بازار دیجیتال- روزهای پایانی سال همواره با حراج‌های فصلی، کاهش قیمت‌ها و شکست قیمت‌ها همراه است و از آنجا که روزهای پایانی سال میلادی را می‌گذرانیم، اکثر تولید و عرضه‌کنندگان در خارج از کشور قیمت‌ها را کاهش داده‌اند، اما... این موضوع در بازار ما با توجه به اینکه قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته‌اند تاثیری نداشته و قیمت‌ها در بازار رایانه و لوازم صوتی و تصویری تقریبا بدون تغییر مانده‌اند.

فعالان بازار معتقدند از آنجا که بازار روزهای بی‌رونقی را می‌گذراند و قیمت‌ها در حد قابل توجهی کاهش یافته است، کاهش قیمت‌ها در سایر کشورها تاثیر چندانی در بازار داخلی نگذاشته و حتی این احتمال وجود دارد که طی روزهای آینده با کاهش عرضه کالاهای مختلف در بازار داخلی و به‌تبع آن افزایش قیمت‌ها مواجه شویم.

فعالان بازار با اشاره به این نکته که احتمال کاهش عرضه کالاهای مختلف به بازار طی روزهای آینده قوی است گفتند، اکنون بهترین زمان برای خرید است، زیرا هم قیمت‌ها متعادل و منطقی است و هم اینکه موجودی کالا در بازار زیاد است و تنوع کالاها هم زیاد است.

در این رابطه و در مورد شرایط بازار رایانه گفت‌و‌‌گوی کوتاهی با ابوالفضلی، یکی از فعالان بازار رایانه داشتیم که می‌خوانید:

آیا حراج‌های پایان سال میلادی در روند قیمت‌ها در بازار داخلی تاثیری دارد؟

تا سال قبل که وضعیت بازار تا این حد نامساعد نبود، حراج‌های فصلی تاثیری هر چند اندک در بازار داخلی داشت و به دلیل اینکه این حراج‌ها با ماه‌های پایانی سال شمسی همراه بود و طی این مدت قیمت‌ها در بازار به دلیل کاهش تقاضا، افت می‌کرد، تاثیر این حراج‌های پایان سال میلادی در بازار داخلی محسوس‌تر بود، اما امسال وضعیت تا حدود زیادی تغییر کرده است و نه تنها در بازار به دلیل کاهش شدید قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته خبری از کاهش مجدد قیمت‌ها نیست، بلکه ممکن است به دلیل کاهش حجم عرضه طی روزهای آینده با افزایش قیمت‌ها مواجه شویم.

‌یعنی طی روزهای آینده قیمت‌ها افزایش می‌یابد؟

این احتمال که طی روزهای آینده قیمت‌ها افزایش یابد قوی است.

با توجه به رکود حاکم بر بازار و کاهش شدید تقاضا که فعالان بازار از آن گله‌مندند، چه چیزی باعث این اطمینان خاطر نسبت به افزایش قیمت‌ها طی روزهای آینده می‌شود؟

ببینید در بازار داخلی رسم و رسومات عجیب و غریبی وجود دارد که نوسانات قیمت به دلایل و بهانه‌های مختلف یکی از این اتفاقات است.

تجربه ثابت کرده است که همان طور که افزایش عرضه به سرعت بر روند قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد، کاهش عرضه هم به همان اندازه باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود حالا خواه متقاضی داشته باشد خواه نداشته باشد.

با این وجود تنها میزان عرضه و تقاضا است که تعیین‌کننده و بر نوسانات قیمت تاثیرگذار است؟

نمی‌توان این طور گفت، ولی میزان عرضه و موجودی کالاها در بازار اهمیت زیادی دارد. زیرا اگر میزان عرضه در بازار کاهش یابد بازار دچار آشفتگی می‌شود، ولی اگر میزان تقاضا کاهش یابد واردکنندگان هر طوری که شده، حالا با کاهش قیمت‌ها، فروش اقساطی و ارائه کالا به برخی از مشتریان خاص کالاها را به فروش می‌رسانند، ولی اگر موجودی کالا در بازار کم باشد به طور کلی وضعیت بازار به هم می‌ریزد.