بزرگ‌ترین بازیگران عرصه تکنولوژی
ندا لهردی- همیشه و در هر حوزه کاری میزان تاثیرگذاری در حقیقت بیشتر از هر عامل دیگری در جهت رشد و پیشرفت اهمیت دارد.

درست به همین دلیل هم هست که در هر صنعت و بخشی تنها تعدادی از بنگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات آنقدر بزرگ می‌شوند که دیگر برای هر اتفاقی در آن بخش باید انتظار حرکت و اقدامی از سوی آن‌ها بود و این همان راز تاثیرگذاری است که هنوز هم برای خیلی از بازیگران صنایع مختلف ناشناخته مانده است. به این ترتیب صنعت تکنولوژی و حوزه‌های وابسته به آن هم از این موضوع مستثنا نیستند. با این اوصاف است که دیگر تکرار نام شرکت‌های بزرگ این حوزه در اخبار و اتفاقات روز این بخش به امری عادی و بدیهی تبدیل شده است. در این میان، اما در واقع بیشترین عامل موثر در رشد و شناخته شدن شرکت‌هایی مانند اMicrosoft ، ،Google، Appleا، HP، Dell، Intel و ... به حجم سرمایه‌ای که به واسطه تجارت آن‌ها در بازار جا به جا می‌شود، مربوط است. این همان چیزی است که معمولا برای بنگاه‌های تجاری بزرگ و فعال در عرصه اقتصاد اهمیت دارد. به همین دلیل است که تاثیر کاهش سهم بازار و رکود این شرکت‌ها روی بازار کاملا مشهود و قابل ملاحظه بوده و به راحتی توجیه می‌شود. با این همه، اما در میان شرکت‌های بسیاری که ممکن است سال‌ها در عرصه تکنولوژی فعالیت داشته باشند، تنها چند شرکت بزرگ و شناخته شده هستند که همیشه بازار تکنولوژی و محصولات و تولیدات وابسته به آن را در دست دارند. این شرکت‌ها در حقیقت همان‌هایی هستند که از اولین‌ روزهای تاسیس و راه‌اندازی خودشان بیشترین حجم سرمایه را در مجموع و تا حالا وارد این بازار کرده‌اند و درست به همین دلیل هم به عنوان تاثیرگذارترین بازیگران عرصه تکنولوژی شناخته می‌شوند. این شرکت‌ها که تعداد آن‌ها به هشت شرکت می‌رسد بر اساس آخرین آمار منتشر شده به ترتیب در زیر آمده‌اند.
مایکروسافت (Microsoft)


غول نرم‌افزاری دنیا نه تنها برای همه کاربران و علاقه‌مندان، بلکه برای همه مردم جهان کاملا شناخته شده است. این موضوع به تنهایی می‌تواند میزان اعتبار و تاثیرگذاری این شرکت بزرگ را در بازار جهانی نشان بدهد. با این اوصاف بد نیست بدانید که این شرکت که در روز چهارم ماه آوریل سال 1975 توسط
«بیل گیتس» و «پاول آلن» تاسیس و راه‌اندازی شده، تا کنون در مجموع ۲۶۴‌میلیارد دلار در بازار تکنولوژی سرمایه گذاری کرده‌ است. مایکروسافت در واقع به خاطر محصولاتی مانند ویندوز، نرم‌افزارهای تجاری، کنسول بازی Xbox ۳۶۰ و دستگاه پخش چند رسانه‌ای Zune این روزها در جهان شناخته می‌شود. مایکروسافت که در روزهای اول تاسیسش بیشتر برای طراحی زبان برنامه نویسی Basic و سیستم عامل DOS در میان فعالان این بازار شناخته می‌شد، در فاصله نه چندان طولانی عنوان ثروتمندترین مرد دنیا را نصیب مالک معروفش یعنی بیل گیتس کرد. در حال حاضر، اما درآمد سالانه این شرکت تا پایان سال ۲۰۰۸‌برابر ۴۲۰/۶۰‌میلیارد دلار بوده و درآمد خالص آن در پایان سال به ۶۸۱/۱۷میلیارد دلار رسیده است. مایکروسافت در حال حاضر ۸۹‌هزار و ۸۰۹‌‌نفر از ۱۰۵‌کشور مختلف دنیا در اختیار دارد تا به عنوان کارمندان این شرکت در قسمت‌های متفاوت آن فعالیت کنند.
گوگل (Google)


پرطرفدارترین موتور جست‌وجوی اینترنتی جهان طبیعتا آنقدر موثر بوده است که توانسته این تعداد از کاربران را از سرتاسر دنیا به خودش جلب کند. این شرکت بزرگ که ابتدا در روز چهارم ماه سپتامبر سال 1998 توسط دو دانشجوی دانشگاه استنفورد یعنی «سرگی برین» و «لری پیج» تاسیس شده است، این روزها به خاطر موتور جست‌وجوی قدرتمند خود و البته دیگر محصولات کاربردی‌اش شناخته می‌شود. گوگل تا حالا و در مجموع سرمایه‌ای برابر 208‌میلیارد دلار را وارد بازار تکنولوژی کرده است. درآمد سالانه این شرکت تا پایان سال 2008 برابر 796/21‌میلیارد دلار بوده و درآمد خالص آن به 227/4‌میلیارد دلار می‌رسد. این شرکت که بیشترین حجم درآمد خود را از طریق تبلیغات آنلاین بدست می‌آورد، تا ماه ژوئن گذشته 19هزار و 786‌نفر را به عنوان کارمند به کار گرفته است. گوگل این روزها با شعار «سازمان دادن به اطلاعات جهان و در دسترس قرار دادن آن به صورت جهانی و مفید» فعالیت می‌کند.
سیسکو (Cisco)


