آمارهایی برای مقایسه

م.ر.بهنام رئوف

در مورد نمایشگاه الکامپ و برگزاری آن توسط شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌ها و انجمن شرکت‌های انفورماتیک در سال ۸۳ حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد. حرف و حدیث‌هایی که هر سال در گیر و دار برگزاری نمایشگاه اوج می‌گیرد و بعد از آن برای یکسال دیگر بایگانی می‌شود. بر خلاف توافق به عمل آمده با وزیر بازرگانی دولت هشتم مبنی بر واگذاری الکامپ در پنج دوره به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، امسال سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی الکامپ توسط شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و طبق روال دو دوره گذشته این کار با تحریم لفظی نظام صنفی و عدم حضور شرکت‌های مطرح در این نمایشگاه روبه‌رو شد. در این بین اما همکاری نهادی به نام مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با مرکز سهامی‌ نمایشگاه‌ها باعث شد تا تعبیری نادرست از برگزاری الکامپ سیزدهم شکل بگیرد. تعبیری که به زعم آن برگزاری سیزدهمین دوره از نمایشگاه الکامپ بر عهده مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران بود.

نهادی که سازمان نظام صنفی را به رسمیت نشناخته و از کنارکشیدن این سازمان از مشارکت در نمایشگاه سیزدهم استفاده کرد و با دعوت از اعضای خود سعی کرد روند برگزاری این نمایشگاه را در حیطه وظایف خود تعریف کند.

هرچند که الکامپ امسال با استقبال بازدیدکنندگان روبه‌رو شد؛ اما به باور بسیاری از کارشناسان سطح کیفی و علمی‌آن بسیار پایین بود. با این وجود و با گذشت یک ماه و نیم از زمان برگزاری سیزدهمین الکامپ، مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات یک روز مانده به برگزاری مجمع سالانه نظام صنفی با ارسال نمابری به رسانه‌ها جدول مقایسه آماری هزینه، درآمد و کمک به برگزاری نمایشگاه دهم و سیزدهم را مورد بررسی قرار داده است.

ارائه این آمار از چند جهت قابل توجه است. نخست آنکه شرح خدمات و هزینه‌های صورت گرفته در جریان برگزاری الکامپ دهم پس از برگزاری با چاپ کتابی در مجمع انجمن شرکت‌های انفورماتیک ارائه و توسط اعضای انجمن تایید شد. در نتیجه ارائه آماری که سه سال پیش از سوی انجمن شرکت‌های انفورماتیک منتشر شده چندان تازگی ندارد. در بخش ارائه آمارهای الکامپ سیزدهم نیز یک ابهام اساسی وجود دارد که آن هم به برگزار کننده حقیقی الکامپ سیزدهم باز می‌گردد.

همانطور که پیش از این و در گزارش‌ها و گفت‌وگوهای انجام شده نیز بیان شده بود، برگزاری نمایشگاه الکامپ سیزدهم به صورت رسمی‌از سوی شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران صورت گرفته است، در نتیجه اگر قرار باشد آماری در این زمینه منتشر شود، باید از سوی شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌ها منتشر شود نه نهادی دیگر.

به هر حال تحلیل همین آمارهای موجود نیز نتایج در خور توجهی را به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال جمع دریافتی‌های انجمن از شرکت‌ها بابت نرخ اجاره غرفه در الکامپ دهم بالغ بر ۱۵‌میلیارد و ۲۰‌میلیون ریال بوده است که از این مبلغ بالغ بر ۴‌میلیارد و ۸۴۷‌میلیون ریال توسط انجمن به شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌ها پرداخت شده است. این در حالی است که بهای اجاره غرفه‌ها در الکامپ سیزدهم به صورت مستقیم به شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌ها صورت گرفته و در جدول مذکور صفر در نظر گرفته شود. این درحالی است که اگر هدف از ارائه این آمار شفاف‌سازی و بررسی منطقی هزینه‌های صورت گرفته شده باشد، باید مشخص شود که در مجموع درآمد شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌ها از حضور شرکت‌ها در الکامپ سیزدهم چقدر بوده است؟

در الکامپ سیزدهم که مجری آن انجمن شرکت‌های انفورماتیک ایران بود، پس از کسر هزینه‌های صورت گرفته تنها ۳۰۷‌میلیون تومان به عنوان درآمد به حساب انجمن شرکت‌های انفورماتیک واریز شد که به عنوان دارایی‌های این انجمن محسوب شده و بعدها به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای انتقال یافته است.

مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در آمارهای منتشر شده از سوی انجمن شرکت‌های انفورماتیک به کرات از علامت (!) استفاده کرده که معنای آن هزینه‌های غیر متعارف قابل بررسی ذکر شده است.

یکی از همین هزینه‌های غیر متعارف به باور مجمع تشکل‌ها هزینه ۳۱‌میلیون تومانی پذیرایی و تشریفات در جریان الکامپ دهم بوده است که در الکامپ سیزدهم تنها ۵۳۹‌هزار تومان از سوی مجمع تشکل‌ها به عنوان هزینه تشریفات پرداخت شده است. هرچند که ارائه آماری از این دست شاید شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌ها را نیز در آینده به واکنش وادارد؛ اما در جریان الکامپ دهم و افتتاح رسمی ‌این نمایشگاه با حضور رییس‌جمهوری و هیات همراه از یک سو و برپایی دو سالن دولت الکترونیکی و استقبال نهادها و سازمان‌ها و حضور فعال مدیران دولتی وزارتخانه‌های حاضر در این سالن‌ها، قطعا صرف هزینه‌ای ۳۰‌میلیون تومانی جهت پذیرایی و انجام اموری نظیر حفاظت نمی‌تواند هزینه غیر متعارف باشد.

از دیگر موارد مورد توجه مجمع هزینه‌های پرداخت شده در برگزاری سمینار و جلسات الکامپ دهم به مبلغی بالغ بر ۵۴‌میلیون تومان بوده که در الکامپ جاری تنها ۹۶۵هزار تومان برای برگزاری این جلسات از سوی مجمع پرداخت شده است. این مهم شاید پاسخ یکی از همان دلایل بی کیفیتی و علمی‌نبودن الکامپ سیزدهم باشد. در حالی که در جریان برگزاری الکامپ دهم نشست‌ها و سمینارهای بسیاری در سالن‌های کنفرانس نمایشگاه از سوی بخش خصوصی و نیز نهادهای دولتی حاضر در سالن دولت الکترونیکی برگزار شده بود؛ اما الکامپ سیزدهم در حسرت برپایی یک نشست تخصصی باقی ماند.

در حالی که مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران مدعی است جهت کمک به برگزرای الکامپ سیزدهم از سوی اعضای هیات‌مدیره این تشکل بیش از ۷‌میلیون تومان هزینه شده است؛ اما در عین حال هزینه ۸۶‌میلیون تومانی انجمن شرکت‌های انفورماتیک جهت ایجاد و نصب شبکه اینترنت وایرلس را غیر متعارف و قابل بررسی عنوان می‌کند. این درحالی است که دارا بودن اینترنت وایرلس در نمایشگاه‌ها به خصوص یک نمایشگاه تخصصی کامپیوتر یکی از استاندارهای جهانی است. از سوی دیگر به گفته مسوولان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای شبکه نسب شده به عنوان یکی از دستاوردهای الکامپ دهم برای شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌ها محسوب شده و همچنان در برگزاری سایر نمایشگاه‌های تخصصی دیگر در حال ارائه خدمات به مخاطبان است.

از دیگر هزینه‌های غیر متعارف مد نظر تشکل‌ها هزینه ۱۰۶‌میلیون تومانی تبلیغات و بازاریابی است که طی برگزاری الکامپ سیزدهم تنها ۳‌میلیون و ۱۵۵‌هزار تومان صرف هزینه تبلیغات و بازاریابی شده است. این آمار هم شاید مهمترین دلیل اطلاع رسانی ضعیف الکامپ سیزدهم باشد و این درحالی است که علاوه بر انتشار تبلیغات الکامپ دهم در رسانه‌های مکتوب در آن زمان تبلیغات گسترده‌ای نیز از شبکه‌های تلویزیونی و رادیو با صرف هزینه فوق پخش شده است.

با تمام این تفاسیر باز هم ارائه چنین آماری از سوی نهادی که مجری برگزاری نمایشگاه الکامپ نبوده است آن هم تنها یک روز قبل از برگزاری مجمع سازمان نظام صنفی رایانه‌ای این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا ارائه گزارشاتی از این دست در ادامه همان برنامه‌های تخریبی دو طرف درگیر در بخش فناوری اطلاعات کشور است یا واقعا با هدف شفاف‌سازی صورت گرفته است که اگر این چنین باشد، بهتر است ارائه این آمار از سوی مرکز سهامی ‌نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران صورت گیرد، نه نهادی دیگر؛ چرا که مجری الکامپ سیزدهم شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌ها بوده است.