الکامپ 1+12 افتتاح شد

بازار دیجیتال- صبح روز گذشته و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کامپیوتر و هشتمین نمایشگاه تلکام در محل دائمی‌نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران کار خود را آغاز کرد. براساس اعلام مسوولان در نمایشگاه الکامپ امسال ۳۹۹ شرکت داخلی و ۵۸ شرکت خارجی از کشورهایی مانند استرالیا، چین، تایوان، کره، فرانسه، آمریکا، سنگاپور، مالزی، کانادا، آلمان حضور دارند.

الکامپ امسال که همانند دو دوره گذشته خود حرف و حدیث‌های بسیاری را پیش از برگزاری به دنبال خود داشته است، همزمان با هشتمین نمایشگاه‌ بین‌المللی صنایع مخابرات، ارتباطات و تکنولوژی اطلاع‌رسانی (تله‌کام) برگزار می‌شود.

تله‌کامی‌ که به باور بسیاری از کارشناسان، طی دوره‌های گذشته توانسته است از جایگاه ویژه‌ای در بین نمایشگاه‌های تخصصی داخلی برخوردار شود، این بار به کمک الکامپ آمد تا شاید رکوردی که طی دو سال گذشته بر این نمایشگاه حاکم بود، کاهش یافته و الکامپ سیزدهم نیز با استقبال روبه‌رو شود.

برگزاری الکامپ طی دو دوره گذشته با اختلافات درون صنفی روبه‌رو بود و همانطور که در گزارش‌های گذشته نیز به آن اشاره شد، با تحریم از سوی فعالان مطرح حوزه روبه‌رو می‌شد؛ اما امسال به جز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که یک ماه پیش از برگزاری این نمایشگاه از حضور در الکامپ سر باز زد، سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات رایانه‌ای، مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و اتحادیه صادر‌کنندگان نرم‌افزار حضور فعال را پیش از برگزاری برای اعضای خود پیش‌بینی کردند. حضوری که اما این بار و پس از بازگشایی نمایشگاه همانند دو سال گذشته باز هم با ابهام روبه‌رو شده است.

دولت الکترونیک کجاست؟

طی دو سال گذشته بسیاری از انتقادات وارد شده بر مدیریت نمایشگاه علاوه بر عدم حضور شرکت‌های مطرح به حضور شرکت‌های فعال در حوزه دولت الکترونیک و در قالب یک سالن مشخص بود؛ اما در نمایشگاه امسال اوضاع تا حدودی متفاوت از سال گذشته بود. دولت الکترونیک امسال در سالن شماره ۲۷ میزبان مخاطبان خود بود. تنها تفاوتی که سالن دولت الکترونیکی امسال با دو دوره گذشته داشت، تنها حضور وزارت بازرگانی از مجموع سایر نهادهای دولتی مرتبط با دولت الکترونیکی بود.

سالن ۲۷ به جز وزارت بازرگانی از معدود شرکت‌های تشکیل شده بود که هیچگونه ارتباطی با دولت الکترونیکی نداشتند.

امسال هم مانند سال‌های گذشته شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در سالنی جداگانه خدمات خود را به معرض نمایش گذاشتند. خدماتی که صرفا منحصر به ارائه کارت تلفن و اینترنت بود. در اولین روز نمایشگاه، بسیاری از غرفه‌های سالن شرکت‌های اینترنتی خالی بود؛ اما به نظر می‌رسد با تخفیفات ۸۰درصدی که در نظر گرفته شده است، شاید تا روزهای آینده این سالن نیز مملو از شرکت‌های ارائه‌دهنده هدایای تبلیغاتی و کارت‌تلفن و اینترنت البته از نوع هوشمند باشد.

پیدا کنید شرکت‌های مستعار را!

درست یک روز مانده به افتتاح نمایشگاه از سوی مجمع تشکل‌ها که خود را به نوعی برگزارکننده الکامپ می‌داند و در کنار روابط عمومی‌و ستاد خبری اصلی الکامپ تشکیلاتی موازی به راه انداخته است، نمابری به رسانه‌ها ارسال شد که در بخشی از آن آمده بود: بسیاری از شرکت‌هایی که الکامپ را تحریم کرده بودند، با نام‌های مستعار ثبت‌نام کردند. علاوه بر آنکه شرکت‌های مورد نظر این تشکل در نمایشگاه دیده نشد، ارسال این نمابر این شبهه را به وجود آورده که چطور ممکن است شرکتی با نام مستعار بتواند در نمایشگاه بازاریابی مناسب داشته باشد؟

بر اساس آمارهای موجود در نمایشگاه سال گذشته، ۳۷۶ شرکت ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد ۳۳۹ شرکت داخلی و ۳۷ شرکت خارجی از کشورهای ترکیه، چین، تایوان، فرانسه، انگلستان، سوییس، فیلیپین، ژاپن و امارات متحده عربی و کره‌ جنوبی حضور داشتند و به ارائه‌ کالاهای خود در این زمینه پرداختند. به‌رغم آنکه گفته می‌شود نمایشگاه امسال از رشد کمی ‌در تعداد شرکت‌کنندگان برخوردار بوده است، اما رشد کیفی این نمایشگاه به گفته بسیاری از بازدیدکنندگان بسیار ضعیف عنوان می‌شود.

تله‌کام در تحریم

امسال علاوه بر الکامپ، دایره تحریم‌ها به سمت تله‌کام نیز کشیده شده است. بسیاری از شرکت‌های مطرح تولید‌‌کننده تلفن‌همراه همچون نوکیا، سونی اریکسون، آی میت، ال جی و... در نمایشگاه تله‌کام حضور نداشتند.

گفته می‌شود تعیین تعرفه ۶۰درصدی واردات گوشی تلفن‌همراه که به نوعی فعالیت این شرکت‌ها را مختل کرده، دلیل اصلی تحریم این نمایشگاه است. البته در کنار این تولیدکنندگان در تله‌کام هشتم از تولیدکنندگان داخلی و گوشی‌های ایرانی هم خبری نبود.

گفته می‌شود در نمایشگاه تله‌کام امسال ۱۲۲ شرکت داخلی و ۴۰ شرکت خارجی از ۱۷ کشور خارجی حضور داشته و به عرضه‌ انواع سیستم‌ها، تجهیزات و سرویس‌های مخابراتی ارتباطاتی می‌پردازند. کشورهای شرکت‌کننده در تله‌کام از اسپانیا، اتریش، انگلیس، ایتالیا، آلمان، پرتقال، چین، روسیه، سنگاپور، سوئد، سوئیس، فرانسه، فنلاند، کانادا، کره‌ جنوبی و امارات متحده‌ عربی هستند.