کاهش ناگهانی سهام شرکت‌های تکنولوژی
ندا لهردی
مدتی است که جهان، اقتصادی آشفته را تجربه می‌کند.
در حقیقت همه چیز به روند نزولی که بازارهای بورس جهانی در پیش گرفته‌اند، برمی‌گردد.

در این میان بیشترین نگرانی‌ها متوجه آمریکا و وضعیت اقتصادی آن کشور است تا جایی که برخی بانک‌های آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که اقتصاد این کشور وارد رکود شده و برخی دیگر هم پیش‌بینی می‌کنند که این رکود به زودی رخ خواهد داد.
واقعیت مشکلات اقتصادی آمریکا هم به زمانی برمی‌گردد که شمار افراد کم‌درآمدی که قادر به بازپرداخت وام مسکن خود نبودند، به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرد.
به هر ترتیب وضعیت اقتصادی آمریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های اقتصادی دنیا به واسطه حجم بازار و مصرف‌کنندگانش، بازار کشورهای دیگر جهان را هم تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد.
این همان عاملی است که در روزهای اخیر آشفتگی قابل‌توجهی را میهمان بورس‌های جهانی کرده است. حتی مجموعه سیاست‌های اقتصادی که از طرف جورج بوش هم اعلام شد از آنجا که در برابر تولید ناخالص ملی این کشور هم ناچیز بود، نتوانست تغییر چندانی در این وضعیت ایجاد کند.
اقتصاد آمریکا و بازار تکنولوژی
برای علاقه‌مندان و طرفداران صنعت تکنولوژی نام کشور آمریکا با رشته‌ای بلند از نام‌های شرکت‌های فعال و شناخته شده‌ای پیوند خورده است.
در حقیقت این ارتباط ساده همان چیزی است که بازار تکنولوژی دنیا را از اقتصاد آمریکا متاثر می‌کند.
به این ترتیب کوچک‌ترین تغییر در وضعیت و شرایط اقتصادی آمریکا و بازار بورس آنها، به سرعت شرکت‌های تکنولوژی و بازار آنها را هم تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد.
درست به همین دلیل هم هست که در دو هفته اخیر بازار بورس نیویورک و به دنبال آن شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی روزهای نه چندان خوشایندی را پشت سرگذاشته‌اند.
براساس گزارش موسسه تحقیقاتی Market Watch، بازار سهام شرکت‌های تکنولوژی در هفته گذشته شاهد کاهش ناگهانی در میزان فروش بوده که در 52هفته گذشته بی‌سابقه بوده است تا جایی که بسیاری از کارشناسان بازار در این مورد معتقدند آنچه این بازار توانسته است در یک سال گذشته به دست آورد، در چند روز از دست داده است!
این کاهش ناگهانی در میزان فروش سهام تکنولوژی به راحتی در وضعیت رشد شاخص‌های این بازار مشهود است.
شاخص Nasdag در این روزها با کاهشی بیش از 3درصد رو‌به‌رو بوده است در حالی که این کاهش برای شاخص MorganStanley High Tech به بیش از 2درصد می‌رسد. شاخص Philadelphia SemiConductor با بیشترین کاهش به بیش از 4درصد رسیده است.
شرکت‌های کامپیوتری
در میان شرکت‌های کامپیوتری Apple به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در روزهای اخیر بیشترین کاهش را در سهام شرکت‌های کامپیوتری تجربه کرده است. این شرکت در روزهای گذشته، درست بعد از گزارش میزان سود حاصل از فروش خود در ماه ژانویه با کاهشی بیش از ده‌درصد در میزان سهام خود روبه‌رو شد. این کاهش در نهایت قیمت سهام Apple را به حدود 139دلار برای هر سهم رساند.
بعد از Apple، شرکت AMD کاهش ۷درصدی را در ارزش سهام خود تجربه کرد. قیمت سهام شرکت IBM هم با کاهشی بیش از ۴درصد به حدود ۱۰۶دلار برای هر سهم رسید. این وضعیت، شرکت‌‌های تولیدکننده قطعات سخت‌افزاری و پردازنده‌ها را هم با خود همراه کرد. شرکت Intel در این مدت کاهش دودرصدی را در ارزش سهام خود شاهد بود. در حالی که این کاهش برای تولیدکننده بزرگ کارت‌های گرافیکی یعنی شرکت Nvidia به بیش از ۴درصد رسید.
شرکت‌های اینترنتی
شرکت‌‌های اینترنتی هم که یکی از پرطرفدارترین سهم‌های بازار سهام نیویورک را در اختیار دارند، به ناچار با این کاهش همراه شدند. در میان این شرکت‌ها پربیننده‌ترین موتور جست‌وجوی دنیا، بیشترین کاهش را تجربه کرد. سهام گوگل در روزهای گذشته با کاهشی بیش از ۱۰درصد به حدود ۵۷۵دلار برای هر سهم رسید.
در مقابل سهام یاهو با کاهشی بیش از چهاردرصد به حدود 20دلار برای هر سهم رسید. شرکت eBay نیز به عنوان بزرگ‌ترین حراجی آنلاین دنیا، با کاهشی بیش از چهاردرصدی در ارزش سهام خود، هر سهم خود را با قیمتی در حدود 13/27دلار معامله کرد. حراجی اینترنتی آمازون، اما با کاهشی بیش از یک‌درصد کمترین میزان کاهش را در ارزش سهام شرکت‌های اینترنتی به خود اختصاص داد.
شرکت‌های نرم‌‌افزاری
شرکت‌های نر‌م‌افزاری اما شاید کمترین ضرر مالی از شرایط موجود را تجربه کردند. البته شاید باید غول نرم‌‌افزاری دنیا را از این قاعده مستثنا کنیم.
Microsoft در روزهای گذشته کاهشی بیش از ۳درصد را شاهد بود که در نهایت باعث شد هر سهم این شرکت با قیمتی در حدود ۳۳دلار معامله شود. بعد از Microsoft شرکت Adobe System با کاهشی بیش از ۲درصد هر سهم خود را با قیمتی در حدود ۳۴دلار معامله کرد. قیمت سهام Corel اما با کاهش ۴/۲درصدی به حدود ۸۹/۷دلار برای هر سهم رسید. قیمت هر سهم Red Hat هم با کاهش تقریبی ۲درصد به حدود ۱۸درصد رسید.