این در حالی است که حجم واردات این کالا طی مدت مشابه در سال ۸۷ معادل هشت میلیون و ۲۹ هزار و ۶۴۶ کیلوگرم بوده است که این حجم واردات ارزش ریالی معادل یک تریلیون و ۴۹۳ میلیارد و ۲۵۶میلیون و ۹۴۸ هزار و ۱۱۴ ریال و ارزش دلاری معادل ۱۵۷ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۶۵ دلار دارد.

مقایسه این اعداد و ارقام نشان‌دهنده این است که حجم واردات انواع تلویزیون با سایزهای مختلف طی یازده ماه گذشته در سال ۸۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۸۷ معادل چهار میلیون و ۳۲۸ هزار و ۷۰۱ کیلوگرم کاهش یافته است.

همچنین بیشترین میزان واردات در زمینه تلویزیون به بازار داخلی از امارات متحده عربی صورت گرفته است و پس از آن سنگاپور، مالزی، چین و ژاپن از صادر‌کنندگان عمده این کالا به کشور ما بوده‌اند.

مقایسه آمار ارائه شده توسط گمرک ایران، نشان‌دهنده این است که ادعای فعالان بازار در مورد کاهش تقاضا و همچنین کاهش شدید حجم واردات این کالا به بازار صحت داشته و بازار خرید و فروش این کالا طی یک سال دوران بی‌رونقی را سپری کرده است.

بر اساس اعلام برخی از تولید‌کنندگان این کالا در بازار داخلی، افزایش میزان تولیدات داخلی تا حدود زیادی باعث شده میزان واردات انواع تلویزیون به ویژه نمونه‌های LCD در بازار داخلی کاهش یابد؛ اما سایر فعالان بازار بر این اعتقادند که کاهش حجم واردات این کالا به بازار چندان تحت تاثیر تولیدات داخلی نبوده است و این افزایش واردات کالاهای قاچاق به بازار از طریق مبادی غیررسمی یکی از دلایل اصلی کاهش حجم واردات این کالا به بازار داخلی بوده است. بر اساس اعلام فعالان بازار، بازار خرید و فروش انواع تلویزیون طی سال گذشته به دلیل رکود حاکم بر بازار و به‌رغم کاهش شدید قیمت‌ها راکد و بی‌رونق بوده است و حتی ارائه پروموشن و برگزاری جشنواره‌های نوروزی و تابستانه و ... و همچنین در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه هم نتوانسته است کمک چندانی به وضعیت بازار این کالا باشد.

این موضوع در بازار نمونه‌های LED که تبلیغات بسیاری برای آنها شده است، محسوس‌تر است و این نمونه تلویزیون‌ها طی مدتی که از ورودشان به بازار داخلی می‌گذرد بازاری سرد و بی‌رونق داشته‌اند.

واردات مانیتور هم کاهش یافت

کاهش حجم واردات مانیتور طی یازده ماه گذشته در سال ۸۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۸۷ نیز از موضوعی است که با بررسی آمار ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران برایمان روشن می‌شود.

بر اساس آمار ارائه شده توسط گمرک ایران، حجم واردات انواع مانیتور با صفحه تخت و غیرتخت در سایزهای مختلف طی یازده ماه گذشته در سال ۸۸ معادل شش میلیون و ۵۶۶ هزار و ۷۵۵ کیلوگرم بوده است که این حجم واردات ارزش ریالی معادل ۸۴۳ میلیارد و ۹۹۲ میلیون و ۲۷۳ هزار ریال و ارزش دلاری معادل ۸۵ میلیون و ۱۳۶ هزار و ۴۹۵ دلار است.

این در حالی است که حجم واردات این کالا طی مدت مشابه در سال ۸۷ معادل هفت میلیون و ۴۷ هزار و ۳۷۹ کیلوگرم بوده است که این حجم واردات ارزش ریالی معادل ۸۹۶ میلیارد و ۱۸۱ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۹۹۴ ریال و ارزش دلاری معادل ۹۳ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۸۶۸ دلار دارد.

