مخابرات و سرویس‌های تازه

م.ر.بهنام رئوف

یکی از مباحث جنجال‌آفرین بر سر واگذاری شرکت‌های مخابراتی به بخش‌خصوصی و عرضه سهام این شرکت‌ها به بورس، زیانده بودن برخی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت مخابرات ایران است که در این بین می‌توان به شرکت‌های مخابراتی استان‌ها اشاره کرد. ارائه اطلاعات و گفت‌و‌گو‌های مختلف از سوی مدیران این شرکت‌ها مبنی بر عدم استقبال از سرویس‌های تلفن ثابت از سوی مشترکان همواره باعث شده تا تجزیه و تحلیل‌های مبهمی‌ پیرامون سود سهام مخابرات مطرح شود. اما نکته‌ای که در این بین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است نگاه تازه مدیران مخابراتی به سرویس‌های ارزش افزوده در بخش تلفن ثابت است.

به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیران کلان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این بار به دنبال فراهم آوردن شرایطی هستند تا بتوانند از فرصت‌های از دست رفته برای باری دیگر در به دست آوردن سود کلان استفاده کنند. البته شاید این اولین باری باشد که فکر سودآوری برای سرویس‌های مخابراتی به نفع مصرف‌کنندگان نهایی که همان مشترکان شرکت مخابرات هستند تمام می‌شود و مخاطبان میلیونی شبکه ارتباطی کشور می‌توانند سرویس‌های دیگری در کنار مکالمه را در اختیار داشته باشند.

سرویس پیام کوتاه و ویدیو کنفرانس، دو سرویس جدیدی هستند که از چند ماه آینده قرار است برای اولین بار توسط مخابرات استان تهران برای متقاضیان این سرویس‌ها راه‌اندازی شود. شاید رشد بیش از حد پیام کوتاه در بخش تلفن همراه و کسب سودی سرشار توسط اپراتورهای فعال در این بخش باعث شده باشد تا مدیران بخش تلفن ثابت نیز به فکر بکارگیری از این سرویس بی‌افتند.

به هر حال این بار عضو هیات مدیره شرکت مخابرات استان تهران از اجرای پایلوت SMS تلفن ثابت در تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: ارسال پیام کوتاه توسط تلفن ثابت در مخابرات استان تهران به صورت پایلوت با موفقیت اجرا شده و مقدمات برگزاری مزایده برای واگذاری این خدمات به بخش‌خصوصی در حال انجام است.

ولی‌ا... نجمی، عضو هیات مدیره شرکت مخابرات استان تهران با بیان این مطلب می‌گوید: پایلوت این پروژه با همکاری بخش‌خصوصی به صورت موفقیت‌آمیز در مخابرات استان تهران اجرا شده و در حال حاضر از نظر فنی، امکان ارسال پیامک به کمک تلفن ثابت فراهم است.

وی ادامه می‌دهد با بکارگیری این سرویس مشترکان می‌توانند از تلفن ثابت به تلفن ثابت و همراه و همچنین بالعکس پیام کوتاه ارسال کنند.

نجمی با بیان این مطلب که این سیستم بر اساس استاندارد جهانی ETSI پیاده‌سازی شده است ادامه می‌دهد: سرویس پیام کوتاه در تلفن ثابت از تمامی ویژگی‌های این سرویس در تلفن همراه برخوردار است به‌طوری که اعلام موفق یا ناموفق بودن ارسال و همچنین تکرار عملیات ارسال تا فرستادن پیام، از جمله ویژگی‌های سرویس پیام کوتاه تلفن ثابت است.

عضو هیات مدیره شرکت مخابرات استان تهران همچنین درخصوص برنامه‌های توسعه‌ای فنی پروژه‌ می‌گوید: در تلاش هستیم تا شرایطی را فراهم کنیم تا در صورتی که دستگاه گیرنده پیام امکان دریافت پیامک را نداشته باشد، این پیام تبدیل به پیام صوتی شده و برای دستگاه مقصد ارسال شود.

نجمی ‌همچنین درباره اخذ مجوزهای لازم برای ارائه این سرویس در کل کشور می‌گوید که هنوز مجوزهای لازم برای کل کشور اخذ نشده است، اما در تهران به صورت پایلوت این طرح اجرا شده است.

به گفته نجمی، تعرفه این سرویس در مجمع مخابرات تایید شده و به سازمان تنظیم مقررات برای تصویب نهایی ارائه شده است.

ارسال و دریافت پیام کوتاه توسط تلفن‌هایی که این سرویس را حمایت می‌کنند قابل استفاده است، اما در حال حاضر گوشی‌هایی در بازار موجود است که قیمتی نزدیک به ۲۰‌هزار تومان دارند.

ارسال پیام به فکس و ایمیل هم از دیگر امکانات این سرویس است که از سوی عضو هیات‌مدیره شرکت مخابرات استان تهران عنوان شده است. تعرفه مصوبه مجمع مخابرات برای ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن ثابت یک سوم تعرفه یک پالس است.

به صورت کلی ارسال پیام کوتاه توسط تلفن ثابت بسیار ارزان تر از تلفن همراه است و محاسن بسیاری را هم به دنبال دارد که از جمله می‌توان به در دسترس بودن مشترکان تلفن ثابت در هر شرایطی اشاره کرد.

ارائه سرویس ویدیو کنفرانس از دیگر سرویس‌های جدید مخابرات استان تهران است که مطالعه آن بالغ بر پنج ماه است که آغاز شده و پایلوت محدودی نیز برای ارائه این سرویس اجرا شده است.

نجمی‌در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه این طرح در مرحله آزمایش قرار دارد، اما تاکنون متقاضیان زیادی برای استفاده از این سرویس داوطلب شده‌اند. ارائه خدمات پزشکی از راه دور، خدمات مشاوره ای، آموزش از راه دور و ... از جمله خدمات پیش‌بینی شده توسط سرویس ویدیو کنفرانس است.

نجمی‌ در این باره می‌گوید: این سرویس امکان برقراری صوت، تصویر و دیتا را بین دو نقطه یا یک نقطه با چند نقطه فراهم می‌آورد. هزینه ارائه این سرویس دقیقه‌ای محاسبه می‌شود که تعرفه آن پس از تعیین در مجمع مخابرات برای تصویب به سازمان تنظیم مقررات ارسال شده است. بر اساس پیشنهادات ارائه شده تعرفه استفاده از این سرویس بین دو نقطه دقیقه ای ۲۰۰ تومان و بیش از دونقطه، هر نقطه دقیقه‌ای ۳۰۰‌تومان هزینه خواهد داشت. البته گفتنی است که متقاضیان این سرویس حداقل در هر ماه باید ۶۰‌دقیقه از این سرویس استفاده داشته باشند.

به هر حال به نظر می‌رسد شرکت مخابرات ایران در نظر دارد تا با ارائه سرویس‌های ارزش افزوده در بستر تلفن ثابت علاوه بر افزایش میزان استفاده از این سرویس در بین مخاطبان خود، سود سهام خود را نیز پس از عرضه در بورس تضمین کند.