رشد آرام Wimax در ایران

مریم عسگری

دسترسی آسان و سریع به اینترنت برای کاربرانی که بسیاری از امور خود را توسط اینترنت انجام می‌دهند، امری مهم و اساسی است. امروزه دسترسی به اینترنت از راه‌های گوناگونی چون، استفاده از شبکه (Dial up)، دسترسی باند پهن و WiFi صورت می‌گیرد. Wimax یک روش بی‌سیم سودمند در زمینه دسترسی کاربران به اینترنت است و مخفف جملهWordwide intero perability for microwave Access به معنی راه‌حلی برای دسترسی به اینترنت از طریق امواج مایکروویو است.

وای‌مکس برای دسترسی مستقیم کاربران به اینترنت تا حدود زیادی شبیه WiFi عمل می‌کند.

با این تفاوت که سرعت آن بسیار بالاتر و برد آن به طور چشمگیری وسیع‌تر است؛ به طوری که سرعت آن را می‌توان به خطوط پرسرعت، با پهنای باند وسیع مقایسه کرد و برد امواج آن را با تلفن‌همراه.

مالک یک کارشناس نرم‌افزار در این زمینه می‌گوید: با تدوین استاندارد IEEE ۸۰۲/۱۶، گرایش به استفاده از فن‌آوری Wimax که بر مبنای این استاندارد پایه‌ریزی شده است، روز به روز در حال افزایش است.

به گفته وی استفاده از تکنولوژی Wimax در ایران هنوز در اول راه است و کاربرد آن در کشور رواج چندانی نیافته است.

از این رو اپراتورها در ارائه خدمات مبتنی بر Wimax پیشرفت زیادی نکرده‌اند.

به عقیده وی در حال حاضر شرکت‌های داتک و لایزر حدود دو سال است در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر Wimax فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و پارس‌آنلاین نیز طی ماه‌های آینده ارائه این خدمات را در برنامه خود دارد.

شرکت‌های ارائه‌دهنده Wimax

گروه شرکت‌های داتک، از جمله شرکت‌هایی است که شبکه Wimax خود را طی دو سال اخیر راه‌اندازی کرده است.

در این شرکت سیستم Wimax، بدون دید مستقیم در ده سایت که نقاط Access point (نقطه دسترسی) هستند، نصب شده است و هر کدام ۲۲۰ مشتری را به صورت همزمان سرویس می‌دهند و تا mbps ا۴۸ امکان انتقال داده را فراهم می‌کند. با توجه به اینکه مودم‌های مشتریان نیز تا mbps ا۲۰ از پهنای باند را در این شبکه پشتیبانی می‌کند، ارائه اینترنت پرسرعت video over ID،اVPN و... از جمله مهم‌ترین خدمات این سیستم است.

به گفته حیدریان، سرپرست فروش شرکت داتک، فرکانس Wimax این شرکت حدود ۵/۳گیگاهرتز بوده و اکثر مشتریان این شرکت را سازمان‌ها و ادارات بزرگ تشکیل می‌دهند.

به گفته حیدریان، شبکه Wimax داتک از ۱/۴/۸۵ در تهران راه‌اندازی شده است و تمام نقاط تا کیلومتر ۱۲ جاده مخصوص کرج را سرویس می‌دهد.

وی در مورد عدم سرویس‌دهی این شبکه در نقاط کور تهران مانند دره‌ها، مکان‌هایی که آپارتمان‌های بلند در اطراف آن هستند و... می‌گوید، راه‌اندازی Wimax در این مناطق باید با بررسی‌های کارشناسی صورت گیرد.

حیدریان در رابطه با انتقاد بسیاری از مشتریان در مورد قطعی‌های متناوب شبکه Wimax داتک نیز می‌گوید: این ادعا صحت ندارد؛ چرا که داتک مشتریانی دارد که بابت پهنای باند ماهانه یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان پرداخت می‌کنند و در صورت قطعی‌های متناوب به سرعت اعتراض می‌کنند.

از طرفی طبق قرارداد ASL که یک نوع توافقنامه تضمین خدمات است، Wimax داتک در ماه حدود ۷ساعت می‌تواند قطعی داشته باشد و اگر ساعات قطعی شبکه بیش از ۷ساعت در ماه باشد، مشتریان سریعا شکایت می‌کنند.

خانم ادریسی، مدیر تبلیغات شرکت لایزر نیز می‌گوید، لایزر، ارائه سرویس اینترنت پرسرعت خود را مبتنی بر فن‌آوری‌های DSL و Wimax به طور رسمی از آبان ماه سال ۱۳۸۴ آغاز کرده است. این شرکت در زمینه راه‌اندازی سرویس اینترنت بی‌سیم با استفاده از استاندارد ۱۶/۸۰۲ فعالیت خود را آغاز کرده است. به گفته ادریسی، فرکانس Wimax این شرکت بین ۳ تا ۵/۳گیگاهرتز بوده و کل محدوده تهران تا فرودگاه امام‌‌خمینی را پوشش می‌دهد. البته لایزر شبکه Wimax خود را در مشهد نیز راه‌اندازی کرده و برای راه‌اندازی این شبکه در چند شهر مهم دیگر نیز برنامه‌ریزی کرده است.

ادریسی از کاهش نرخ خدمات Wimax خبر داد و گفت: با توجه به کاهش نرخ پهنای باند توسط مخابرات شرکت‌ها نیز ناچار به کاهش قیمت‌ها شده‌اند.

وای مکس پارس آنلاین

پارس آنلاین از دیگر شرکت‌هایی است که هم‌اکنون شبکه آزمایشی وای‌مکس خود را راه‌اندازی کرده است. پارس آنلاین که هم‌اکنون بیشترین پورت‌های ADSL (اینترنت پرسرعت) را در کشور راه‌اندازی کرده، از تکنولوژی جدیدی برای شبکه وای‌مکس خود بهره گرفته که به کاربر امکان می‌دهد از مودم دلخواه خود برای ارتباط با شبکه بهره بگیرد. الزامی برای مودم خود شرکت وجود ندارد. تکنولوژی وای مکس پارس آنلاین همچنین توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های جدید را دارند که امکان اتصال مستقیم به اینترنت به کامپیوترهای دستی (لپ‌تاپ، PDA و...) را در آینده دارند.

هر چند هم‌اکنون نیز با استفاده از کارت‌های PCMA امکان برقراری اتصال وای مکس به لپ‌تاپ‌ها (البته در مناطق تحت پوشش) وجود دارد. پارس آنلاین هم‌اکنون بخش‌هایی از شمال تا مرکز تهران را تحت پوشش قرار داده و وعده داده شده است که تا پایان سال تمام تهران تحت پوشش این شبکه قرار ‌گیرد.

بازار داخلی Wimax

طبق اعلام سوری، یک کارشناس نرم‌افزار، با بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شده است که میزان استفاده از اینترنت Dial up نسبت به اینترنت بی‌سیم در ایران در حد بالاتری است و به عبارتی استفاده از تکنولوژی wireless در ایران هنوز چندان متداول نشده است و به‌کارگیری آن نیاز به بسترسازی‌های لازم و مناسب دارد.

البته ذکر این نکته لازم است که شرکت‌های فعال در این زمینه نیز بسیار اندک هستند.