ندا لهردی
فناوری‌های شخصی این روزها به محبوب‌ترین نتایج و محصولات تکنولوژی تبدیل شده‌اند. در این میان اما در سال‌های اخیر گوشی‌های موبایل به عنوان پر طرفدارترین محصول دیجیتال شخصی در سرتاسر دنیا شناخته شده‌اند و درست به همین دلیل هم هست که هر روز قابلیت‌ها و امکانات مختلف و مورد تقاضای کاربران به این محصول کوچک و قابل حمل اضافه می‌شود. به این ترتیب است که این روزها گوشی‌های موبایل به رقیبی جدی برای بسیاری از محصولات دیجیتال مانند دستگاه‌های mp۳ player، GPS و حتی کامپیوترهای جیبی و قابل حمل تبدیل شده‌اند.

در حقیقت تقاضا و تمایل کاربران به در اختیار داشتن محصولی برای انجام کارهای مختلفی که معمولا با کامپیوترهای شخصی قابل اجرا می‌شدند، تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل را به سمت طراحی و تولید محصولاتی قابل برنامه‌ریزی و با امکان نصب نرم‌افزارهای گوناگون سوق داده است. با این اوصاف است که انواع نرم‌افزارهای موبایل در این سال‌ها به محصولاتی پر فروش تبدیل شده‌اند تا جایی که دیگر بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند امور مختلف کامپیوتری خود را با گوشی موبایلشان انجام بدهند.
بازار نرم‌افزارهای موبایل به این ترتیب به بازاری پر رونق و رقابتی تبدیل شده که در آن هر تولیدکننده به دنبال تولید محصولی پر طرفدار و البته کسب سهم بیشتر از بازار است. در این میان اما تنها بعضی از این محصولات نرم‌افزاری توجه کاربران و خریداران را به خودشان جلب کرده و در نهایت فروش خوبی را نصیب تولیدکننده خودشان می‌کنند. حالا دیگر اغلب کاربران به دنبال نرم‌افزاری برای موبایل خود هستند که بتواند در هر شرایط و موقعیتی به کمک آن‌ها آمده و به عبارت دیگر پیچیدگی‌های زندگی مدرن را برای آن‌ها ساده‌تر کند، تا آنجا که طبق تحقیقات انجام شده کاربران موبایل‌های هوشمند نرم‌افزارهای بیشتری را نسبت به آنچه که واقعا برایشان قابل استفاده است، دانلود می‌کنند.
برترین‌های جهان
در میان تعداد بسیار زیاد و قابل توجه نرم‌افزارهای موبایل در بازار جهانی طبیعتا انتخاب برترین نرم‌افزارها و در واقع پر فروش‌ترین آن‌ها کار چندان راحتی نیست. با این حال اما بنیاد FierceMobileContent هر سال برترین و پر فروش‌ترین نرم‌افزارهای موبایل در جهان را انتخاب و معرفی می‌کند. این بنیاد امسال هم برای چهارمین بار این کار را انجام داده و این نرم‌افزارهای برتر را معرفی کرده است. در واقع معیار کارشناسان این بنیاد برای انتخاب برترین نرم‌افزارهای موبایل میزان کارایی آن‌ها در زندگی مدرن بوده و اینکه چقدر این نرم‌افزارها می‌توانند در ساده‌تر کردن امور روزمره به کاربرانشان کمک کنند. این نرم‌افزارها در حقیقت آنقدر برای کاربرانشان جذاب و کابردی هستند که آن‌ها را به استفاده مداوم و تکراری مجاب می‌کنند. ویژگی منحصر به فرد و متفاوت این نرم‌افزارها این است که می‌توانند به راحتی امور روزمره با پیچیدگی‌های ظریف را که در ساختار زندگی امروزی همیشه وجود دارند، برای کاربرانشان خیلی زود حل کنند به عنوان مثال یافتن کم ترافیک‌ترین مسیر را برای رسیدن به موقع آن‌ها به محل کارشان یا پیدا کردن محل خوبی برای صرف ناهار نمونه‌های خوبی از کاربرد‌های این نرم‌افزارها هستند. با بیان اوصاف برترین و پر فروش‌ترین نرم‌افزارهای موبایل در سال 2009 به ترتیب زیر معرفی شده‌اند:
Aha: این نرم‌افزار در واقع نوعی مکان یاب است که با ۶۵ برنامه مختلف به کاربران برای داشتن رانندگی امن‌تر کمک می‌کند.

