Kindle از آمازون هم بزرگتر است

ندا لهردی- شاید در روزهای اوج رونق و رواج فروشگاه‌های آنلاین در دهه ۹۰ میلادی که هر روز یکی از آن‌ها ظهور می‌کرد، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که یک کتابفروشی آنلاین کوچک که از یک گاراژ خانگی مدیریت می‌شود، روزی بتواند به یکی از موثرترین شرکت‌های تکنولوژی دنیا تبدیل شده و محصولاتی انقلابی و متفاوت را به بازارهای جهانی معرفی و عرضه کند.

حالا، اما گذر زمان یک بار دیگر ثابت کرده است که همه چیز امکان‌پذیر است و در واقع این ما هستیم که هر اتفاق و پدیده‌ای را با ذهن کوچک خودمان تحلیل می‌کنیم. فروش مناسب و درآمد قابل توجه سالانه شرکت Amazon در سالی که همه شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری دنیا با بحران و رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کردند، خود گواه خوبی برای این اتفاق است.

Amazon.com در سال ۱۹۹۵ و بعد از تاسیس آن در سال ۱۹۹۴ توسط «جف بزوس»، به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار گرفت. این شرکت در روزهای اول تنها به عنوان یک کتابفروشی آنلاین فعالیت می‌کرد، اما خیلی زود فهرستی بلند از محصولات دیگری مانند نوارهای اVHSا، DVDها، CDها، mp۳ player، کامپیوترهای شخصی، نرم‌افزارها، بازی‌های کامپیوتری، لوازم مصرفی الکترونیک، مبلمان، لباس و پوشاک، انواع خوردنی و غذا، اسباب‌بازی و ... هم به محصولات عرضه شده در این فروشگاه آنلاین اضافه شدند. با گذشت زمان Amazon فعالیت‌هایش را گسترش داد و وب‌سایت‌هایی مجزا را در کشورهای کانادا، انگلستان، آلمان، فرانسه، ژاپن و چین راه‌اندازی کرد و محصولاتش را به سرتاسر جهان ارسال می‌کرد. به این ترتیب در سال گذشته میلادی این فروشگاه آنلاین به عنوان محبوب‌ترین خرده فروشی آنلاین در میان کاربران انگلیسی و البته سومین فروشگاه آنلاین پر‌طرفدار در سطح جهان انتخاب و معرفی شد.

Amazon این روزها به خاطر ارائه خدمات متنوع تجارت الکترونیکی، راه‌اندازی وب‌سایت‌های زیرمجموعه معتبر مانند dpreview.com و البته کتابخوان الکترونیکی پرفروش و محبوب Kindle در میان کاربران سرتاسر دنیا شناخته می‌شود. در این میان، اما کتابخوان الکترونیکی این شرکت به خاطر انقلاب و تحولی که در روند مطالعه کاربران به وجود آورده است، با اقبال عمومی مواجه شده و حتی در میان محصولات ارائه شده در این فروشگاه آنلاین، عنوان پرفروش‌ترین محصول سال ۲۰۰۹ را هم به خودش اختصاص داده است.

درست به همین دلیل هم این شرکت توانست با وجود نفوذ بحران اقتصادی در ایالات متحده و شرکت‌های فعال در آن، در سال گذشته میلادی به رشد خوبی رسیده و فروش چشمگیری از این محصول را به دست بیاورد.

در حقیقت این اتفاق بهانه خوبی شد تا خبرنگار مجله NEWSWEEK درباره این کتابخوان، ورود تبلت‌های شرکت Apple و تاثیر آن‌ها بر بازار Kindle و مسائل دیگر با «جف بزوس» موسس و مدیرعامل شرکت Amazon به صحبت بنشیند.

او متولد روز ۱۲ ماه ژانویه سال ۱۹۶۴ در نیومکزیکو است و فارغ‌التحصیل دانشگاه پرینکتون است، تا پایان سال ۲۰۰۹ دارایی‌های خالص بزوس در حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده است. مجله تایم بزوس را در سال ۱۹۹۹ به عنوان مرد سال انتخاب و معرفی کرد.

