تجارت الکترونیک به‌عنوان یکی از عمده‌ترین تحولات در هزاره سوم در اقتصاد کشورها و در کسب و کار مردم شناخته شده است. به گزارش ایسنا غلامرضا داداش‌زاده، رییس پژوهشکده فن‌آوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران، با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به گسترش روزافزون تجارت الکترونیک، سازمان‌ها و نهادها یا به طور اختیاری یا بر اساس شرایط زمانی ملزم به استفاده از آن خواهند بود.

او گفت: در تعریف تجارت الکترونیکی را پردازش و انتقال الکترونیکی داده‌ها چون متن، صدا و تصویر برای فعالیت‌هایی چون مبادله الکترونیکی کالاها، خدمات، تحویل خروجی مطالب دیجیتالی، انتقال الکترونیک وجوه،‌ مبادله الکترونیک سهام،‌ بارنامه الکترونیکی، طرح‌های تجاری، طراحی و مهندسی مشترک، منبع‌یابی فنی و مالی، خریدهای دولتی، بازاریابی مستقیم و خدمات پس از فروش و... می‌دانند. وی اظهار کرد: گسترش رو به رشد تجارت الکترونیک و تاثیرگذاری آن در اقتصاد کشورها قابل ملاحظه بوده؛ به طوری که حجم تجارت الکترونیک آمریکا فقط در حوزه تجارت بین‌الملل را تا سال ۲۰۰۶، ۳۲۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌کردند از این رقم پیشی گرفت.

داداش‌زاده درباره چگونگی رونق و گسترش تجارت الکترونیکی گفت: باید پدیده‌های تلفیقی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، شامل داده، اطلاعات آمار، رایانه و پردازش و ارتباطات مخابراتی ظهور و بروز پیدا کند و در این چارچوب کلیه فرآیندها باید صورت الکترونیکی پیدا کند و مفاهیم و سازوکارهای قانونی، حقوق مقرراتی و فنی باید وارد دستگاه‌ها ـ نهادها و زندگی مردم شود.