این نرم‌افزار حتی امکان برقراری ارتباط میان رانندگان با یکدیگر را داشته و به این ترتیب می‌تواند کمک خوبی برای رانندگانی که دچار مشکل شده‌اند باشد. این نرم‌افزار را در وب‌سایت aha.com می‌توان دانلود کرد.
MotionX GPS: این نرم‌افزار حرفه‌ای‌ترین ابزار مکان‌یاب برای گوشی‌های موبایل است که نسخه‌های مختلفی برای تمام موبایل‌های هوشمند داشته و در حال حاضر بیش از چهار میلیون کاربر دارد.


Put Things Off: این نرم‌افزار نوعی ابزار برنامه‌ریزی شخصی برای کاربرانی با مشغله زیاد است که این روزها مورد توجه اغلب خریداران و کاربران قرار گرفته است.
این نرم‌افزار امکان برنامه ریزی دقیق و مشخص برای امور مختلف را به کاربرانش داده تا به این ترتیب همه کارها به موقع و درست انجام شوند. این نرم‌افزار این روزها به صورت رایگان در وب‌سایت‌های مختلف دانلود نرم‌افزار قابل دسترسی است.

Sherpa: یک نرم‌افزار سازگار با سیستم عامل Android که امکان جست‌وجوی اماکن مختلف بر اساس علاقه‌مندی کاربران را به آن‌ها می‌دهد.

به عنوان مثال اگر کاربری به خریدن محصولات موسیقی علاقه‌مند باشد، با نزدیک شدن به فروشگاه‌های مربوطه، این نرم‌افزار به کاربر خود اخطار می‌دهد. این نرم‌افزار تنها در سایت‌های دانلود نرم‌افزارهای تحت Android در دسترس است.
Snac: این نرم‌افزار در واقع برای طرفداران اخبار روز طراحی شده است و امکان دسترسی اینترنتی به اخبار خبرگزاری‌ها و مطبوعات مشهور مانند رویترز و نیویورک تایمز را به کاربرانش می‌دهد.

علاوه بر این کاربران این محصول قابلیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و حتی وضعیت آب و هوا را هم در اختیار دارند. این نرم‌افزار وب‌سایت mysnacs.com به صورت رایگان در دسترس قرار دارد.
۳deep: یک نرم‌افزار محبوب برای طرفداران شبکه‌های اجتماعی که امکان به اشتراک گذاری متن و حتی تصاویر را از طریق سیستم پیام کوتاه یا شبکه‌های اجتماعی آنلاین به کاربرانش می‌دهد. این نرم‌افزار تنها تحت سیستم عامل ویندوز موبایل قابل اجرا بوده و در حال حاضر در وب‌سایت‌های مختلف دانلود رایگان نرم‌افزار هم در دسترس است.



Vlingo: این نرم‌افزار محبوب تنها برای کاربران گوشی‌های موبایل هوشمند BlackBerry قابل استفاده است.
با این حال، اما بد نیست بدانید که این نرم‌افزار در واقع امکان رانندگی ایمن‌تر را به کاربرانش می‌دهد، چون تمام کارهای مورد نظر آن‌ها مانند برقراری تماس، ارسال پیام کوتاه و ایمیل و حتی جست‌وجو در وب را تنها با فرمان صوتی و صدای کاربرانش برای آن‌ها اجرا می‌کند.


این نرم‌افزار هم این روزها در وب‌سایت‌های مختلف امکان دانلود رایگان را هم دارد.
WeatherBug Elite: یک نرم‌افزار جالب برای آگاهی از وضعیت آب و هوایی در هر نقطه از جهان که توجه اغلب کاربران را به خودش جلب کرده است.


