روز گذشته مدیرعامل شرکت فن‌آوری اطلاعات در نشست خبری به تشریح عملکرد و برنامه‌های این شرکت در سال‌جاری پرداخت. وی در ابتدا به اساسنامه این شرکت اشاره کرد و گفت: در نیمه‌های سال ۸۶ مصوبه تغییر وظایف شرکت ایجاد شد که اساسنامه آن در اسفندماه سال گذشته به تصویب رسید. در این اساسنامه ضمن تغییر کاربری شرکت مدیریت حوزه فن‌آوری اطلاعات و بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار و نظارت یکپارچگی اطلاعات و هدایت بخش فن‌آوری اطلاعات جزو فعالیت‌های شرکت شد.

سعید مهدیون ادامه داد: در حال حاضر ما در مقطع پایان برنامه چهارم و آغاز برنامه پنجم توسعه هستیم و شرکت نیز در همین راستا در حال تدوین برنامه‌های پنجم در حوزه فن‌آوری اطلاعات است.

مهدیون دولت دهم را به ‌عنوان اولین دولت الکترونیکی معرفی کرد و گفت: در این دولت عزم مسوولان برای ارائه خدمات الکترونیکی جزم شده است و شش حوزه راهبردی موردنظر قرار گرفته که شامل توسعه تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، دولت الکترونیکی، توسعه زیرساخت‌های فن‌آوری اطلاعات و توسعه امنیت ساوا است.

وی افزود: برای ایجاد هماهنگی بین دولت و شرکت فن‌آوری اطلاعات و وزارت ارتباطات کارگروهی با عنوان مدیریت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت در هیات دولت تصویب شد که شامل مواد ۱۳۸ و ۱۲۷ قانون اساسی است که در این مواد اختیارات ویژه به این کارگروه در زمینه توسعه فن‌آوری اطلاعات داده می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: وضعیت اینترنت کشور در حال حاضر حدود ۳۲ گیگابایت در ثانیه و ضریب نفوذ کاربران طبق آمار اعلام شده ۳۴ درصد است. مدیرعامل شرکت فن‌آوری اطلاعات در ادامه سخنان خود به برنامه‌های شرکت در زمینه توسعه فن‌آوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: در بحث اندازه‌گیری سرعت و کیفیت اینترنت در حال حاضر ۱۱ سرور اصلی ایجاد شده که از این یازده سرور هفت سرور آن در سازمان تنظیم مقررات به‌عنوان سرور مرکز مستقر شده‌اند.

از دیگر برنامه‌های ما امضای تفاهم‌نامه همکاری با جهاد دانشگاهی در زمینه تولید نرم‌افزار اندازه‌گیری سرعت اینترنت در داخل کشور است که این نرم‌افزار به پارامترهای داخلی طراحی شده و هم‌اکنون فاز سوم آن نیز به پایان رسیده است. امیدواریم تا سال دیگر از نرم‌افزار‌های داخلی برای بررسی سرعت اینترنت استفاده کنیم.

وی در ادامه به بحث فرمول محاسبه تعداد کاربران اینترنت اشاره کرد و گفت: برای ایجاد این فرمول جدید با یکی از دانشگاه‌ها قرارداد همکاری امضا کردیم که با اعمال دو مرحله نظرسنجی از کارشناسان کشور امیدواریم آن فرمول بتواند نقطه پایان بحث‌های تعداد کاربران اینترنت از کشور باشد. همچنین در بحث سنجش شاخص فن‌آوری اطلاعات یازده شاخص ایجاد شده که در سال ۸۹ آمار رسمی آن را ارائه خواهیم کرد.