درصد ضریب نفوذ کاربران اینترنت کشور نسبت به سال‌های گذشته رشد خوبی داشته است؛ اما با کشورهای همجوار مانند ترکیه و امارات قابل مقایسه نبوده و در سطح پایینی قرار دارد. کاظم قنبری، کارشناس فن‌آوری اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان، با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به پیشرفت کشور نسبت به سال‌های گذشته می‌توان به کمبود یک سری از لوازم رشد اشاره کرد که فعالیت‌های بخش‌خصوصی از جمله این لوازم است که حمایتی از سوی دولت در این بخش دیده نمی‌شود.

این فعال حوزه اینترنت درباره پتانسیل‌ فن‌آوری اطلاعات در کشور گفت: کشور ما پتانسیل‌های فوق‌العاده نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد؛ اما حمایتی از سوی دولت نسبت به بخش‌های خصوصی صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس ادامه داد: برای مثال پروژه کارت سوخت که توسط بسیاری از مهندسان نرم‌افزار، سخت‌افزار و IT کشور قابل اجرا بود، به چینی‌ها واگذار شد که هزینه سنگینی را برای دولت داشت. همه این مسائل ناشی از نبود اعتماد و حمایت دولت نسبت به شرکت‌های خصوصی است.

قنبری درباره جایگاه کشور ایران در زمینه آمادگی الکترونیک گفت: با توجه به نیاز کشور به زیرساخت‌ها و ضعف سخت‌افزاری، مخابرات در این زمینه به روز رفتار نکرده است و تعلل دارد.

این مدیر شرکت اینترنتی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به این که پهنای باند، لازمه سرویس‌های اینترنت است، اما به دلیل نبود حمایت دولت (مخابرات و وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات) و گران بودن اینترنت، ارائه خدمات مطلوب از جمله هاستینگ در کشور با مشکلات فراوانی روبه‌رو است.

قنبری ادامه داد: وضعیت دسترسی به اینترنت در ایران نسبت به یک سال گذشته رشد خوبی داشته و کاربران اینترنت نزدیک به ۱۱میلیون نفر است، اما در مقایسه با کشورهای سنگاپور، تایوان، مالزی، هند، ترکیه و امارات در سطح پایینی قرار دارد.

وی افزود: سرویس اینترنت پرسرعت در کشورهای فوق با قیمت پایینی و کیفیت بالا عرضه می‌شود و از جمله دلایلی که سرویس اینترنت پرسرعت در ایران با قیمت زیاد و کیفیت پایین است، می‌توان به اشکالات بسترهای مخابراتی، گران بودن پهنای باند و انحصاری بودن عرضه آن در دست دولت اشاره کرد.