Amazon با وجود رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۹، سال خوبی داشت. شما برای رسیدن به این موفقیت چه کردید؟

این اتفاق در واقع یک اتفاق بنیادی و اساسی بوده است. من همیشه گفته‌ام که اگر ما یک فصل تجاری خوب را پشت سر بگذاریم، این به دلیل آن است که ما سه، چهار یا پنج سال برای آن کار و تلاش کرده‌ایم نه به خاطر تلاش ما تنها در آن فصل. ما در سال ۲۰۰۹ روی کاهش قیمت، ارائه خدمات معتبر، مناسب و تحویل محصولات در اسرع وقت تمرکز کردیم و نتیجه هم گرفتیم.

Amazon به عنوان یک خرده‌فروشی کوچک آنلاین کارش را آغاز کرد. حالا، اما شما هم خدمات کامپیوتری ارائه می‌دهید و هم با تولید Kindle به بازار محصولات مصرفی الکترونیک هم راه پیدا کرده‌اید. Amazon امروز را چطور تعریف می‌کنید؟

ما با مصرف‌کنندگان کارمان را آغاز کردیم و حالا هم سعی داریم کارمان را با آن‌ها ادامه بدهیم. ما حالا مهارت‌های لازم برای ارائه خدمات به مشتریان را یاد گرفته‌ایم و از تکنولوژی‌های جدید برای این کار استفاده می‌کنیم. علاوه بر این‌ها یادتان نرود که من و همکارانم مخترع و مبدع هستیم و روی محصولات و خدمات تکراری و معمولی متمرکز نمی‌شویم. ما دوست داریم وارد راه‌های بکر و کشف نشده بشویم و ببینیم که پایان این راه‌ها چیست. بعضی اوقات این راه‌ها به بن بست می‌رسند، اما در بعضی دیگر از مواقع این راه‌ها در امتدادشان به بزرگراه‌هایی می‌رسند که موفقیت را به دنبال دارند. در این میان، اما نباید سابقه خوب فعالیت شرکت ما را هم فراموش کرد. ما سعی کرده‌ایم تا در تمام این سال‌ها خدمات جدیدی را ارائه کنیم.

شما درباره Kindle به عنوان نمونه‌ای از این رجوع به سلیقه مصرف‌کنندگان اشاره کردید. می‌توانید درباره آن توضیح بیشتری بدهید؟

فکر می‌کنم شرکت‌های دیگر برای آنکه بتوانند راه موفقیت ما را در پیش بگیرند، دو راه پیش رو دارند. یکی اینکه آن‌ها می‌توانند فهرستی از مهارت‌ها و قابلیت‌هایشان تهیه کنند و سپس ببینند که با استفاده از این قابلیت‌ها چه کار جدید دیگری می‌توانند انجام بدهند. راه دیگر اینکه به جای هر کار دیگری این شرکت‌ها به خوبی مشتریان خودشان و نیازهای آن‌ها را شناسایی کنند و برای جلب نظر آن‌ها برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند. Kindle در واقع نمونه خوبی از همه این راه‌ها است. این محصول دو سال است که به بازار عرضه شده، اما ما از سه سال قبل از عرضه، روی آن کار کردیم. ما تصمیم گرفتیم برای طراحی و ساخت آن یک تیم متشکل از مهندسان سخت‌افزار را به کار بگیریم. در واقع ما به ایده‌ها و مهارت‌های جدید همیشه نیاز داریم.

