با وجود تمامی حرف‌های مسوولان در مورد الزام به‌کارگیری فناوری اطلاعات در جهت توسعه کشور، متاسفانه در عمل شاهد به‌کارگیری این الزام نیستیم.

محمود بیات، کارشناس IT و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: گسترش صنعت IT در همه کشورهای پیشرو فناوری اطلاعات، مسوولان مربوطه را دچار حیرت کرده است به طوری‌که آنان را به سمت استفاده بیشتر از این ابزار توسعه سوق داده است، ولی در ایران با وجود علم استفاده از این ابزار توجه ویژه‌ به آن فقط در حرف‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اینترنت به عنوان مهم‌ترین ابزار صنعتIT، روزی فقط برای آنان که شغل و کارشان ایجاب می‌کرد رگ حیاتی محسوب می‌شد، ولی امروز برای هر انسانی که می‌خواهد از جهان پیرامون خود آگاه بوده و حرفی برای گفتن داشته باشد، یک الزام به حساب می‌آید.

بیات با اشاره به برنامه‌پنجم توسعه و جایگاه فناوری اطلاعات در این برنامه خاطرنشان کرد: متاسفانه باید اذعان کرد که مسوولان برنامه‌ریز کشور از این حوزه غافل مانده‌اند، در برنامه پنجم توسعه به این بخش توجه شده است، اما این جایگاه آن طور که باید، مناسب این ابزار توسعه نیست. وی اضافه کرد: عدم جایگاه ویژه فناوری اطلاعات در برنامه پنجم توسعه می‌تواند کشور ما را عقب مانده نگه دارد، به عبارتی عدم سیاست‌گذاری‌های کلان کشور در خصوص صنعتIT نقطه ضعف بزرگی است که امیدواریم به زودی مورد اصلاح مسوولان قرار‌گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: هر روز که می‌گذرد نیازهای جدید و تازه‌ای برای دسترسی‌های سریع‌تر، ارزان‌تر و مطمئن‌تر ایجاد می‌‌شود که جوابگویی آن نیازمند ایجاد شرکت‌های بیشتر در این زمینه یا توسعه امکانات کیفی و کمی شرکت‌های موجود است. وی گسترش صنعت IT را راه‌حل معضل اشتغال در کشور دانست و افزود: حوزه فناوری اطلاعات دریچه‌ای است به سوی ایجاد اشتغال در کشور؛ یعنی مشکلی که در سال‌های اخیر به بزرگ‌ترین معضل کشور تبدیل شده و دست‌اندرکاران برنامه‌ریز کلان کشور را با یک شرایط ویژه و بحرانی روبه‌رو کرده است.

بیات تصریح کرد: همان وسعتی که از صنعت IT سراغ داریم، می‌تواند دلیلی برای دستیابی به هزاران فرصت شغلی جدید باشد، ناشران الکترونیکی، تجار الکترونیکی، سرویس‌دهندگان خدمات عمومی به وسیله اینترنت، ارائه‌کنندگان سرویس‌های مخابراتی، تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی و هزاران فرصت شغلی دیگر، می‌تواند دریچه‌ای جهت رفع معضل اشتغال در کشور باشد.