لزوم بازنگری در مشکلات پالایش اینترنت

استفاده بیجا از فیلترینگ در کشور باعث تضعیف حوزه فناوری اطلاعات و درنتیجه کاربردهای آن در بخش‌های تجارت الکترونیک و ...شده است.

پدرام سلطانی، رییس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگو با ایلنا ضمن اشاره به تاثیر فیلترینگ در کشور و حوزه فناوری اطلاعات اظهار داشت: تاثیرات فیلترینگ در دو بخش تجارت الکترونیک و توسعه حوزه IT و اینترنت قابل بررسی است، به عبارتی تاثیر فیلترینگ بر تجارت الکترونیک و حوزه اینترنت قطعا یک تاثیر منفی و انکارناپذیری است که بخش مهم آن عدم توسعه صنعت IT و ضریب نفوذ اینترنت در کشور به واسطه فیلترینگ است.

سلطانی ادامه داد: مکانیزم‌های فیلترینگ و سیستم آن باعث کندی سرعت اینترنت و در نتیجه ایجاد مشکل جهت اتصال کاربر به اینترنت می‌شود و سرعت سایت‌هایی را که فیلتر نیستند، کند می‌کند. سیستم فیلترینگ باعث می‌شود کاربر برای استفاده از سایت‌های فیلتر نشده هزینه بیشتر و وقت بیشتری را نیز تلف کند، این در حالی است که کاربران اینترنت در ایران جزو قشر تحصیل‌کرده و نخبه هستند و به حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، دینی، اجتماعی، فرهنگی و... اشراف دارند.

وی افزود: وقت این افراد برای رشد و توسعه کشور ارزشمند است ولی این افراد مجبورند برای استفاده از اینترنت یک کار نیم‌ساعته را با صرف وقت و انرژی مضاعفی انجام دهند که اگر بخواهیم میزان وقت تلف شده این نخبگان کشور را در کاربران روزانه کشور (تقریبا ۷‌میلیون کاربر روزانه در ایران وجود دارد) ضرب کنیم، تقریبا وقت نخبگان کشور ۷‌میلیون ساعت تلف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سیستم فیلترینگ باعث شده خیلی از سایت‌های علمی و مفید بی‌جهت فیلتر شوند؛ چراکه سیستم فیلترینگ سیستمی الکترونیکی بوده و جهت فیلتر سایت‌ها از کلماتی که در خود ضبط دارد، استفاده می‌کند و بر همین اساس بیشتر سایت‌های پزشکی و مفید در کشور فیلتر هستند و این امر باعث محرومیت کاربران از این سایت‌ها می‌شود.

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران ادامه داد: نتیجه فیلترینگ طبیعتا استفاده کاربران از فیلترشکن است که این امر خود یک دور زدن قانون به حساب می‌آید و هیچ دولتی حق ندارد شرایطی را فراهم کند که حرمت قانون و قبح قانون‌شکنی از بین رود.