آیا موفقیت Kindle شما را غافلگیر کرد؟

واقعا غافلگیر شدم. دو سال پیش هیچ کدام از ما انتظار این اتفاق را هم نمی‌کشیدیم. Kindle حالا پرفروش‌ترین محصول سال ما شده است. این محصول حتی به عنوان هدیه هم بیشترین تعداد خرید را نه تنها در میان محصولات الکترونیکی، بلکه در میان همه محصولات به خودش اختصاص داده است. در حالی که ما سال‌های زیادی برای تجارت کتاب‌های چاپی خود انرژی صرف کردیم، حالا فروش کتاب‌های الکترونیکی متعلق به Kindle بیش از ۴۸ درصد فروش کل کتاب‌ها را در اختیار گرفته است. این تجارت با سرعت در حال رشد کردن است، اما این تجارت دیگر در انحصار ما نبوده و گسترش پیدا می‌کند. در واقع Kindle از شرکت ما هم بزرگ‌تر است.

استیو جابز زمانی پیش‌بینی کرده بود که Kindle با شکست روبه‌رو می‌شود، چون مردم دیگر علاقه چندانی به خواندن ندارند. در این مورد چه فکر می‌کنید؟

خب من معتقدم که افرادی که به مطالعه و خواندن علاقه‌مندند استحقاق استفاده از یک محصول ویژه و اختصاصی را دارند. قطعا هیچ‌کسی نمی‌خواهد سه یا چهار ساعت به طور مداوم متنی را از روی نمایشگر LCD بخواند. در واقع به تدریج ما ابزارهایمان را بر اساس نیازهایمان تغییر می‌دهیم و ابزارها هم ما و سلیقه ما را تغییر می‌دهند و این چرخه تکرار می‌شود. ابزارهای وابسته به اینترنت مانند موبایل‌های هوشمند، نوت‌بوک‌ها و کامپیوترهای شخصی در ۲۰ سال گذشته ما را به سمت مطالعه کوتاه مدت سوق داده‌اند. این در حالی است که کتاب‌های دیجیتالی هم هر روز در بازار بیشتر می‌شوند تا به تدریج کتابخانه‌ها هم دیجیتالی شوند. من به موبایل BlackBerry خودم علاقه دارم و ایمیل‌ها را به راحتی با استفاده از آن می‌خوانم. کامپیوتر شخصی‌ام هم امکان خواندن متن‌های کوتاه و پست‌های وبلاگی را به من می‌دهد، اما من دوست ندارم که یک کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای را روی کامپیوترم بخوانم. بنابراین با استفاده از Kindle این کار را با راحتی بیشتر انجام می‌دهم. من سعی می‌کنم حداقل ۱۰ ساعت را به مطالعه بگذرانم و چیزهای بیشتری درباره زندگی یاد بگیرم و یک Kindle به خوبی می‌تواند به افرادی مانند من در این راه کمک کند.

فکر می‌کنید کامپیوترهای تبلت شرکت Apple می‌توانند به همراه خوب برای Kindle در بازار باشند؟

البته. ما Kindle را برای کامپیوترهای شخصی طراحی کرده‌ایم و حتی در حال کار روی آن برای استفاده با کامپیوترهای Mac هم هستیم. ما معتقدیم که شما باید امکان خواندن کتاب‌ها را در هر جا و هر زمانی که می‌خواهید، داشته باشید.

شما فکر می‌کنید که کتاب‌های چاپی بالاخره از بین می‌روند؟

بله، اما نمی‌دانم چقدر طول می‌کشد تا این اتفاق بیفتد. همه ما داستان‌ها را دوست داریم و دلمان می‌خواهد در دنیای نویسندگان گم شویم. این چیزی نیست که از بین برود. کتاب‌ها بیش از ۵۰۰ سال است که وجود دارند و ما آن‌ها را می‌خوانیم، اما حتی اگر گوتنبرگ هم امروز زنده بود ترجیح می‌داد از تکنولوژی‌های جدید برای خواندن کتاب‌های مورد علاقه‌اش استفاده کند. همه چیز با گذشت زمان تغییر کرده و می‌کند. هیچ چیز در طول زمان ثابت و بدون تغیر باقی نمانده است که کتاب‌ها بتوانند باقی بمانند.

آیا شما هنوز کتاب‌های چاپی را هم می‌خوانید؟

خیر. من فرصت و زمانی برای این کار ندارم.