این محصول در واقع امکان دسترسی به گزارش وضعیت آب و هوای هر کشور، شهر یا منطقه از دنیا به صورت آنلاین و مستقیم را داشته و با در اختیار داشتن سرویس بین‌المللی آب و هوا (NWS) می‌تواند قابلیت دسترسی به پیش بینی وضعیت آب و هوا در یک ساعت و حتی یک هفته آینده را به کاربرانش بدهد.
علاوه بر این‌ها کاربران این نرم‌افزار می‌توانند به صورت آنلاین حتی فیلم‌های مربوط به آب و هوا در نقاط متفاوت دنیا را تماشا کنند.
دانلود این نرم‌افزار در حال حاضر تقریبا در اغلب کشورهای جهان از طریق وب‌سایت‌های مختلف امکانپذیر است.
Google Maps Mobile: یک نرم‌افزار رایگان و البته پر طرفدار که امکان تشخیص موقعیت مکانی فعلی را با استفاده از GPS یا بدون آن به کاربرانش می‌دهد.


این نرم‌افزار که این روزها دیگر در گوشی موبایل اغلب کاربران در سرتاسر دنیا وجود دارد، به راحتی و از طریق آدرس m.google.com/maps قابل دانلود و دسترس است.
Zagat to Go: این نرم‌افزار احتمالا برای گردشگران و طرفداران خوردن غذا در رستوران‌های مختلف جذاب است.

۰



با استفاده از این ابزار کاربران می‌توانند اطلاعات کاملی درباره نزدیک‌ترین مراکز اقامتی، هتل‌ها، رستوران‌ها، تصاویر مربوط به آن‌ها، منوی غذاها، تعداد میزها یا اتاق‌های خالی و... را در اختیار داشته باشند تا در نهایت انتخاب دقیق و بهتری را بر اساس سلیقه خودشان انجام دهند.
پر‌فروش‌های داخلی
در بازار داخل کشور اما گویا همه چیز کاملا متفاوت است.
در واقع بازار نرم‌افزارهای موبایل در ایران اگرچه مانند اغلب کشورهای دیگر دنیا بیشتر تحت تاثیر فروش گوشی‌ها است، اما عوامل دیگری هم مانند کپی غیرمجاز نرم‌افزارها و دسترسی نداشتن به نسخه اصلی و اورجینال آن‌ها باعث شده‌اند تا اثری از نرم‌افزارهای برتر دنیا در قفسه فروشگاه‌های ایرانی وجود نداشته باشد.
در این بازار کاربران انتخاب‌های محدودتری دارند و بیشتر انتخاب‌های آن‌ها به پکیج‌‌های شامل نرم‌افزارهای مختلف و تولید شرکت‌های نرم‌افزاری داخلی مانند دریا، دلیران، وان کلیک، جی‌اس‌ام و... منتهی می‌شود.
در حقیقت به همین دلیل هم هست که در بازار داخلی هیچ فروشنده‌ای نمی‌تواند نام برندی خاص را به عنوان پر فروش‌ترین عنوان کند.
«میرزایی» یکی از فعالان و فروشندگان بازار نرم‌افزارهای موبایل در این مورد می‌گوید: «در بازار ما نرم‌افزار مستقلی برای موبایل وجود ندارد و بیشتر به صورت پکیج‌های نرم‌افزاری عرضه می‌شوند.
با این همه، اما اغلب کاربران موبایل در ایران به ترتیب نرم‌افزارهای دیکشنری، مکان یاب یا GPS، بازی و بالاخره آنتی ویروس‌ها را بیشتر از دیگر نرم‌افزارها تقاضا می‌کنند».
با این اوصاف اگر برای خرید نرم‌افزار موبایل به فروشگاهی بروید قبل از هر چیز از شما نام برند و مدل گوشی موبایلتان را می‌پرسند و در نهایت یک بسته نرم‌افزاری شامل نرم‌افزارهای مختلف و متعدد ویژه گوشی موبایل شما را در اختیارتان می‌گذارند.
این اتفاق حتی برای گوشی موبایل پرطرفدار و حرفه‌ای iPhone هم افتاده است. به این ترتیب تنها با هزینه‌ای متغیر از حداقل 3000 تا 15000‌تومان می‌توانید به اولین فروشگاه عرضه نرم‌افزار موبایل مراجعه کنید و با خریدن یک بسته نرم‌افزاری امیدوار باشید که نرم‌افزار مورد نظرتان را در آن خواهید یافت و حتی به راحتی خواهید توانست که آن را نصب و راه‌اندازی کنید.

پر فروش‌ترین نرم‌افزارهای موبایل