یک شرکت بزرگ و فعال در زمینه خدمات شبکه و ارتباطی که این روزها دیگر برای بسیاری از کاربران و فعالان این عرصه به خوبی شناخته شده است. این شرکت که در سال ۱۹۸۴ در شهر کالیفرنیا تاسیس شد، تا حالا در مجموع سرمایه‌ای برابر ۱۸۹‌میلیارد دلار را وارد این بازار کرده است. درآمد سالانه این شرکت تا پایان سال ۲۰۰۸ برابر
540/ 39‌میلیارد دلار بوده و درآمد خالص آن در همین مدت به 2/8میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر 66هزار و 558‌نفر کارمند در این شرکت فعالیت می‌کنند.
اپل (Apple)


یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کامپیوتری که معمولا به خاطر طراحی و تولید محصولات منحصر به فرد و متفاوتش در بازار شناخته می‌شود. این شرکت که در اولین روز ماه آوریل ۱۹۷۶ تاسیس شد، با طراحی و تولید محصولاتی مانند iPod و iPhone در سال‌های اخیر توانست به فروش خوبی دست پیدا کند. درآمد سالانه این شرکت تا پایان سال ۲۰۰۸ برابر ۴۸/۳۲میلیارد دلار بوده و درآمد خالص آن به ۸۳/۴میلیارد دلار می‌رسد. اپل از زمان تاسیسش تا حالا جمعا سرمایه‌ای برابر ۱۶۲میلیارد دلار را وارد بازار محصولات تکنولوژی کرده است. در حال حاضر، تعداد کارمندان این شرکت در سرتاسر جهان به ۳۵هزار نفر می‌رسد.
آی‌بی‌ام (IBM)


یکی دیگر از بزرگان صنعت کامپیوتر که در سال 1889 تاسیس شد و تا حالا هم سرمایه‌ای برابر 159‌میلیارد دلار را به بازار تکنولوژی تزریق کرده است. این شرکت که در زمینه سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات IT فعالیت می‌کند، در حال حاضر 398‌هزار و 455نفر کارمند در دنیا دارد. درآمد سالانه این شرکت تا پایان سال 2008 برابر 6/103میلیارد دلار بوده و درآمد خالص آن به 3/12‌میلیارد دلار رسیده است.
اینتل (Intel)



بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه در سطح جهان روزهای خوبی را در کارنامه کاری‌اش ثبت کرده است تا جایی که مجموع حجم سرمایه‌ای که تا حالا توسط این شرکت وارد بازار تکنولوژی شده به 155میلیارد دلار می‌رسد. این شرکت در سال 1968 تاسیس شده و در زمینه تراشه‌ و پردازنده کاملا شناخته شده است. درآمد سالانه و درآمد خالص این شرکت تا پایان سال 2008 به ترتیب برابر 6/37میلیارد دلار و 3/5‌میلیارد دلار بوده است. اینتل این روزها 83 هزار و 500‌نفر را از سرتاسر دنیا به کار گرفته است.
اچ‌پی (HP)


شرکتی بزرگ که به نام دو موسس آن یعنی «بیل هولت» و «دیوید پکارد» شناخته می‌شود، در سال ۱۹۳۹ تاسیس و راه‌اندازی شد. این شرکت که در زمینه‌ سیستم‌های کامپیوتری، لوازم جانبی، نرم‌افزار و خدمات IT فعالیت می‌کند، تا حالا و در مجموع سرمایه‌ای برابر ۵۷/۱۱۲‌میلیارد دلار را به بازار تکنولوژی تزریق کرده است. درآمد سالانه این شرکت تا پایان سال ۲۰۰۸ برابر ۳۶۴/۱۱۸‌میلیارد دلار بوده و درآمد خالص آن در همین سال به ۴۷۳/۱۰‌میلیارد دلار رسیده است. تعداد کارمندان این شرکت هم تا پایان سال ۲۰۰۸ به ۳۲۱ هزار نفر رسیده است.
دل (Dell)


یک تولیدکننده بزرگ دیگر در عرصه سخت‌افزار که در میان کاربران اغلب کشورهای جهان به خوبی شناخته شده است. این شرکت فعال در مجموع تا حالا سرمایه‌ای برابر 09/45‌میلیارد دلار را وارد بازار تکنولوژی کرده است. دل که در روز چهارم ماه نوامبر سال 1984 توسط «مایکل دل» تاسیس شد، در حال حاضر دارای 76‌هزار و 500‌نفر کارمند در سرتاسر دنیا است. درآمد سالانه این شرکت تا پایان سال 2008 برابر 133/61‌میلیارد دلار بوده و درآمد خالص آن در همین مدت به 947/2‌میلیارد دلار رسیده است.