هزینه جابه‌جایی در هر مکالمه تلفن همراه، دو پالس بوده و بسیار ناچیز است، ضمن آنکه به دلیل بروز مشکلات، تصمیمی برای کاهش آن نداریم. صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، به سیتنا گفت: با کاهش هزینه جابه‌جایی، امکان ثبت‌نام در روستاها و استفاده در شهرها امکان‌پذیر و این موضوع باعث اختلال در شبکه می‌شود، چراکه شبکه متناسب با تقاضاها توسعه می‌یابد. فیضی، درخصوص کاهش تعرفه مکالمات سیم‌کارت‌های اعتباری نیز خاطرنشان کرد: در این رابطه، طرحی به صورت پیشنهادی در دستور کار قرار دارد، اما هنوز نهایی نشده است. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، گفت: در صورت کاهش تعرفه سیم‌کارت‌های اعتباری حداقل ۳۰درصد بالاتر از بهای سیم‌کارت‌های معمولی خواهد شد، در صورتی که هم‌اکنون این قیمت ۵۰درصد بالاتر است.

قوانین حمایت از تولید داخلی تلفن همراه باید تثبیت شود

مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران، تثبیت ضوابط و قوانین حمایت از تولید داخلی تلفن همراه را برای تسریع روند تولید گوشی ضروری دانست.

ابراهیم مطلع، اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تولید قطعات CKD گوشی‌های ساخت کارخانجات مخابراتی ایران در دست پیگیری است. مطلع، همچنین در خصوص تولید دو مدل دیگر گوشی در این کارخانه گفت: مقدمات این کار در حال انجام است و به زودی تولید این گوشی‌ها آغاز خواهد شد. وی، در پاسخ به این پرسش که آیا کارخانجات مخابراتی ایران برنامه‌ای جهت دریافت سفارش‌های جدیدتر دارد، خاطرنشان کرد: حجم پروژه‌های دریافت شده همچون شش میلیون تجهیزات تلفن همراه بسیار وسیع بوده و باید با توان بالایی آنها را تکمیل کنیم.

واحدهای صنفی موبایل نیازمند اتحادیه مستقل هستند

یک کارشناس موسسه مطالعات و پژوهش‌های وزارت بازرگانی گفت: تلفن همراه کشور با بیش از ۴۰هزار واحد صنفی به تشکیل یک اتحادیه مستقل نیاز دارد. محمد چراغی به موبنا گفت: به‌رغم گسترش روزافزون واحدهای صنفی تلفن همراه هنوز اتحادیه‌ای برای این صنف بزرگ و پرمشتری تشکیل نشده است.

وی افزود: تشکیل یک اتحادیه مستقل تلفن همراه در کشور از سال ۸۱ در مجمع امور صنفی مطرح شد، اما در همان ابتدای کار برخی از دست‌اندرکاران مجمع با شکل‌گیری آن مخالفت کردند. کارشناس موسسه مطالعات و پژوهش‌های وزارت بازرگانی در خصوص دلیل مخالفت تشکیل اتحادیه تلفن همراه در کشور گفت: اگرچه تعدد بیش از حد اتحادیه‌ها تنها دلیل عدم تشکیل اتحادیه تلفن همراه عنوان شد، اما ۲سال پس از آن اتحادیه لوازم صوتی و تصویری تشکیل و تلفن همراه زیر نظر آن به فعالیت خود ادامه داد.