مقایسه این حجم واردات نشان‌دهنده این است که میزان واردات این کالا در یازده ماه گذشته در سال ۸۸، نسبت به مدت مشابه در سال ۸۷ در حدود ۴۸۰ هزار و ۶۲۴ کیلوگرم کاهش یافته است.

فعالان بازار بر این باورند که این کاهش حجم واردات به دلیل افزایش تعرفه‌های گمرکی طی سال گذشته بوده است.

همچنین افزایش میزان تولیدات داخلی هم در حد قابل توجهی باعث شده است که نیاز به واردات داخلی کاهش یابد.

به هر حال حجم واردات این کالا هم مانند انواع تلویزیون کاهش یافته است و اگر بر خلاف تلویزیون که فعالان بازار علت کاهش حجم واردات آن را افزایش قاچاق می‌دانند و نه تولیدات داخلی، در زمینه مانیتور اکثر فعالان بازار علت کاهش حجم واردات این کالا را افزایش تولیدات داخلی می‌دانند.

همچنین بیشترین میزان واردات مانیتور به بازار داخلی از طریق امارات متحده عربی، چین، آلمان و سنگاپور صورت گرفته است.

رشد میزان واردات لپ‌تاپ

از میان کالاهای مذکور (مانیتور و تلویزیون)، لپ‌تاپ از دسته کالاهایی است که طی سال‌های اخیر با موجی از استقبال‌کنندگان مواجه شده است. به همین دلیل حجم واردات این کالا طی سال‌های اخیر در حد قابل توجهی افزایش یافته است.

نکته قابل توجه اینجا است که بر خلاف سایر کالاها، حجم واردات لپ‌تاپ در یازده ماه گذشته سال ۸۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۸۷ افزایش یافته است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم واردات ماشین‌های داده‌پردازی شخصی و نوت‌بوک در یازده ماه گذشته در سال ۸۸ معادل دو میلیون و ۱۶۸ هزار و ۷۱۸ کیلوگرم بوده است که میزان واردات ارزش ریالی معادل دو تریلیون و ۲۳۹ میلیارد و ۴۶ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۴۲۲ ریال و ارزش دلاری معادل ۲۲۵ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۸۷۷ دلار داشته است.

این در حالی است که حجم واردات این کالا طی مدت مشابه در سال ۸۷ معادل یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۹۸۵ کیلوگرم بوده است که این حجم واردات ارزش ریالی معادل یک تریلیون و ۷۸۵ میلیارد و ۹۸۷ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۴۲۹ ریال و ارزش دلاری معادل ۱۸۶ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۹۲۰ دلار دارد.

مقایسه حجم واردات این کالا طی یازده ماه گذشته در سال ۸۸ و مدت مشابه در سال ۸۷ مبین این است که حجم واردات این کالا نسبت به سال قبل در حدود ۸۷۷ هزار و ۷۳۳ کیلوگرم کاهش یافته است.

این طور که پیدا است بر خلاف ادعای فعالان بازار، حجم واردات لپ‌تاپ طی یک سال اخیر کاهش نیافته و برعکس افزایش هم یافته است.

بر اساس اعلام گمرک ایران بیشترین میزان واردات لپ‌تاپ به کشور از طریق امارات متحده عربی و چین صورت گرفته است. بر اساس اعلام فعالان بازار، افزایش حجم واردات لپ‌تاپ طی یک سال اخیر با توجه به افزایش میزان کاربران این کالا امری طبیعی است؛ اما این موضوع با توجه به رکود حاکم بر بازار و بحران اقتصادی کمی دور از تصور بود. به هر حال بازار لپ‌تاپ هم مانند سایر کالاها طی سال گذشته بازار تقریبا راکدی داشته و چشم امید فعالان بازار به سال جدید و روزهای پس از آن است.

ختم کلام

اگر چه حجم واردات انواع تلویزیون و مانیتور بر خلاف لپ‌تاپ طی یازده ماه گذشته سال ۸۸ کاهش یافته است؛ اما فعالان بازار امیدوارند در سال آینده بازار خرید و فروش این کالا پررونق و گرم شود.

فعالان بازار معتقدند این احتمال وجود دارد که از اواسط خرداد ماه بازار خرید و فروش این کالاها تا حدودی گرم و پررونق شود.